Ga naar inhoud


Astra ontvangst op Ibiza 19,2° en 23,5°


pitjoe
Ga naar oplossing Opgelost door Gerdy,

Aanbevolen berichten

Goede middag allen. Ik woon regelmatig op Ibiza eiland en gebruik mijn TV Vlaanderen abonnement kaart ik werk momenteel met twee schotels van 90 centimeter maar ze zijn aan vervanging toe alles is roestig en gammel geworden.
Nu heb ik twee opties twee nieuwe schotels  met de nodige Spaun switch of één nieuwe met een dubbele LNB voor de twee satellieten deze optie zie ik het liefste wegens de eenvoud en ook lagere prijs. Mijn ontvanger is Rebox 8220 s pvr waar ik zeer tevreden mee ben. Hier wil ik twee coaxkabels naartoe trekken dan kan ik alles opnemen en kijken naar andere zenders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Pitjoe

 

Ibiza ligt binnen de footprint met een schotel van 60cm, zie bijlage. Zoals je ziet ligt het wel tegen de grens van een schotel van 60cm. Nu zullen vele mensen denken dat het op Ibiza altijd mooi weer is maar dat is zeker niet waar. Er zijn periodes dat het met bakken uit de hemel valt en dan heb je met een schotel van 60cm toch enige tijd geen ontvangst. Daarom adviseer is een grotere schotel dan 60cm. Gelukkig zijn er twee type duo-lnb's, voor schotels van 60cm en voor schotels van 85cm. Ik adviseer je een schotel van 85cm te nemen met een duo-lnb voor 85cm.

 

Ik heb 3 vragen:

- hoeveel aansluitingen wil je hebben? Ik lees in ieder geval 2 maar misschien heb je wel 2 tv's waarop je wilt kijken en ook nog opnemen. Dan heb je 4 aansluitingen nodig.

- Je gaat een nieuwe schotel kopen. Ik neem aan dat je die op Ibiza koopt. Heb je zelf een bepaald merk in gedachte of wordt het gewoon een goedkope Spaanse schotel?

-plaats eens een foto van de schotel die je nu hebt. Je schrijft dat die 90cm is. Is dat de breedte of de hoogte en is dat gemeten inclusief de rand of de spiegelmaat?

astra-3b_europe_ku_band_wide_beam_H.png

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_4210.thumb.jpeg.ea82fdb7bb32403195bec17a588a40f6.jpegBeste Sprietje

ik zal straks op het dak gaan 5 hoog. En de zaak zo goed mogelijk in beeld brengen. 
ik heb maar één TV maar mijn ontvanger heeft twee tuners. En ik wil opnemen zo veel mogelijk te gelijk. Ook zal ik de schotel diameter meten zoals je omschrijft breedte spiegelmaat. Zeg maar welk merk en type lnb ik moet kopen dan bestel ik die onlinewinkel als ik thuis kom in Antwerpen. 

IMG_4209.jpeg

IMG_4208.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je een schotel hebt van 72cm breed en een van 95cm hoog. Het gaat dan om twee verschillende schotels want offset-schotels zijn dan wel een beetje ovaal maar het verschil tussen de breedte en de hoogte is maar 6-10cm afhankelijk van de schoteldiameter. Op die schotel van 72cm breed past geen enkele duo-lnb, wel op de schotel van 95cm hoog. Die is 85cm breed (spiegelmaat).
Ik heb geen idee waarom er aan de achterkant ducttape is geplakt. Ziet er slordig uit maar doet aan de werking van de schotel niets af. Hij ziet er aan de voorzijde gaaf uit dit in tegenstelling tot de schotel ernaast met die omgekrulde rand die rijp is voor de sloop.

Je ontvanger heeft 2 tuners dus dan heb je aan een duo-lnb met 2 aansluitingen voldoende.
Een passende duo-lnb is bijv. deze Inverto: https://inverto.tv/lnb/451/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish-with-40mm-adaptor-1920e-sat-a-2350e-sat-b . Die zie ik bij diverse satellietshops in Nederland te koop staan voor €44,95 plus €4,95 verzendkosten.

Hiervan staan de twee koppen 115-60=55mm van elkaar. Dat is de afstand die je nodig hebt op een schotel van 85cm breed.
Richt de schotel uit op de Astra 23,5. Hiervoor moet de elevatie op 39,4 graden staan. De skew van de duo-lnb moet 24 graden zijn, d.w.z. de kop van de vrijhangende Astra 19,2 moet lager staan dan de kop van de Astra 23,5 die in de klem staat, zie bijgevoegde hoek.

 

Inverto duo-lnb A1-A3 schotel 85cm.jpg

hoek van 24 graden.png

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het antwoord van Sprietje is voor mij ok. Hier ga ik in Maart mee aan de slag, dan ben ik terug op het eiland Ibiza. Ik ga nu de lnb inverto bestellen en de schotel van 80 centimeters ga ik In Spanje kopen.

Dus Sprietje hartelijk dank voor je raadgeving. Na installatie in Maart laat ik jullie weten hoe alles werkt. Dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Sprietje Heel VEEL dank voor je alertheid dus is het een schotel van "90" maar dan krijg je er een van 80 breedte.

Dat is me nu duidelijk.

Dus als ze bij de LNB verkoper spreken van 80 Cm, dan is het een zogenaamde "90 Cm Schotel".

Wel wat verwarrend maar goed DANK voor je waarschuwing.

Pitjoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, bij de lnb aanduidingen is het een totale chaos. De ene keer geven ze de breedtemaat op zoals bijv. bij 60cm schotels, de andere keer geven ze de hoogtemaat op, vaak bij schotels van 80cm. Zelfs het gerenommeerde merk Inverto doet dat. En de winkeliers maken het nog veel erger. Er is voor een normaal mens geen touw aan vast te knopen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

PAS OP!

Alleen in de Triax schotelantennes kan een duoblock geplaatst worden gezien de ring van de Triax LNB houder smal is en tussen de 2 feeds (buizen) van de duobloc is er weinig plaats. 

Ofwel monteer je een originele 64cm schotel (is een Triax) van TV Vlaanderen met een duobloc van Tv Vlaanderen of een ander merk voor 19.2 en 23.5 voor een 60cm schotel (maar in Ibiza zou ik voor een 80cm gaan om meer "reserve" te hebben),

ofwel monteer je een 78 cm Triax antenne (is een "80") met een duobloc voor 19.2 en 23.5 voor een 80cm schotel.

Ik vraag mij af of Triax te vinden is in Spanje...

Kijk bvb eens naar jouw schotelantenne met die gele single LNB en kijk vooral naar de houder: die is BREED. Koop je dus zo'n type antenne in spanje gaat jouw van hier meegebrachte duoblock voor 80cm antenne er waarschijnlijk niet in en daar sta je dan weer...

Neem alles van hier mee!

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een paniekzaaierij. Het klopt niet wat je zegt.
Er bestaan 2 soorten duo-lnbs, voor schotels van 60cm en voor schotels van 85cm. Bij duo-lnb's voor schotels van 60cm is er inderdaad maar weinig ruimte tussen de pijpjes voor de lnb-klem maar we hebben het helemaal niet over een duo-lnb voor een schotel van 60cm. We hebben het over een duo-lnb voor een schotel van 85cm en dan staan de pijpjes 18mm verder van elkaar dan bij een duo-lnb voor een 60cm-schotel. Dan is er helemaal geen probleem met de ruimte voor de klem. Bovendien staat de duo-lnb onder een hoek van 24 graden waardoor er nog meer ruimte is voor de lnb-klem. En de afbeelding die ik laat zien is een lnb-klem zoals ze die in Spanje gebruiken en zoals die met die oranje lnb op de geplaatste foto.

 

lnb-klem met duo-lnb 55mm afstand.jpg

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...