Ga naar inhoud

Zijn hier ook tig lassers op het forum?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een TIG lasapparaat AC/DC  10-200A en 100% op 110Aen met HF start

Op youtube al verschillende filmpjes bekeken en dan lijkt het allemaal zo simpel, even instellen, 30A per mm materiaal, starten en er komt een mooi lasnaad.

Nou de praktijk is toch wat anders, hoe ik hem ook instel bij mij is het meer een snijbrander dan dat ik er mee kan lassen.

Dus mijn oude vertrouwde CO2 lasapparaat maar weer gepakt en daar het laswerk maar mee gedaan maar ik zou toch ook dat TIG lassen onder de knie willen krijgen.

Er zijn dan wel lascursussen maar die gaan meteen voor een diploma lassen en dat hoeft niet, ik ben gewoon een hobby lasser die bij gelegenheid even wat moet lassen en vooral aluminium lassen lijkt me geweldig om dat te kunnen.

20250418_172156.thumb.jpg.9a783a50313c63c01e7761bfe02c5bc9.jpg

Ik ben bijv. bezig met deze aanhanger waar nog het e.e.a aan gelast moet worden.

Vandaar dat ik op zoek ben naar tips qua instellingen en manieren van lassen of nog mooier iemand die me even op weg kan helpen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Zo maar een idee, de stroom loopt verkeerd om ?
Bij mijn TIG apparaat ( al jaren niet meer gebruikt ) kun  die omdraaien, voor ALU of fero.

ALU heb ik nog nooit geprobeerd, is een vak apart.

Geplaatst:

Ga ik morgen direct naar kijken want heb idd. wel iets gelezen over positief of negatief via de massakabel.

Geplaatst:

Dat het schoon en vetvrij moet zijn is bekend.

Ik probeer nu eerst alleen nog maar staal te lassen, als ik dat onder de knie heb zal de volgende stap pas aluminium zijn want om zo maar lukraak aan een aanhanger van ruim € 4000 te gaan lassen met de kans op gaten wordt een duur geintje.

Geplaatst:

Ik mocht het staallassen leren op de waterzuivering waar mijn neef mij als vakantiewerker kon begeleiden.

Staal met die juiste handvoering ging eigenlijk heel goed. Vonden alle vak techneuten destijds.

Toen ik eens bij een collega aan de TIG las hing kwam niets goeds daarvan, want rechtshandig de boog volgen en link nieuw materiaal toevoegen was een drama. Laten we maar stoppen zei hij nog :o

Respect voor die wel die juiste sturing heeft rechts links (of links rechts)!

King's Call

Phil Lynott

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben ooit begonnen met gewoon lassen (elektroden) RVS slanghaspels lassen en met wisselend succes, de ene haspel was prima de volgende stortte met het afbikken van de slakken al in elkaar.
Mijn leermeester Harm gaf echter aan "ik zie veel potentie voor iemand die nog nooit eerder heeft gelast" en dan meteen al RVS gaat lassen zonder enige aanwijzingen of dat dit op school geleerd is.

Met wat van zijn instructies rolde wat later de ene na de andere slanghaspel van de werkbank om in de fabriek gemonteerd te worden.

En die wat niet sterk genoeg waren? Die kon ik zelf weer van de wand halen en opnieuw lassen zodat ik ook kon zien wat er fout was gegaan.

Ik zal je wel vertellen dat ik in de tijd heel wat smid's vlooien tegen ben gekomen en sommigen beten ook flink.😱

Uiteindelijk kon ik gewoon met Harm mee lassen en maakten we van alles in de fabriek van RVS en krulde de slak zich netjes achter de las op ipv. wild weg te spetteren.

Omdat ik ook veel met auto's prutste en in die tijd auto's al begonnen te roesten in de showroom kwam het CO2 lasapparaat om de hoek kijken.

Het was meer bakken en braden en vooral hopen dat het bleef zitten tot oom Nanno aanbood om mij de beginsels van CO2 lassen te willen leren. 
Na wat uitleg over draadtoevoer, hoeveelheid gas, inbrand diepte, lasstroom verschenen al snel de 1e mooie lasrupsen met mooie golfjes en werd geoefend op de bolle las, de platte las, de hoeklas, vullas, en ik weet niet wat voor lassen hij allemaal meer had (of daar zelf benamingen voor had)

En na 2 uurtjes was het "denk dat het tijd wordt voor koffie want nu moet je alleen nog maar meters maken" en moet zeggen dat ik me er aardig mee redt, niet dat het professioneel laswerk is maar het is sterk en valt zeker niet uit elkaar (heb zelf een metalen schuur gemaakt en ook dit zwevend afdak.

IMG_20180930_165148.thumb.jpg.5218706b4332de192fbf0757434efd3d.jpg

met een oversteek van 2m50 en gemaakt van oude liggers van stellingen welke 2500 KG moesten kunnen dragen.

Maar kom toch regelmatig zaken tegen die met een CO2 lasapparaat moeilijk te lassen zijn (met name dun materiaal en aluminium)

Vandaar een semiprofessioneel lasapparaat gekocht (kan het in ieder geval niet aan het lasapparaat liggen) en dit nu ook onder de knie zien te krijgen zodat ik ook nog fijnere/mooiere lassen kan maken  en weer nieuwe projecten kan gaan bedenken.

Nadeel is alleen dat het aantal personen die je evt. zou kunnen helpen  met adviezen steeds kleiner wordt omdat het wel een bijzondere manier van lassen is die toch wat meer oefening/kennis vergt dan wat ik verwacht had.

aangepast door gerrit B

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen