Jaap1958 Geplaatst: vrijdag om 17:39 Auteur Geplaatst: vrijdag om 17:39 In het analoge tijdperk. werkte ik niet met een koppelfilter . UHF koppeling gaf alleen maar narigheid. ( oversturing Goes) Een afzonderlijke breedbandantenne van TRIAX voor 29/32/35/54 onversterkt Goes . Een draaibare TEWEA superwing en versterkt. ( Schrader) . Zo kon ik Egem 43/46 ontvangen en ook bij condities de Engelse zenders. Dus met 2 kabels met versteken.
Sprietje Geplaatst: vrijdag om 17:51 Geplaatst: vrijdag om 17:51 Beste Jaap Ik vond de superwing geen beste antenne. Als het hagelde kreeg je allemaal spikkels in beeld omdat de hagelkorrels op het periodiek logaritmische deel van de antenne sloegen. Voor zender Goes had ik een sperfilter gemaakt zodat die niet kon oversturen. Ik had een draaibare antenne van 22 meter hoog.
OFDM Geplaatst: vrijdag om 18:51 Geplaatst: vrijdag om 18:51 2 uren geleden, Sprietje zei: Beste OFDM, de 1e en 3e antenne (van links naar rechts) wijzen bijna in dezelfde richting. Waarom is dat? Je bedoeld toch niet dat deze twee antennes gesteckt zijn? Stecken met verschillende antennes? Welk koppelfilter gebruik je want ik zie nog meer UHF-antennes? Hallo Sprietje, ja dat heb je goed gezien beide richting Apeldoorn en ja ik stack verschillende antennes! Dat kan prima op voorwaarde dat ze beide eenzelfde versterking leveren (< 1 dB verschil). Onder het dak is het iets complexer maar met mijn afregel methode lukt dit mooi. Recent heb ik nog een keer vergeleken tussen de antennes afzonderlijk en gestackt. Ik meet toch wel gemiddeld 2 dB en dat is genoeg om een nette 6 dB marge te bereiken. Er zijn hier 10 antennes maar ik kan er maximaal 5 gecombineerd laten werken. Dat is een lang verhaal en niet voor dit topic lijkt me.
OFDM Geplaatst: vrijdag om 18:55 Geplaatst: vrijdag om 18:55 (aangepast) Ik lees hier Goes fans, ik ook! Was een mooie tijd analoog en ik had het geluk er 1 keer te zijn. Hier wat plaatjes van ontvangst antennes. Bovenste waren Wipic antennes voor Egem en onder Fuba voor Engeland in noodgevallen wanneer door condities de zaak in Calais alsnog niet te doen was. vrijdag om 18:57 aangepast door OFDM
OFDM Geplaatst: vrijdag om 19:04 Geplaatst: vrijdag om 19:04 1 uur terug, Jaap1958 zei: In het analoge tijdperk werkte ik niet met een koppelfilter . UHF koppeling gaf alleen maar narigheid. ( oversturing Goes) Een afzonderlijke breedbandantenne van TRIAX voor 29/32/35/54 onversterkt Goes . Een draaibare TEWEA superwing en versterkt. ( Schrader) . Zo kon ik Egem 43/46 ontvangen en ook bij condities de Engelse zenders. Dus met 2 kabels met versteken. Ik denk dat ik kan bevestigen dat de gangbare UHF koppelfilters totaal niet voldoende kwaliteit bezaten om dit goed te realiseren. Dus jouw oplossing was de beste.
Sprietje Geplaatst: vrijdag om 20:29 Geplaatst: vrijdag om 20:29 (aangepast) Ik koppelde ook niets. Ik had een coaxschakelaar met als ik me niet vergis met 6 standen. Die was van Fuba en zat boven in de mast. Het was een soort trommel waar 6 relais in zaten die ik binnen kon bedienen. Je kon er dus 6 antennes op aansluiten en in het midden ging de coaxkabel naar beneden. Ik heb nog gezocht wat het typenummer van deze schakelaar was maar ik kan er geen typenummer meer van vinden op internet. Zag er ongeveer zo uit als deze afbeelding. vrijdag om 20:53 aangepast door Sprietje
MrDish Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden Op 1-5-2025 om 09:24, Tonskidutch zei: en hang dat arme vogelnestje ook iets hoger anders bakken de kuikens 🤣 Wie zegt dat daar vogeltjes inzitten , nog nooit gehoord van een camera . niet alles hoeft zichtbaar .
MrDish Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden Op 1-5-2025 om 11:10, astro iris zei: Mooi, maar best geen kachels gebruiken die met schoorsteen verbonden zijn. waarom niet , als ik vragen mag . als je met een pellet kachel stookt !
Sprietje Geplaatst: 14 uren geleden Geplaatst: 14 uren geleden 16 uren geleden, OFDM zei: Hallo Sprietje, ja dat heb je goed gezien beide richting Apeldoorn en ja ik stack verschillende antennes! Dat kan prima op voorwaarde dat ze beide eenzelfde versterking leveren (< 1 dB verschil). Onder het dak is het iets complexer maar met mijn afregel methode lukt dit mooi. Recent heb ik nog een keer vergeleken tussen de antennes afzonderlijk en gestackt. Ik meet toch wel gemiddeld 2 dB en dat is genoeg om een nette 6 dB marge te bereiken. Ik vind het verre van ideaal om verschillende antennes te gaan stecken. Als je een antenne gaat ontwerpen en je gaat bijv. de directoren een plaats geven, dan veranderd het impedantieverloop van 300 ohm behoorlijk afhankelijk van de afstanden hoe je de directoren plaatst. Ook het impedantieverloop over de frequentieband die de antenne heeft is niet constant. Ga je verschillende merken of typen antennes van dezelfde band koppelen, dan koppel je ook verschillende impedantiewaardes bij verschillende frequenties. Bij goed gesteckte antennes van bijv. 2 tot 8 stuks, zie je ook altijd dat er dezelfde antennes gebruikt worden. 1
Drs. IJzerbout Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden (aangepast) 22 uren geleden, Sprietje zei: Als het hagelde kreeg je allemaal spikkels in beeld omdat de hagelkorrels op het periodiek logaritmische deel van de antenne sloegen. Sprietje, had je destijds ook al helium lopen in te ademen? Spikkels in beeld vanwege hagel ? Ik vermaak me weer prima met je wildwest verhalen. En het hagelt nog al niet vaak!! Dus onbruikbaar. En als het sneeuwt dan heb je zeker sneeuw in beeld ? En bij felle zonneschijn is het beeld in de helderheid overstuurd. 😂😂😂 Je blijft amusant. 9 uren geleden aangepast door Drs. IJzerbout Stay delulu !
OFDM Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden (aangepast) 5 uren geleden, Sprietje zei: Ik vind het verre van ideaal om verschillende antennes te gaan stecken. Als je een antenne gaat ontwerpen en je gaat bijv. de directoren een plaats geven, dan veranderd het impedantieverloop van 300 ohm behoorlijk afhankelijk van de afstanden hoe je de directoren plaatst. Ook het impedantieverloop over de frequentieband die de antenne heeft is niet constant. Ga je verschillende merken of typen antennes van dezelfde band koppelen, dan koppel je ook verschillende impedantiewaardes bij verschillende frequenties. Bij goed gesteckte antennes van bijv. 2 tot 8 stuks, zie je ook altijd dat er dezelfde antennes gebruikt worden. Natuurlijk is het niet ideaal. Antennes op zolder geven ook minder signaal dan antennes op dak. Alles is afhankelijk van de doelstelling. Ik had al een Siemens kanaalgroep die inmiddels 40 jaar niet meer te koop is. Dan had ik moeten kiezen twee dezelfde Wisi antennes te kopen maar dat is jammer van de mooie Siemens. Deze antennes die "door het dak kijken" (zo kan ik met de spectrum analyser vaststellen) tonen geen perfect vlak spectrum binnen de kanaalbreedte van 8 MHz. Dus er zijn enige reflecties die dit veroorzaken. Beide antennes staan op een positie die (gegeven de praktische mogelijkheden) een maximale opbrengst geven. Maar ze zijn dus niet perfect gelijk. Onbekend is de fase tussen beide antennes, ook omdat ik er ongelijke kabel lengtes aan heb zitten. Dat los ik zo op: Beide antennes zijn gestackt met een 3,5 dB breedband splitter. Eerst knip ik 1 kabellengte zodanig dat ik min of meer de beste uitnulling zie in die 8 MHz. Daarna maak ik 1 van de 2 kabels een halve golflengte korter (uiteraard met 0,66 vk gerekend). Dan weet ik dus dat ik maximale stack gain bereik. Uiteraard is dit wegens faseverloop over de kanalen bij verschillende antennes slechts binnen 1 kanaal mogelijk. Bij 2 of meer identieke antennes op dak zal het vast wel lukken om over een grotere bandbreedte te stacken maar dat is niet mijn doelstelling. Doelstelling hier is binnen de beperkingen van de zolder leuke experimenten te doen die inzicht ontwikkelen. Dat kan allerlei RF inzicht zijn, DX tropo inzicht of qua content op zenders en SFN. Het bouwen van filters en versterkers is sinds DVB-T2 naar de achtergrond gegaan, daarin wijzigt niet veel meer. 9 uren geleden aangepast door OFDM
OFDM Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden (aangepast) Oké, 1 blik zegt meer dan 1000 woorden en meten is weten. Ik heb beide antennes afzonderlijk en gestackt gemeten. De spectrum analyser op max hold een paar keer over elkaar geschreven voor iedere meting een refresh. Het valt gelijk op dat de antennes een ongelijk spectrum laten zien. Echter het lijkt wel dat de tekortkoming vooral aan de rechter rand flink goedgemaakt wordt. Als ik de dB waarden in het midden van elkaar aftrek heb ik op die frequentie netto (t.o.v de Siemens) 1,5 dB gewonnen maar aan de rechter rand geef ik het bijna 3 dB, puur optisch dan. Let wel: De breedbandige splitter heeft zeker 0,5 tot 0,8 dB verlies. Met de DVB-T2 ontvanger kan ik nog een proefje doen met de kwaliteit meter en een demper van 2 dB of ik dan weer op de afzonderlijke waarde terugval. Hier de 3 resultaten, excuus voor uit de losse pols foto's: 7 uren geleden aangepast door OFDM
OFDM Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden (aangepast) Nu lees ik over hagelstenen die (ook) antennes kunnen teisteren: https://www.nu.nl/buitenland/6354623/hagelstenen-zo-groot-als-pingpongballen-teisteren-parijs-metro-en-verkeer-plat.html In zuid Duitsland heeft een zéér enthousiaste antenne liefhebber een stack van 4x AOS 32 Kathrein antennes op zijn dak voor de Oostenrijkse TV op een afstand van ca. 150 km. Helaas zijn alle antennes een keer verwoest door een hagelbui! Helaas heb ik zelf ooit een Kathrein AOP antenne na 1 jaar uit een mast kunnen halen want bijna alle kuststof director houders waren aan gort. Dit kan met de Siemens dus nooit gebeuren: Onverwoestbaar want de elementen zijn met metalen krammen op de drager geklonken. 7 uren geleden aangepast door OFDM
Sprietje Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden 1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei: Sprietje, had je destijds ook al helium lopen in te ademen? Spikkels in beeld vanwege hagel ? Ik vermaak me weer prima met je wildwest verhalen. En het hagelt nog al niet vaak!! Dus onbruikbaar. Ja 60 jaar geleden hagelde het vaker als tegenwoordig. Blijkbaar had je geen periodiek logaritmische antenne van Tewea die 2 lange uitgestanste aluminium platen had anders had je geweten dat hagel voor hele kleine elektrische pulsjes zorgt op de antenne die spikkels in het analoge beeld geven.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen