satvet Geplaatst: 21 uren geleden Geplaatst: 21 uren geleden Ik heb voor aan boord een klein schakelpaneeltje gemaakt met 4 dubbelpolige schakelaars. Elke schakelaar heeft op de ene pool 24V +, de eerste schakelt deze 24V+ door aan mijn draaibare schotel, de andere 3 schakelers zitten parallel en schakelen de 24V+ door aan een 24>12V converter. Bij de eerste schakelaar schakelt de andere pool enkel een kleine led in met 24 V, de andere 3 schakelen de 12V+ komende van de converter door naar, VU box, HD of AppleTV en naar de bijbehorende LED, dus converter alleen aan bij gebruik van tenminste één van de drie apparaten. Het schakelen van de apparatuur werkt zoals bedoeld. Probleem zit 'm bij de LED's, zelfs zonder aangesloten - pool gloeien de LED's, met name de met 24 V gevoede led, deze kan zelfs gaan flikkeren met een behoorlijke sterkte, de andere 3 (die bij 3x uit dus zelfs geen 12V krijgen) gloeien amper zichtbaar. Met de - pool aangesloten gloeien ze sterker. De 4 LED's zijn op de - pool aan elkaar verbonden met een dun draadje (uit een netwerkkabel) van nu nog hooguit 40 cm (bij definitieve montage zal dit nog hooguit 20 cm zijn. Met multimeter meet ik amper een halve volt bij alles uit. Ten eerste verbaasd het me dat dit fenomeen optreedt bij zulke korte verbindingen maar vooral, hoe kan ik dit verhelpen, wat voor weerstand moet ik hoe toevoegen? PS1 Ik heb de stuurunit van de schotel volledig losgekoppeld, spanning, aarde, antennekabels en netwerk) maar dat maakte geen verschil PS2 een andere identieke LED elders aan boord gemonteerd vertoond dit effect niet.
Big fellow Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden Zit er in de schakelaar een indicatie lampje? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Moderator ceesv Geplaatst: 20 uren geleden Moderator Geplaatst: 20 uren geleden Weerstand van 1 kOhm over de leds monteren. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Big fellow Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Aangezien het gelijkspanning is, is inductie een onmogelijke verklaring. Ook capacitieve koppeling is niet een optie bij een DC net. Dus het enige wat ik mij kan bedenken is dat de schakelaar een lampje heeft welke een kleine lekstroom veroorzaakt als de schakelaar uit staat. @satvet Kan je eens een foto maken van de voorkant en achterkant van de schakelaar en indien mogelijk het hele paneel met de bedrading zichtbaar...? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
satvet Geplaatst: 11 uren geleden Auteur Geplaatst: 11 uren geleden (aangepast) Dat is een kwestie van 4 schroefjes losdraaien en dan is er genoeg speling dacht ik om de achterkant te fotograveren. Maar, geloof het of niet, vandaag was het probleem weg. Bedenk me nu dat ik bij het solderen tin gebruikte zonder kern wat dus niet wilde vloeien en heb daarom S39 gebruikt, dacht minimaal en dus niet gedept na solderen, maar dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn geweest voor de lekstroom. PS. Er loopt ook een 230V AC langs. 11 uren geleden aangepast door satvet
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen