Ga naar inhoud


Waarom gaat mijn modem plat? Ik ben eruit . . . . denk ik.


Con

Aanbevolen berichten


  • Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb in onze nieuwe woonboerderij (bj1940) in het buitengebied ADSL aangevraagd. Alleen Planet leverd hier nog ADSL i.v.m. de lijnlengte van meer dan 3km. Mijn lijnlengte is zeker 5,5km en de kabel naar de woning is een loodmantelkabel 4 aderig met papieren isolatie. De telefoon aansluiting is zeker 30 jaar niet meer gebruikt. Afgelopen week het modem gekregen speedtough 546. De verbinding is zwaar kl-te. eerst trainde het modem wisselend in op u/d 228/300-450 (moet zijn 256/1500) met zeer veel errors. En hij klapt er regelmatig helemaal uit.De buren hebben wel een stabiele verbinding op 256/1500 maar ik kwam via de Klic schema's van KPN die ik hier vanwege het aanleggen van het riool nog had liggen dat de buren op een andere kabel zitten (ca.3.5km naar de wijkcentrale) zij woonde vroeger net in een andere gemeente.

 

Ik heb geen telefoon op de lijn alleen ADSL en het modem hangt direct achter de ISRA. Een ander modem (716)leverd het zelfde resultaat op. Vandaag traind het modem in op 228/786 maar de lijndemping is een halve dB slechter dan gisteren?? U/D 42,5/67,5dB. Ik ga er maandag een storings melding van maken maar ik heb weinig hoop dat het opgelost zal worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
de speedtouch kun je mits voorzien van juiste firmware goed afstellen met dmt tool van www.mhilfe.de

Zyxel bracht bij mij de stabiele oplossing. En al is de dsl niet zo snel, alles is beter dan inbellen dacht ik zo.


De DMT tool heb ik al op los gelaten maar ik ben er nog niet mee aan het afstellen geweest. Wel zie ik op het duitse forum hogere snelheden bij meer lijndemping. Zie screenshot. Het modem gaat steeds sneller intrainen valt mij op zeer vreemd.
1203196043-380.png
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sathopper
Ik heb in onze nieuwe woonboerderij (bj1940) in het buitengebied . . . Ik ga er maandag een storings melding van maken . . .


Bij slechte oude lassen in het veld vliegt vaak het
telefoonsignaal er nog wel doorheen terwijl ADSL strandt.

De KPN kan wel op zo'n moment meten dat de lijn niet goed is.
Ik heb vele storingen gemeld waarbij ik nog wel kon bellen
(analoog) maar niet meer kon internetten. Totdat ze (al eerder
verteld) vele lassen hadden vervangen door goede lassen.
Verder konden ze vaak meerdere lassen in het veld terug brengen
tot 2 lassen. De oude lassen zorgde voor een lek naar de
waterige massa. De slechte ondergrondse kabel heeft bij mij
de meeste problemen gegeven.

Het vervelende is alleen dat je de storingsmelding via jouw
ADSL provider moet doen als je geen telefoon over jouw lijn hebt.
Dan is namelijk de KPN geen partij meer voor jou.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN betaal je altijd voor het koper.

Lijkt mij dat ze de boel dan ook in orde moeten maken/houden.

Anders stop ik direct mijn 10 euro koper kosten aan KPN per maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pacman
KPN betaal je altijd voor het koper.
Lijkt mij dat ze de boel dan ook in orde moeten maken/houden.
Anders stop ik direct mijn 10 euro koper kosten aan KPN per maand.


Als jouw provider die 10 euro betaald dan heeft jouw provider
het contract met KPN en ben jij geen contractant meer voor de KPN.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote=ConHet vervelende is alleen dat je de storingsmelding via jouw

ADSL provider moet doen als je geen telefoon over jouw lijn hebt.

Dan is namelijk de KPN geen partij meer voor jou.

HG CC

 

Ik heb vorige week nog het storingsnummer gebeld van planet maar krijg gewoon KPN aan de lijn. Planet gaat ook qua naam helemaal op in KPN tenmiste dat was laatst in het nieuws. Ik ga er maandag een storing van proberen te maken. Het schijnt dat als je de loodmantel kabels gaat verplaatsen/buigen de isolatie slechter wordt (ook begrijpbaar met papieren isolatie). Volgens de buurman is hier nogal veel gegraven. Ook wij zijn met het gas en riool de kabel tegengekomen maar er wel voorzichtig mee omgegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die dmt tool zit ook ergens een area 51 functie, je kan dan dmv schuifjes bepalen met welke snelheid het modem maximaal intrained.

Die 6.5 dB downstream is zorgelijk want bij 6.0 dB ligt de grens.

Zou zeggen zet de schuifjes zo neer dat je op 8.0 dB uitkomt dan klapt je modem er niet meer uit. Het kost je klein beetje snelheid maar je kunt je lijn er wel stabiel(er) mee krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Inmiddels weer iets verder. Volgens KPN is de lijn in orde en moet ik ermee leven dat ik aan het eind van het traject zit van 6km. Inmiddels verschillende modems getest. De ST 546 geleverd door KPN(planet) maakt verbinding tussen de 600 en 800 kbit/s. Een ST716V5 met laatste firmware blijft steken ergens tussen de 300 en 400 kbit/s. Een ADSL-1 E-tech modem komt niet verder dan 300kbit/s. Al deze modems klappen er regematig uit te zien met de DMT tool en aan de LED's(hier merk je meestal niets van omdat ze direct weer connecten). Met de ST modems heb ik ook geen stabiele download deze fluctueerd als een gek.

 

Nu had ik hier nog een Efficient 5861 DSL modem liggen (ooit geleverd door kpn voor zakelijke huurlijnen) Dit oude modem bj. 1998 heb ik ooit voorzien van andere firmware waarmee je hem als ADSL modem kunt gebuiken en hij heeft toen 2 jaar prima gedraaid bij mijn vader (heeft inmiddels IPB van kpn met expiria box).

Dit modem heb ik op mijn lijn aangeslingerd en tot mijn verbazing krijg ik een verbinding down van 1250kbit/s stabiel en ik haal de max snelheid met een speedtest. Hij is er nu nog niet uitgeklapt dus het ziet er goed uit. Motto gooi oude meuk niet te snel weg.

 

Nu nog de uitdaging om de Viop er door heen te krijgen naar de ST 716 (hing achter de 546 omdat deze een snellere verbinding opbouwde met de DSLAM).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viop werkt inmiddels ook weer ik gebruik de ST716 als ATA adapter. Het tweede ip adres van het modem (10.0.0.138) gooide roet in het eten. Dit ip uit het modem verwijderd en het werkt als een speer.

 

Download snelheid meer 2 x zo snel van ca 55KB/s naar 120KB/s en veel stabieler. nu hopen dat het modem niet gaat klapperen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is de efficient 5861 na een poging om de firmware te upgraden overleden.

 

In tussentijd getest met een nieuwe Zyxel P-2602H-D1A viop modem deze traint in

op 800Kb/s maar klapt er zodra speedtest start meteen uit geen succes dus .

 

Daarna een oude Draytek 2600 ADSL1 modem aangeslingerd en deze heeft 3 dagen

stabiel online gestaan op ca 700Kb/s wel goed dus maar te langzaam.

 

Via marktplaats voor een prikkie de opvolger gekocht van de 5861 nml. de 5830 van

Siemens. Erg lastig om hem te configureren voor PPP over ATM maar uiteindelijk

gelukt en nu heb ik weer een stabiele verbinding op ca. 1200Kb/s.

 

Dus woon je zoals ik op 6,3Km van de centrale koop dan een profesioneel modem

en je hebt een betere en snellere verbinding .

 

Als ik de kans krijg ga ik ook testen met een Cisco 877 router ze zijn 2de hand

nog even te duur .

 

Mijn test lijstje nog een keer modems getest via een kabel van 6,3Km (loodmantel/papier kabel):

 

Abo 256/1500 via Planet.

 

Speedtouch 546 tussen 600-800Kb/s down laatste firmware onstabiel

Speedtouch 716 tussen 300-400Kb/s down V5 laatste firmware stabiel erg langzaam

E-Tech ADTR03 tussen 200-300Kb/s down stabiel veel te langzaam

Zyxel P-2602H-D1A 800 Kb/s zeer onstabiel

Efficient 5861 ca 1250Kb/s stabiel

Siemens 5830 ca 1200Kb/s stabiel (Opvolger 5830 fabrikant efficient nu siemens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boeiend verhaal.

 

Alleen testen blijft een dure aangelegenheid.

Als het niet het gewenste resultaat oplevert

ben je gelijk 100 euris verder.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Goeie input met tips!

Netgear zit ik inmiddels te overwegen maar zoals con zegt: prijzig proberen en mijn zyxel is ook stabiel met mijn lijn dus zou ik hooguit 25-30 kb/s extra kunnen trekken.
Dat is me de gok niet waard...


Ik had de oude efficient 5861 hier toevallig liggen anders had ik nooit geweten dat ik meer uit mijn lijn zou kunnen halen.
De 5830 die ik nu heb gekocht via MP koste mij maar 15€ want wie wil er nog een ADSL-1 modem zonder viop. Mijn speedtouch 716 hangt er nu vrolijk achter te voipen en als extra switch dus ik ben tevreden. Ik ben alleen nog nieuwsgierig wat een Cisco doet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...