Ga naar inhoud


Welk merk harddisk....?


Big fellow

Aanbevolen berichten

Hoi....

 

Ik ga een server samenstellen met daarin 4 x 250 GB SATA II schijven. Nu zit ik een beetje te dubben welk merk. Prijsverschil is er nauwelijks, dus dan krijg je de vraag welk merk het betrouwbaarste is.

Ik zit te twijfelen tussen WD/Maxtor/Hitachi/(Samsung???) .

Wie o wie heeft zeer slechte ervaringen met de bovenstaande merken. Ik weet dat Maxtor een tijdje niet top is geweest, maar ik weet dus niet wat de huidige status is...

Mij voorlopige keus is een Hitachi Deskstar...

Maar als iemand anders goede argumenten heeft voor een ander merk dan hoor ik het graag... De server gaat een Raid 5 config draaien (HW controller, ben er nog niet uit welke controller...) en komt in een datacenter te hangen. Dus de schijf moet wel betrouwbaar wezen...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


als je de maxtor achteraan zet is dat mijn volgorde van keuze. ik heb wd voor aan staan om dat ik nog een 1,2 gb schijf heb van een jaar of 10. de maxtor staat achteraan omdat er maar liefst 2 hd's binnen een jaar kapot zijn gegaan.

ik bezit nu nog 1 maxtor (sata) en die doet het nu 1,5 jaar goed en is stil.

wat ik van de wd weer niet kan zeggen. in een pc wissel ik aldoor tussen een hitachi en een samsung geen problemen mee (ata) de samsung is wat langzamer en maakt iets meer lawaai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf dus erg goede ervaringen met Maxtor schijven... Maar dat waren schijven van 2.5GB - 30GB (ofzo). Maar ik las dus over de grote hoeveelheid problemen van de andere schijven, dus ik vroeg mij af wat de mening is over de huidige generatie Maxtor schijven.

Ik heb ook zeer goede ervaringen met IBM (nu dus Hitachi) schijven, dus daarom staan die dus in de lijst. De WD's staan over het algemeen goed aangeschreven, maar waren (vroeger) altijd herriebakken. Maar aangezien die server in een datacenter komt te staan is dat zo ongeveer het laatste waar ik last van ga krijgen..

 

In ieder geval bedankt voor je reactie..

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
ik vind Hitachi's (IBM) nogal veel herrie maken, net een fan waarvan het lager eruit is gelopen. Je ziet (hoort) dat vaak bij Deskstar schijven (IDE). Ook vind ik dat die vaker crashen dan Maxtor schijven.


merDe


Liefst gewoon helemaal geen IBM HD´s, mijn vrouw spuugt op die dingen, op haar werk hadden ze er iets van 30 en zijn er na jaar nog maar 2 over die nu op de vuilnis lijst staan, en dat ze herrie maken pfff de gene die we hier in huis hadden hebben we daarom maar gratis gedoneerd smile.gif
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
ik vind Hitachi's (IBM) nogal veel herrie maken, net een fan waarvan het lager eruit is gelopen. Je ziet (hoort) dat vaak bij Deskstar schijven (IDE). Ook vind ik dat die vaker crashen dan Maxtor schijven.


Ik heb hier een Hitachi Deskstar, ligt op dit moment zelfs gewoon los op een antistatisch zakje op het bureau, aangesloten op een USB2 IDE controllertje, en ik kan niet zeggen dat die veel lawaai maakt.

Crashen heb ik ook nog niet gemerkt, maar dit is pas mijn 2e schijf van Hitachi, ik heb wel 2 Maxtor's gehad die zijn gecrashed en één Samsung. Mijn favoriete merk uit dit lijstje blijft overigens WD, het enige merk waar ik nog nooit problemen mee gehad heb. Heb hier zelfs een schijfje van een jaar of 10 oud inmiddels, ik denk nog geen gigabyte groot. Staat nog wat data op maar ligt over het algemeen in een zakje weg te rotten, maar werkt nog steeds.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de Maxtor schijven die op dit moment verkocht worden eigenlijk de allerlaatste Maxtor's? Ik dacht namelijk dat ze door Seagate waren opgekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop dat de enige schijven waar de meeste mensen nog nooit problemen mee hebben gehad WD's zijn? (Ik herinner mij nounet dat ik een 4 tal WD Enterprise schijven (SCSI) ooit heb zien crashen in een tijdsbestek van een maand. Ik kreeg wel steeds zeer snel een "nieuwe" van WD, maar het heeft toen mijn vertrouwen in WD wel geschaad...)

Misschien dat ik dan maar voor de WD SATA-II Raid Edition ga . Ik zal niet weten waar dat precies op slaat "Raid edition" maar ik neem aan dat ze "beter" zijn, alleen wat meer herrie produceren...

 

Allen bedankt voor de meningen! smile.gif

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm ... Connor wink.gif Echt niet kapot te rammen die dingen.

Volgens mij heb ik hier precies dezelfde liggen (al een jaar of tig in de la). Deze is binnen zijn behuizing in rubber opgehangen, toendertijd om schokken op te vangen, nu om doorgeven van vibraties aan de behuizing te beperken grin.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Misschien dat ik dan maar voor de WD SATA-II Raid Edition ga . Ik zal niet weten waar dat precies op slaat "Raid edition" maar ik neem aan dat ze "beter" zijn, alleen wat meer herrie produceren...

 

Dat is een grote misvatting, WD raadt expliciet af om de raid edition in een gewone PC te gebruiken. Als je echt met raid aan de gang gaat, dan heb je ook een hot spare disk. Als er dan iets mis gaat in de raid set doordat een disk overlijdt, dan wordt die hot spare automatisch bijgetrokken. Dit geldt natuurlijk niet voor raid 0, maar dat is ook geen raid (Redundant Array of Independant Disks). Als zo'n Raid Edition schijf problemen krijgt bij het lezen, dan zal hij al redelijk snel doorgeven dat hij kapot is zodat de hot spare ingezet kan worden. De gewone uitvoering zal veel langer proberen de data te lezen, ook al kost dat veel tijd. In een server zou dat onaanvaarbaar veel tijd kosten, dus daarom stopt die Raid Edition uitvoering veel sneller met proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@grunnsat;

 

Dank je voor de uitleg van de "Raid Edition"... Die wordt het dan wel, want ik wil liever een schijf die sneller schreeuwt "ik ga kapot" dan eentje die het pas roept op het moment van overlijden. Het wordt waarschijnlijk een Raid 5 set van 3+1 (3 in de set, 1 hot spare). Jammer genoeg past er niet meer in de behuizing... frown.gif

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

een jaar geleden waren de maxtors waardeloos. ik heb hier van een vriend een doos schijven gekregen om na te kijken en voor de onderdelen. een stuk of 30 en je mag raden welke merk het is..juist, maxtors (40gig). waren splinternieuw maar D.O.A (dead on arrival). WD en seagate heb ikzelf altijd gebruikt en die zijn nog nooit kapot gegaan.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...