Ga naar inhoud


UTP kabel testen op breuk


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb gisteren twee UTP kabels getrokken vanuit de meterkast naar de TV voor internet (VU+) en misschien TV via glasvezel in de toekomst,

Ik heb hiervoor kant en klare kabel gebruikt, waarvan ik aan één zijde de connector heb afgeknipt omdat deze anders niet door de buis kan.

 

Nu wil ik de kabel testen of de kabel tijdens het trekken kapot is gegaan. Het trekken ging niet altijd even makkelijk, vanwege een aantal bochten in de buis, dus misschien dat de kabel is gebroken. Als ik dan weet dat de kabel goed is, en er vervolgens een nieuwe connector op knijp, en ik krijg geen verbinding weet ik in ieder geval zeker dat het aan de nieuwe connector ligt en niet aan kabelbreuk.

 

Ik dacht slim te zijn door de twee kabels in de meterkast te verbinden met een hub, en vervolgens op de losse eindjes weerstand te gaan meten.

Dus bijvoorbeeld blauwe draad,via de hub, naar de blauwe draad van de andere kabel. Dit werkt helaas niet, omdat ik overal een open verbinding meet. Blijkbaar kan ik dus geen weerstand meten "door de hub heen"

 

Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik de kabels testen op kabelbreuk zonder er eerst connectoren aan de zetteb?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zou je met een voeding kunnen doen je maakt contact aan de zijde waar de

connector er af is ,daar sluit je de voeding draden op aan ,je houd 1 draad voor

de min draad, met de plus ga je bij alle draden langs en op de connector kant

ga je meten of er spanning is

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Ik denk dat je een UTP tester bedoeld, die zijn inderdaad voor een paar euro te koop, in de mini uitvoering zelf onder de € 2,00 incl. verzendenTY899_4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet voor de zekeheid eerst meten of je geen sluiting tussen de aders hebt , dus van de kabel die je wilt gebruiken de afgeknipte einden blank maken .

Dan tussen alle draden meten of je geen sluiting hebt .

Is dat OK dan draai je de ader-paren bij elkkaar bruin met bruin/wit , enz

Nu kun je bij de connector meten op dezelfde kleuren of die ader-paren met elkaar verbonden zijn .

De meeste meet-pennen zijn te dik om direct aan de connector te meten , daar zul je dus dunne draadjes in moeten steken .

 

 

Je kunt ook draadbrugjes in de conn. steken en op de draden meten .

 

Let op , niet ader-paren zitten naast elkaar in de connector .

De volgorde is :

bruin - bruin/wit - groen - blauw/wit - blauw - groen/wit - oranje - oranje/wit

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels van een collega een UTP kabel tester kunnen lenen, en met wat kunst en vliegwerk heb ik de afzonderlijke aderparen één voor één kunnen doormeten.

Alles is gelukkig prima. Nu twijfel ik alleen nog tussen RJ45 connectoren erop persen of alles netjes aansluiten in een 2-voudige RJ-45 wandcontactdoos.

 

Het laatste heeft eigenlijk mijn voorkeur. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen cat6 en cat5e connectoren / aansluitdoos.

De kabel is beide cat6 en ik wil deze gaan gebruiken voor 30 Mbps glasvezel internet (nu) en glasvezel TV (misschien in de toekomst)

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels een cat 6 aansluitdoos gevonden. Deze heeft een LSA-plus aansluiting. Is dit de juiste aansluiting voor een losse kabel?

Ik kan nergens een montage beschrijving voor dit type aansluiting vinden

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe alleen UTP aansluitdozen gezien met LSA-plus, nog nooit met schroeven.

Bevestigen doe je met een LSA-plus punchdown tool (± € 8)

Je legt de draad in de gleuf tussen contacten en drukt de draad ertussen waarna de ingebouwde schaar van de punchdowntool de draad afknipt.

Het gaat echter ook met een stukje ijzeren strip (± 1 mm dilk en een mm of 5 breed) en dan de draad met zijkniptang, of schaar afknippen.

 

[media=]

[/media]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog even aanhalen dat er 2 soorten connectors zijn, voor soepele en massieve draad.

 

Bij de connector van de massieve draad staan de "mesjes" in de connector een beetje schuin,

voor de soepel CAT staan ze recht met de draad mee.

 

De rechte mesjes laten zich maar moeilijk indringen in de massieve CAT-kabel.

 

HG CC

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...