Ga naar inhoud

Gibertini OP 100 SE voor 13-19-23-28°O

Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Mijn vader is recent verhuisd van Duitsland naar België (gemeente Lochristi). In Duitsland hadden we destijds een WaveFrontier T90 geïnstalleerd met vier Inverto Black Ultra Quad LNB's voor ontvangst van Astra 1, 2, 3 en Hotbird. Hierbij stonden alle LNB's redelijk in het midden van de rail, gezien deze schotel een azimutbereik heeft van 60° en deze vier satellieten maar 15° uit elkaar liggen.

Op zijn nieuwe locatie in België, in een apartementsgebouw waar de schotel op het dak zou komen (schuin dak met plat gedeelte bovenaan waar o.a. de airco units staan en waar een brede schoorsteen is waartegen we een muurbeugel zouden bevestigen, zie bijlage), wilde hij gezien de hoogte van het gebouw en de windbelasting liever een stevige schotel die tevens roestvrij is en waren we bij de Gibertini OP 100 SE uitgekomen in combinatie met de Gibertini MFP 4-40 XP multifeed houder en de nieuwere Inverto Black Ultra Quad LNB's (dieper en smaller ontwerp).

Gezien de beperkte afstand van 15°, zou de signaalsterkte met deze schotel niet veel zwakker moeten zijn dan met de T90. Klopt dat?

Ik had hier op het forum ook ergens gelezen dat het moeilijk zou zijn om deze rail en de LNB's schuin genoeg te plaatsen. Gezien de schotel volgens mijn berekeningen o.b.v. satellietbeelden van Google Earth vrijwel evenwijdig zou komen te hangen met de schoorsteen waartegen deze bevestigd wordt, had ik gedacht om de muurbeugel zelf niet volledig verticaal te installeren, maar onder de juiste hoek. Zo zou de volledige schotel schuin hangen in plaats van enkel de rail, wat nog iets beter zou moeten zijn voor het signaal.

Weet iemand hoe we de juiste hoeken en LNB afstanden kunnen uitrekenen? Voor de T90 bestond er hiervoor een online berekeningsmodule, maar voor deze schotel heb ik zo nog niets gevonden.

Bijkomend probleem: we hadden op 24/12 alles besteld bij één van de grote Duitse webshops voor satellietmateriaal (ik weet niet of ik de volledige naam hier mag vermelden, deze begint met ●●...). Gezien de omvang hebben we hiervoor € 40 verzendingskosten betaald. Nu hebben we gisteren plots een e-mail ontvangen van deze firma met de melding dat de werkelijke verzendingskosten een stuk hoger uitvallen dan aangegeven op hun site en de vraag om nog eens € 50 bij te betalen via PayPal of bankoverschrijving. Ik vind deze werkwijze niet erg correct en hierdoor ben ik opnieuw wat beginnen twijfelen. Betalen we toch gewoon de € 50 extra of vragen we om de bestelling te annuleren en terug te betalen. Zoeken we een schotel in België of net over de grens in Nederland of Frankrijk, maar het lijkt erop dat de Gibertini dan moeilijk te vinden zal zijn? Of is de T90 toch een betere optie?

Screenshot From 2026-01-03 12-43-44.png

20250830_141320.jpg

aangepast door nick89
Geplaatst:

90 euro verzendkosten is gewoon bijna oplichting.Dan kan je er evengoed zelf omrijden

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor + Triax fixed 5W
Vu + Duo4K SE  sat tuner 4 X DVB-S2X en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

• Moderator
Geplaatst:

Ik zou nooit een grote schotel met muurbeugels aan die schoorsteen bevestigen.

Daar is die schoorxteen niet voor gemaakt.

Een grote schotel zonder schade verzenden vraagt de inzet van een bodedienst.

Daar hangt een prijskaartje aan.

Wil je dat niet betalen annuleer je de bestelling.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Blijkbaar heeft hij die € 50 ondertussen al betaald omdat hij er niet mee bezig wilde blijven...

Nu rest dus alleen nog de vraag of we met deze schotel veel gaan inboeten aan signaalsterkte t.o.v. de T90 en of er iemand kan helpen met het berekenen van hoeken en LNB afstanden.

Geplaatst:

Ik vraag me af of je bij het appartementencomplex wel toestemming krijgt om een grote schotel aan de schoorsteen te monteren? Heb je dat al nagevraagd? En hoe krijg je de coaxkabel(s) naar je woonkamer?

Het lijkt me ook niet zo'n goed idee om een schotel van een meter aan die schoorsteen te hangen, of het nu een Gibertini is of een T90.

Ja, dat is geen probleem. In die schoorsteen bevindt zich tevens een technische schacht waar de kabels en leidingen van zijn airco units door lopen (zie rechts op de foto) en waar we de coaxkabels mee door kunnen steken. Deze komen dan uit in zijn berging, waar er een kabeltelevisieverdeler (NIU) hangt met coaxkabels naar vier kamers. Eén van die kabels zullen we gebruiken voor zowel kabel-tv als satelliet. Daarvoor hebben we de EMP-Centauri WSG P.105-W-5V combiner mee besteld en de TV/FM-contactdoos in de woonkamer al vervangen door een TV/FM/SAT-contactdoos die het signaal over de drie aansluitingen verdeelt naargelang de frequentieband.

Stel dat we de bestelde muurbeugel niet zouden gebruiken en een maststandaard met tegels zouden gebruiken op het platte dak, zou deze dan niet kunnen bewegen bij stormweer? Er zijn aan die kant geen andere hoge gebouwen in de wijde omgeving, dus de windbelasting kan hoog zijn. Daarnaast staat die mast dan verticaal en zal het dus niet mogelijk zijn om de schotel schuin te monteren, waardoor we zullen moeten beginnen prutsen om de rail met LNB's schuin genoeg te krijgen.

Berekening via https://satlex.de/en/wavefrontier_calc-params.html voor een T90 schotel op die locatie geeft aan dat voor de satellieten 13.0-28.2°0 de schotel 11.29° naar het oosten zou moeten worden gekanteld met een elevatie van 29.45°. Ik veronderstel dat dit voor de Gibertini hetzelfde zal zijn? Dan moeten we enkel nog de juiste afstanden tussen de LNB's zien te vinden.

aangepast door nick89
  • Moderator
Geplaatst:

Ik heb aan de Nederlandse kust een T-90 op een plat dak staan op een tegelvoet.

Die staat al 15 jaar op zijn plaats zonder bewegen.

De T 90 is een robuste schotel en goed bexchermd tegen corrosie.

Ik zou een T 90 de voorkeur geven.

IMG_9404.JPG

• Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
1 uur terug, nick89 zei:

Ja, dat is geen probleem. In die schoorsteen bevindt zich tevens een technische schacht waar de kabels en leidingen van zijn airco units door lopen (zie rechts op de foto) en waar we de coaxkabels mee door kunnen steken. Deze komen dan uit in zijn berging, waar er een kabeltelevisieverdeler (NIU) hangt met coaxkabels naar vier kamers. Eén van die kabels zullen we gebruiken voor zowel kabel-tv als satelliet. Daarvoor hebben we de EMP-Centauri WSG P.105-W-5V combiner mee besteld en de TV/FM-contactdoos in de woonkamer al vervangen door een TV/FM/SAT-contactdoos die het signaal over de drie aansluitingen verdeelt naargelang de freqentieband.

Stel dat we de bestelde muurbeugel niet zouden gebruiken en een maststandaard met tegels zouden gebruiken op het platte dak, zou deze dan niet kunnen bewegen bij stormweer? Er zijn aan die kant geen andere hoge gebouwen in de wijde omgeving, dus de windbelasting kan hoog zijn. Daarnaast staat die mast dan verticaal en zal het dus niet mogelijk zijn om de schotel schuin te monteren, waardoor we zullen moeten beginnen prutsen om de rail met LNB's schuin genoeg te krijgen.

Berekening via https://satlex.de/en/wavefrontier_calc-params.html voor een T90 schotel op die locatie geeft aan dat voor de satellieten 13.0-28.2°0 de schotel 11.29° naar het oosten zou moeten worden gekanteld met een elevatie van 29.45°. Ik veronderstel dat dit voor de Gibertini hetzelfde zal zijn? Dan moeten we enkel nog de juiste afstanden tussen de LNB's zien te vinden.

Tja, een mast schuin zetten lijkt een handige oplossing als de rail niet schuin genoeg gezet kan worden maar dat is het zeker niet. Zet je de mast schuin, dan heb je geen enkele referentie. Niet voor de elevatie en niet voor de richting (azimut) waardoor je behoorlijk lang aan het prutsen bent voordat je de juiste instelling van de schotel gevonden hebt.

Bij gebruik van een tegelvoet zul je flink wat tegels op de voet moeten plaatsen en voor de veiligheid zou ik de tegelvoet zeker nog aan een staalkabel zekeren zodat hij nooit van het dak af kan waaien.

Wat betreft de Satlex calculator, daarvan is bekend dat die ietsje afwijkt van andere berekeningsmethoden en calculators maar je moet ook bedenken dat een en ander ook afhankelijk is hoe de lnb’s op de rail geplaatst worden.

Voordat ik wat voor je uit ga rekenen, wil ik je eerst vragen hoe je de lnb’s op de rail wilt plaatsen.

– wil je de 19,2 precies in het midden hebben, de 28,35e zal dan verder van het midden komen te staan dan de 13e . Het voordeel is dat je de schotel makkelijk precies op de 19,2 kunt uitrichten.

– wil je de lnb’s zo plaatsen dat de 13e en 28,35e ongeveer even ver van het midden staan. Je hebt dan het miste signaalverlies omdat de lnb’s zo min mogelijk uit het midden staan maar het uitrichten op de 19,2e is iets moeilijker omdat die niet in het midden van de schotel staat.

Als je een keuze hebt gemaakt zal ik de zaak voor je uitrekenen.

Geplaatst:

Ik begrijp wat je bedoelt met die schuine mast. Als je de schotel dan gaat draaien om de richting te wijzigen, zal tegelijkertijd ook de elevatie wijzigen. We zullen dus even moeten kijken hoe schuin die rail en LNB's kunnen worden gezet en of het daar alleen al mee lukt.

Vriendelijk dat je dit wil uitrekenen. Ik zou dan voor de tweede optie gaan om een zo sterk mogelijk signaal te hebben op beide buitenste LNB's. Met de T90 hadden we dit ook zo gedaan. Als locatie kan je 51.10°N, 3.84°O gebruiken.

Geplaatst:

heb hier een gibertini 100 staan met originele multi-rail en die kan schuin genoeg gezet worden als je een gaatje wat aanpast.Heeft sprietje mij indertijd mee geholpen via hier.Heb wel later de 13E eraf gehaald want die had ik op de rotor schotel veel sterker dan op vaste gibertini en gebruik die sat amper.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor + Triax fixed 5W
Vu + Duo4K SE  sat tuner 4 X DVB-S2X en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:
3 minuten geleden, nick89 zei:

Ik begrijp wat je bedoelt met die schuine mast. Als je de schotel dan gaat draaien om de richting te wijzigen, zal tegelijkertijd ook de elevatie wijzigen. We zullen dus even moeten kijken hoe schuin die rail en LNB's kunnen worden gezet en of het daar alleen al mee lukt.

Vriendelijk dat je dit wil uitrekenen. Ik zou dan voor de tweede optie gaan om een zo sterk mogelijk signaal te hebben op beide buitenste LNB's. Met de T90 hadden we dit ook zo gedaan. Als locatie kan je 51.10°N, 3.84°O gebruiken.

Daar staat ook tegenover dat de Astra 2 op die locatie knetter hard is en de Hotbird 13 de zwakste. Dus de Astra 19,2 in het midden zou zo'n slechte optie nog niet zijn.

• Oplossing

Voor jou locatie:

– elevatie van de schotel: 29,6° voor de Astra 19,2

– schuinte van de rail: 12,2°, bij Hotbrid het laagste, bij de Astra 2 het hoogste

– Astra 19,2-lnb in het midden van de lnb-arm

Afstanden van de lnbs:

– tussen de 13e en 19,2e is 87mm

– tussen de 19,2 en 23,5 is 60mm

– tussen de 23,5 en 28,35 is 67mm

d.w.z, gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje midden in de frontkap

De skew van de lnbs moeten als volgt staan:

-13e    op 4 graden

-19,2e op 5 graden

-23,5e op -9 graden

-28,35 op -11 graden

d.w.z., als je achter tegen de lnb's aan kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Opm. 28,35 is het midden tussen de 28,2e en 28,5e satelliet waaruit de Astra 2 positie bestaat.

De slobgaatjes in de rail zul je nog iets verder uit moeten vijlen.

Je kunt de rail nog wat schuiner zetten door afgeknipte ringetjes onder de inbusboutjes te plaatsen.

Gibertini XP MFP13-.JPG

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen