Ga naar inhoud


marantz sr6012 valt uit


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Omdat me vorige versterker dement begon te worden heb ik deze 2e hands marantz versterker gekocht.

 

Helaas kom ik er nu achter dat deze versterker kapot is. Zo gaat de volume , als ik aan de knop draait alleen zachter. Via de AB en app doet hij het goed.

Maar dit is een klein probleem.

 

Lastiger is dat hij bij een film (op 7.1) de versterker erg heet wordt en na een tijdje uitschakelt. Ook draaien de fans niet. Daarom had ik als test een grote ventilator op de versterker gelegd (zonder kap) maar dan schakelt hij nog steeds uit :(

Bij gewoon stereo via spotify doet hij het prima.

 

Wat kan de fout zijn? Iemand tips?

 

@Steve

Ik zie op jou server wel de sr6013 maar niet de 6012. Welk schema is voor mij bruikbaar?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Matchless wijzigde de titel naar marantz sr6012 valt uit

Er zijn heel veel kundige leden op tweakers.net die ook hun diensten aanbieden om dergelijke symptomen te verhelpen.

Menigeen begint met het uitwisselen van alle condensatoren op het mainboard.

Een andere insteek is de soldeerboutique bij een van de bekende audio repairshops.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Super, dank je wel @Steve 👍

 

Fout 1 heb ik gevonden. 🥳

Ik heb nu linker en rechter encoder verwisseld en toen deed de volumeknop het weer en doet de ingangkeuze knop moeilijk. Die vervang ik later wel als ik de grootste fout er uit krijg.

 

@Tonskidutch

Als ik een beetje hulp van jullie krijg zal het me (hopelijk) wel lukken.

Zomaar wat elkos vervangen lijkt me niet de goeie manier. Zitten behoorlijk veel in.

 

Als iemand nog een tip heeft zou ik erg blij zijn.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
20 uren geleden, Matchless zei:

Lastiger is dat hij bij een film (op 7.1) de versterker erg heet wordt en na een tijdje uitschakelt. Ook draaien de fans niet. Daarom had ik als test een grote ventilator op de versterker gelegd (zonder kap) maar dan schakelt hij nog steeds uit

Als algemene tip,

 

Begin met alle voedingsspanningen te controleren, ik zag in het schema dat er balans eindtrappen in zitten.

Of er ergens ruststromen ingesteld kunnen worden bij die eindtrappen?

In rust zou je op de luidspreker uitgangen 0 Volt gelijkspanning moeten meten.

Kijk ook of de temperatuur voeler voor de ventilatoren en de ventilatoren zelf in orde zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoi cees,

 

De uitgangen gemeten en die zijn 0 volt. Ook heb ik de ventilatoren los gehad en 12 volt op de fans gezet. Die werken gewoon.

Ik heb de eindtrap modules los gemaakt en gechecked op slechte solderingen. Ik heb gezocht naar een temperatuur sensor maar die heb ik nog niet gevonden. Zal even wat moeten speuren in de service manual.

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op blz 198 staat in ieder geval de ruststroom instelling, loop die nog even na.

Op blz 164 wordt iets over de fan speed gezegd, te configureren in het menu.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De ruststroom gemeten(blz 199) maar heb daar een vraag over. Deze zou 8mv +- 0,5 moeten zijn maar springt nogal op alle kanalen (zie video).

 

In de service menu kan ik de protect geschiedenis zien en deze geeft "DC" aan wat "output of the power amplifier is abnormal" betekend.

 

Dus het is een voedingsprobleem en geen eindtrap fout?

 

Ook kan ik een log downloaden op een usb maar deze kan ik niet lezen?  

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Goed nïeuws 🥳

 

Even een paar dagen bekijken maar het lijkt er op dat ik de fout gevonden heb. Op de luidsprekerprint zat een slechte soldeerverbinding waardoor weerstand R9712 los zat. De versterker blijft nu aan bij een film.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken en voor de servicemanual 👍👊

 

20231205_134716.jpg

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

🙁 hij schakelt toch weer uit. Maar nu duurt het langer en hij schakelt alleen zone 1 uit, zone 2 blijft het gewoon doen. Zone 1 is waar de eindtrappen opzitten.  Ook kan ik hem meteen weer aanzetten  En de fans draaien niet dus ik ga de temp sensors controleren.

 

Edit: hij is nu niet heet als hij uitvalt

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Fout gevonden..

De weerstand die los zat was van het dc protectie circuit en ook in de service historie van de receiver was dit de melding.

Een condensator was verlopen en daarom ging hij in protectie.

Had @tonskidutch toch gelijk 😁

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...