Sprietje Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) Ik had in mijn jonge jaren (jaren 60) een draaibare mast van 21 meter hoog. Daar had ik een band IV-V antenne op zitten, een Band III, een FM en een band I antenne. De band I antenne was 6 meter lang en de band III antennes waren naast elkaar gesteckt. Met de Band I antenne ontving ik regelmatig Moscow, TVE Spanje en de RAI. Natuurlijk had ik er ook een antenneversterker in zitten om de lange coaxkabelverliezen te compenseren. Om naar de verschillende antennes om te schakelen, gebruikte ik een Fuba antenne relais. Daar kon je 5 of 6 coaxkabels op aansluiten en zat hoog in de mast gemonteerd en kon je binnen met toetsen bedienen. Ik heb lang gezocht naar het typenummer van dat relais maar kan het niet vinden. Ik heb wel een soortgelijk model gevonden en hierbij afgebeeld. Het was een soort ronde trommel compleet met mastklem. De coaxkabels werden gewoon met beugeltjes vastgeklemd want F-connectors had je toen nog niet. Kent iemand dit Fuba antenne relais nog? 4 uren geleden aangepast door Sprietje
Drs. IJzerbout Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden Dat met sporadisch grotere reikwijdte vond ik minder interessant. Mij ging het er eerder om dat het voorgeziene zendergebied goed afgedekt werd. En dat de zenders optimale differential phase & differential gain hadden. Daar komt het bij televisiezenders vooral op aan en je kunt er een hoop van afleiden. Zenders die dan af en toe “stoorden” hadden we liever niet en de kijkers telefoneerden in zulke gevallen om de haverklap vanwege deze storing. “On ne voit bien qu´avec le cœur. L´essentiel est invisible pour les yeux”.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen