Drs. IJzerbout Geplaatst: donderdag om 15:06 Geplaatst: donderdag om 15:06 1 uur geleden, Sprietje zei: Waarom zit er nu een knik midden in de draagarm? Er is een vogel tegenaan gevlogen. 1 Stay delulu !
Drs. IJzerbout Geplaatst: donderdag om 15:24 Geplaatst: donderdag om 15:24 4 uren geleden, Sprietje zei: is gewoon gebogen aluminium om het medium hoger te maken zodat de antenne breedbandiger wordt. om het medium hoger te maken…. Dat ik daar niet op gekomen ben. Stay delulu !
OFDM Geplaatst: donderdag om 16:03 Geplaatst: donderdag om 16:03 37 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei: om het medium hoger te maken…. Dat ik daar niet op gekomen ben. Daar kom je ook niet zomaar op want het maakt blijkbaar weinig uit hoe je het hoger maakt. Brilletjes, vorkjes, schijven.. Zie:
hvdh Geplaatst: donderdag om 18:01 Geplaatst: donderdag om 18:01 (aangepast) Fracarro maakt ook een band III loop/yagi combi, SIGMA V2 HD. Vraag me af wat er in die kunststof "bril" zit. Slecht verkrijgbaar buiten Italië helaas. donderdag om 18:03 aangepast door hvdh Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
Sprietje Geplaatst: donderdag om 18:04 Auteur Geplaatst: donderdag om 18:04 (aangepast) Inderdaad, zie hier de voorbeelden van de verschillende uitvoeringen: donderdag om 18:20 aangepast door Sprietje 1
Sprietje Geplaatst: vrijdag om 13:48 Auteur Geplaatst: vrijdag om 13:48 19 uren geleden, hvdh zei: Fracarro maakt ook een band III loop/yagi combi, SIGMA V2 HD. Vraag me af wat er in die kunststof "bril" zit. Slecht verkrijgbaar buiten Italië helaas. Ja, ik zou ook wel eens willen weten wat er in dat "brilletje" zit. Fracarro heeft van dit type antenne ook nog een grotere uitvoering, de Fracarro Sigma 9 met 9 directoren met 18,5dB versterking.
Drs. IJzerbout Geplaatst: vrijdag om 15:20 Geplaatst: vrijdag om 15:20 In dat brilletje zit een piepklein waterstraal-antennetje. Dat geeft zeker een dB of 2-3 winst. Stay delulu !
Drs. IJzerbout Geplaatst: vrijdag om 16:49 Geplaatst: vrijdag om 16:49 Waarom weet ik niet veel of niks te vertellen over die „vreemde“ antennes? Omdat ze in professionele installaties niet toegepast worden. Daar gaat het meestal om kanaal antennes en ze moeten robuust zijn. En waar kom je dan bij uit? Juist, Kathrein. En daar zie je die vreemde antennes gewoon niet. Stay delulu !
Sprietje Geplaatst: vrijdag om 19:15 Auteur Geplaatst: vrijdag om 19:15 (aangepast) Hier een zeer vreemde UHF-antenne van Kathrein. vrijdag om 19:17 aangepast door Sprietje
Drs. IJzerbout Geplaatst: vrijdag om 20:16 Geplaatst: vrijdag om 20:16 Misschien wel door Kathrein op de markt gebracht maar nooit ooit waar dan ook ergens gezien. Heeft zich volgens mij niet doorgezet en de bekende breedband Yagi heeft zich wel in de markt ge-etabileerd. Stay delulu !
Sprietje Geplaatst: gisteren om 05:24 Auteur Geplaatst: gisteren om 05:24 Op 7-8-2025 om 20:01, hvdh zei: Fracarro maakt ook een band III loop/yagi combi, SIGMA V2 HD. Vraag me af wat er in die kunststof "bril" zit. Slecht verkrijgbaar buiten Italië helaas. In dat plastic brilletje moet natuurlijk metalen delen van de antenne zitten. Ze claimen hele hoge prestaties van deze antenne maar als het regent, geeft die nattigheid op het kunststof een soort van afscherming van de dipool. De vraag is dan ook de de prestaties van deze antenne ook zo hoog zijn als het regent en al dit plastic nat is. En aangezien het in Nederland het gehele jaar door altijd flink wat regent, zijn hier de prestaties misschien wel lang niet zo goed. Inverto had ook van die punt-lnbs die bij regen niets presteerde en zijn van de markt gehaald. Dit is misschien wel de reden dat deze antenne in Nederland niet te krijgen is.
hvdh Geplaatst: gisteren om 09:23 Geplaatst: gisteren om 09:23 (aangepast) Bij 200 MHz i.p.v. 12 GHz zal nattigheid zeker niet zo dramatisch zijn. Die Kathrein DEZI-pfeil heeft gewoon een log-periodische array, maar niet in de gebruikelijke LPDA dipool-vorm maar in V-vorm. Geeft wat meer winst. In Rothammel's Antennenbuch is er wat over te vinden. gisteren om 09:24 aangepast door hvdh Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 23 uren geleden Geplaatst: 23 uren geleden 5 uren geleden, Sprietje zei: als het regent, geeft die nattigheid op het kunststof een soort van afscherming van de dipool We hebben het hier over decimeter golven. Regen heeft daar nagenoeg geen invloed op. Verder is het gissen wat er in dat brilletje zit. Ik verwacht niets revolutionairs, anders had het zich zeker doorgezet. Er bestaat ook geen antenne abracadabra. Alles is met de principes van hoogfrequent techniek en natuurkundige wetenschap te verklaren. Stay delulu !
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen