Jaap1958 Geplaatst: 20 uren geleden Auteur Geplaatst: 20 uren geleden In het analoge tijdperk. werkte ik niet met een koppelfilter . UHF koppeling gaf alleen maar narigheid. ( oversturing Goes) Een afzonderlijke breedbandantenne van TRIAX voor 29/32/35/54 onversterkt Goes . Een draaibare TEWEA superwing en versterkt. ( Schrader) . Zo kon ik Egem 43/46 ontvangen en ook bij condities de Engelse zenders. Dus met 2 kabels met versteken.
Sprietje Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden Beste Jaap Ik vond de superwing geen beste antenne. Als het hagelde kreeg je allemaal spikkels in beeld omdat de hagelkorrels op het periodiek logaritmische deel van de antenne sloegen. Voor zender Goes had ik een sperfilter gemaakt zodat die niet kon oversturen. Ik had een draaibare antenne van 22 meter hoog.
OFDM Geplaatst: 19 uren geleden Geplaatst: 19 uren geleden 2 uren geleden, Sprietje zei: Beste OFDM, de 1e en 3e antenne (van links naar rechts) wijzen bijna in dezelfde richting. Waarom is dat? Je bedoeld toch niet dat deze twee antennes gesteckt zijn? Stecken met verschillende antennes? Welk koppelfilter gebruik je want ik zie nog meer UHF-antennes? Hallo Sprietje, ja dat heb je goed gezien beide richting Apeldoorn en ja ik stack verschillende antennes! Dat kan prima op voorwaarde dat ze beide eenzelfde versterking leveren (< 1 dB verschil). Onder het dak is het iets complexer maar met mijn afregel methode lukt dit mooi. Recent heb ik nog een keer vergeleken tussen de antennes afzonderlijk en gestackt. Ik meet toch wel gemiddeld 2 dB en dat is genoeg om een nette 6 dB marge te bereiken. Er zijn hier 10 antennes maar ik kan er maximaal 5 gecombineerd laten werken. Dat is een lang verhaal en niet voor dit topic lijkt me.
OFDM Geplaatst: 19 uren geleden Geplaatst: 19 uren geleden (aangepast) Ik lees hier Goes fans, ik ook! Was een mooie tijd analoog en ik had het geluk er 1 keer te zijn. Hier wat plaatjes van ontvangst antennes. Bovenste waren Wipic antennes voor Egem en onder Fuba voor Engeland in noodgevallen wanneer door condities de zaak in Calais alsnog niet te doen was. 19 uren geleden aangepast door OFDM
OFDM Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden 1 uur terug, Jaap1958 zei: In het analoge tijdperk werkte ik niet met een koppelfilter . UHF koppeling gaf alleen maar narigheid. ( oversturing Goes) Een afzonderlijke breedbandantenne van TRIAX voor 29/32/35/54 onversterkt Goes . Een draaibare TEWEA superwing en versterkt. ( Schrader) . Zo kon ik Egem 43/46 ontvangen en ook bij condities de Engelse zenders. Dus met 2 kabels met versteken. Ik denk dat ik kan bevestigen dat de gangbare UHF koppelfilters totaal niet voldoende kwaliteit bezaten om dit goed te realiseren. Dus jouw oplossing was de beste.
Sprietje Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden (aangepast) Ik koppelde ook niets. Ik had een coaxschakelaar met als ik me niet vergis met 6 standen. Die was van Fuba en zat boven in de mast. Het was een soort trommel waar 6 relais in zaten die ik binnen kon bedienen. Je kon er dus 6 antennes op aansluiten en in het midden ging de coaxkabel naar beneden. Ik heb nog gezocht wat het typenummer van deze schakelaar was maar ik kan er geen typenummer meer van vinden op internet. Zag er ongeveer zo uit als deze afbeelding. 17 uren geleden aangepast door Sprietje
MrDish Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Op 1-5-2025 om 09:24, Tonskidutch zei: en hang dat arme vogelnestje ook iets hoger anders bakken de kuikens 🤣 Wie zegt dat daar vogeltjes inzitten , nog nooit gehoord van een camera . niet alles hoeft zichtbaar .
MrDish Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Op 1-5-2025 om 11:10, astro iris zei: Mooi, maar best geen kachels gebruiken die met schoorsteen verbonden zijn. waarom niet , als ik vragen mag . als je met een pellet kachel stookt !
Sprietje Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden 16 uren geleden, OFDM zei: Hallo Sprietje, ja dat heb je goed gezien beide richting Apeldoorn en ja ik stack verschillende antennes! Dat kan prima op voorwaarde dat ze beide eenzelfde versterking leveren (< 1 dB verschil). Onder het dak is het iets complexer maar met mijn afregel methode lukt dit mooi. Recent heb ik nog een keer vergeleken tussen de antennes afzonderlijk en gestackt. Ik meet toch wel gemiddeld 2 dB en dat is genoeg om een nette 6 dB marge te bereiken. Ik vind het verre van ideaal om verschillende antennes te gaan stecken. Als je een antenne gaat ontwerpen en je gaat bijv. de directoren een plaats geven, dan veranderd het impedantieverloop van 300 ohm behoorlijk afhankelijk van de afstanden hoe je de directoren plaatst. Ook het impedantieverloop over de frequentieband die de antenne heeft is niet constant. Ga je verschillende merken of typen antennes van dezelfde band koppelen, dan koppel je ook verschillende impedantiewaardes bij verschillende frequenties. Bij goed gesteckte antennes van bijv. 2 tot 8 stuks, zie je ook altijd dat er dezelfde antennes gebruikt worden.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen