Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik had in mijn jonge jaren (jaren 60) een draaibare mast van 21 meter hoog. Daar had ik een band IV-V antenne op zitten, een Band III, een FM en een band I antenne.

De band I antenne was 6 meter lang en de band III antennes waren naast elkaar gesteckt.

Met de Band I antenne ontving ik regelmatig Moscow, TVE Spanje en de RAI. Natuurlijk had ik er ook een antenneversterker in zitten om de lange coaxkabelverliezen te compenseren. Om naar de verschillende antennes om te schakelen, gebruikte ik een Fuba antenne relais. Daar kon je 5 of 6 coaxkabels op aansluiten en zat hoog in de mast gemonteerd en kon je binnen met toetsen bedienen. Ik heb lang gezocht naar het typenummer van dat relais maar kan het niet vinden. Ik heb wel een soortgelijk model gevonden en hierbij afgebeeld. Het was een soort ronde trommel compleet met mastklem. De coaxkabels werden gewoon met beugeltjes vastgeklemd want F-connectors had je toen nog niet. Kent iemand dit Fuba antenne relais nog?

6 coax relais.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Dat met sporadisch grotere reikwijdte vond ik minder interessant. 
Mij ging het er eerder om dat het voorgeziene zendergebied goed afgedekt werd. 
En dat de zenders optimale differential phase & differential gain hadden. 
Daar komt het bij televisiezenders vooral op aan en je kunt er een hoop van afleiden. 
Zenders die dan af en toe “stoorden” hadden we liever niet en de kijkers telefoneerden in zulke gevallen om de haverklap vanwege deze storing. 

“On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Geplaatst:
19 uren geleden, cookie monster zei:

België BRT TV , PAL B/G/H !!

De RTBF zond in het analoge tijdperk inderdaad uit in

SECAM-B/H !!

Nooit iets van gemerkt , wij hadden nooit geen problemen ivm de BRT & RTBF 😉

Ik heb daar destijds toen zelfs nooit opgelet !!

Frankrijk , da' was een andere ding , maar ja , onze KTV had PAL & secam !!

RTBF Secam: Dit was historisch zo bepaald door de nabijheid

en culturele banden met Frankrijk !!

Bij mijn weten heeft RTBF nooit uitgezonden in secam, maar er zijn effectief websites die het tegendeel beweren.

Waar komt die verkeerde(?) informatie vandaan. De Franse zenders waren wel in secam en tf1 (en nadien canal digital)

op vhf zelfs met 819 lijnen.

Geplaatst:
28 minuten geleden, DeepThought zei:

RTBF nooit uitgezonden in secam

Bij SECAM zag je bij slechte ontvangst , sneeuwbeeld met hevige kleuren !!

Bij PAL had je dit hevig kleureneffect nooit , en bij RTBF was dit ook zo !!

Maar ik las dit , ik woonde toen nog op 2 adressen tegelijkertijd ,

dus nog steeds in 2 gesplit !!😨 ,

https://en.wikipedia.org/wiki/SECAM

https://en.wikipedia.org/wiki/819_line

https://en.wikipedia.org/wiki/CCIR_System_F

AI bericht 1:

De stelling dat de RTBF (Radio-Télévision belge de la Communauté française)
nooit in SECAM heeft uitgezonden, is onjuist.
Hoewel België als geheel (zowel VRT als RTB/RTBF) eind jaren '60 en begin jaren '70 officieel voor het PAL-kleurensysteem koos voor de tv-uitzendingen, was de situatie in de beginjaren van de kleurentelevisie complexer.
Hier zijn de historische feiten:
  • Frankrijk vs. België: Frankrijk hanteerde SECAM, terwijl België (net als Duitsland, Nederland, VK) PAL gebruikte.
  • Grensoverschrijdend en techniek: In de overgangsperiode van zwart-wit naar kleur (ca. 1971-1975) waren er experimenten en technisch-historische situaties waarbij SECAM-signalen een rol speelden, maar de standaard voor RTBF-kijkers in België was PAL.
  • Analoge tijdperk: De RTBF heeft in het analoge tijdperk via de ether altijd uitgezonden in PAL B/G.
  • Satelliet en kabel: Op de kabel en via de latere satellietuitzendingen (zoals RTBF Sat) werd analoog PAL gebruikt.
  •  
  • Conclusie: De RTBF is altijd een PAL-omroep geweest. De stelling is dus feitelijk onjuist als het gaat om de primaire uitzendstandaard, hoewel het SECAM-systeem in de regio (Frankrijk) alomtegenwoordig was.
  •  
  • AI-reacties kunnen fouten bevatten. 

AI bericht 2:

Hoewel de RTBF een Franstalige omroep is, koos België begin jaren 70 voor de technisch superieure Duitse PAL-standaard. Dit had een praktische reden: door voor PAL te kiezen, bleven de uitzendingen compatibel met de Nederlandstalige omroep (toenmalige BRT) en de omringende landen zoals Duitsland en Nederland.

.

Enkele kernpunten over de kleurgeschiedenis van de RTBF:
  • Eerste kleuruitzending: De eerste officiële kleuruitzending van de RTB vond plaats in 1971 met het programma Le Jardin Extraordinaire.
  • Nieuws in kleur: Pas vanaf 1973 werd ook het journaal volledig in kleur (PAL) uitgezonden.
  • Belgische televisies: Omdat België tussen Frankrijk (SECAM) en de rest van Europa (PAL) lag, werden in België decennialang multistandaard-toestellen verkocht die beide systemen konden ontvangen. Hierdoor dachten veel mensen onterecht dat de RTBF zelf in SECAM uitzond.
  •  
  • AI-reacties kunnen fouten bevatten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/La_Une

https://en.wikipedia.org/wiki/La_Une

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Geplaatst:

1 uur terug, cookie monster zei:

Bij SECAM zag je bij slechte ontvangst , sneeuwbeeld met hevige kleuren !!

Bij PAL had je dit hevig kleureneffect nooit , en bij RTBF was dit ook zo !!

Slechte anologe SECAM ontvangst

Ik vind het PAL signaal veeeeeeeel aangenamer , zeker bij sneeuwbeeld !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen