Ga naar inhoud


Afstellen Visiosat HD met 4 lnb's


MarkViaSat
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik probeer mijn Visiosat HD schotel met 4 lnb's (3xAlps voor Hotbird, Astra1, Astra2 en 1xInverto Ultra Twin voor Astra3) opnieuw af te stellen.

 

De schotel is waterpas tegen de muur bevestigt en ik kijk op dishpointer.com voor de azimuth en de elevation van de Astra3 om de schotel te richten. De elevation zou volgens dishpointer 27,2 graden moeten zijn maar mijn satbieper (en ook mijn ontvanger) vind daar geen signaal van de 23.5. Het beste signaal van de 23.5 vind ik op een elevation van 20 graden (bevestigt door mijn ontvanger).

 

Hoe is dit mogelijk? De beugel van de schotel is haaks en hij is waterpas tegen de muur bevestigt. Hoe kan de elevation zo afwijken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste MarkViaSat

 

Zit de lnb-arm wel stevig aan de schotel bevestigd zodat hij niet te bewegen is?
Bij een Bisat-schotel met de beugel voor de  13-19,2-23,5 en 28,3 begin je altijd met het afstellen dan de lnb van de Astra 19,2. De lnb-houder moet op NUL afgesteld worden en op de Astra 19,2 worden uitgericht. Dan pas stel je de andere lnb-houders op de juiste hoogte.

 

 

nul-positie lnb-houder.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ergens gelezen dat je de schotel op de 23.5 richt omdat deze het minste signaal geeft bij deze opstelling, maar dat klopt dus blijkbaar niet.

 

Ik zal hem morgen eens op de 19.2 richten en kijken of de elevation dan wel klopt met dishpointer.

 

Verder zit de schotel muurvast aan de beugel/muur. Geen speling.

 

Ik had verder begrepen dat je alle lnb's eerst op 0 hoogte instelt en dan eventueel na het uitrichten van de schotel nog wat bijstelt als dat nodig is. Klopt dit?

 

Verder vroeg ik mij af of iemand een overzicht heeft van de 'draaiing' van de verschillende lnb's bij deze opstelling. Volgens mij ligt dit allemaal redelijk bij 0 graden toch voor alle lnb's?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Bij deze beugel voor 4 satellieten begin je altijd met de houder van de Astra 19,2 op nul te zetten en dan de schotel uit te richten. Dan ga je de overige 3 lnb-houders in hoogte verplaatsen totdat je maximaal signaal hebt. De 4 lnb's komen dan in een schuine lijn te staan afhankelijk van je locatie. Als je recht onder de middelste satelliet zit, staan ze op een horizontale lijn. Hoe verder je van de satellieten vandaan zit, hoe schuiner de lijn waarop ze komen te staan.

De skew van elke lnb zoek je op in Dishpointer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag even lekker verder geprutst met die schotel.

 

Ik heb hem nu gericht op de 19.2 i.p.v. de 23.5 en over het algemeen heb ik nu een wat beter signaal (wat betreft signaalkwaliteit) op alle lnb's.

 

Wat betreft die elevation denk ik nu eigenlijk dat ik het verkeerde indicatiepunt had genomen voor het aflezen van de schaal; eerst dacht ik dat het indicatiepunt de rand van de beugel was maar nu denk ik dat het het midden van de bout is waarmee je hem vastzet. Ik kom dan in de buurt van de 28 graden voor de 19.5. zoals op dishpointer staat.

 

Wat mij verder opvalt is dat de theoretische skew van dishpointer niet het beste signaal geeft in mijn situatie; met name op de 28.2 en de 23.5. Als ik de skew meer naar 0 draai dan wordt de signaalkwaliteit beter. Heeft iemand hier een verklaring voor?

 

Ik ga het verder even afwachten hoe het signaal nu met slecht weer is maar ik heb goede hoop dat het toch een verbetering is.

 

Iedereen bedankt voor de hulp!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Sprietje zei:

Bij de elevatie-schaalverdeling zit een ring met een uitsparing. Deze uitsparing moet omhoog staan en dat is het afleespunt.

Bijna goed. De schaalverdeling voor de bi-sat staat aan de andere kant en moet de uitsparing naar beneden staan.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...