Ga naar inhoud


Waarom gaat mijn modem plat? Ik ben eruit . . . . denk ik.


Con

Aanbevolen berichten

Wat ik zelf al vermoedde en wat jij hier met feiten bevestigd: de moderne DSL modems zijn gericht en geoptimaliseerd voor ADSL2(+)

Puur voor backward compatibility kunnen ze ook nog ADSL1 maar dat zorgt niet voor een stabiele en optimale verbinding bij slechte kwaliteit lijn.

 

Zo'n cisco zal ik eens bij een klant losweken, kom nl nogal wat klanten tegen die modems vervangen om ADSL2+ connecties te kunnen benutten.

 

Nogmaals dank voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vermoed dat er ook verschil in consumenten en profesionele apparatuur zit. KPN leverd niets voor niets deze en cisco routers voor bussenis aansluitingen. De 5830 koste vorig jaar nog bij KPN 269€. In Engeland met veel meer slechte lijnen is door BT ook de 5861 en 5830 aan consumenten uitgeleverd je vind op de UK sites dan ook erg veel info over het patchen / programmeren van deze modems. Het programmeren via de CLI is wel erg lastig ik heb veel met cisco gewerkt en daar zit een compleet andere CLI interface achter.

 

Als je de hand kunt leggen op een cisco laat mij de uitkomst dan weten ik ben erg nieuwsgierig. Helaas heb ik alleen maar de beschikking over de HDSL varianten 828 en 878.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ventura
Ik bezit zelf een cisco 877. Wat wil jij daar over weten?

Als je de voorgaande berichten leest zou dat duidelijk moeten zijn. Vanwege de grote afstand van mijn verbinding naar de wijkcentrale haal ik maar een matige verbinding (lager dan het laagste abbonement). Na testen van diverse modems blijkt dat een Siemens bussenis modem de snelste verbinding haalt. Ik verwacht dat een Cisco router het misschien nog wel beter doet dus hoop ik er ooit nog eens één op mijn lijn te kunnen testen.

Ik heb bij Planet de vraag neergelegd om mijn upload snelheid te verhogen naar 512Kb/s wat technisch mogelijk moet zijn maar ik verwacht niet dat ze hier energie in willen steken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Fritz!box fon 5124: 288 kbit down 256kbit up....
En ik was hoopvol gestemd dat de lijn nog iets verder los ging.

Wel goede voip mogelijkheden maar dat is even niet van belang


Ok wat zijn je resultaten met andere modems?
Gisteren heb ik de meterkast even gereorganiseerd en het 1,5 meter kabeltje naar het modem iets ingekort omdat dit netter leek. Tot mijn verbazing trainde mijn modem iets sneller in??? Daarna het modem met een kabeltje van 15cm aangesloten en het kabeltje van de ISRA naar de aansluitdoos ingekort naar 10cm.
Dus modem maar niet op de plank maar onder de gasmeter mider mooi maar het is niet anders.
Nu traint het modem dik 150Kb/s sneller in leverd netto niet veel op maar ik vind het wel appart dat op een lijn van dik 6Km die paar cm verschil uitmaakt! Ook nog getest met 10 meter extra UTP kabel (CAT-5 nieuw uit de doos) en ik kom niet hoger dan 225Kb/s down !!! Lijkt wel op een gigantische misaanpassing in de impedantie of zo iets.

Modem.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

speedtouch 546: 1000 kbit down / 256 up zeer instabiel

speedtouch 716: 1200 kbit down / 256 up zeer instabiel

zyxel 2602hwl61c: 800 kbit down /260 up stabiel

fritz!box fon 5124: 288 kbit down /256 up stabiel

 

Opmerkelijk is dat de fritz geen hec en fec errors genereerd, internet doet ook niet trager aan. dus hoog intrainen en vervolgens veel hertransmissies dat geeft ook een vals gevoel van snelheid.

 

Isra hier overigens verwijderd, speedtouch pots splitter direct op maximaal afgepelde blauwe kpn kabel. cat5e Kabeltje van 15 cm direct op de splitter.

 

Of er nu een lange of korte dsl kabel tussen zit: het maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is de drukte op telefoonnet. Wordt er veel gebeld door huizen tussen mijn aansluiting en de centrale (17:00 danwel 20:00) dan had ik met de speedtouchen reusachtig veel disconnects. Vooral de vrijdagavond rond 20:00 was berucht.

 

Al met al geef ik op moment niets meer om speed enkel om stabiliteit. Alles beter dan inbellen!

 

Even afwachten wat KPN gaat doen, wellicht dat er een hulp dsl-am dichterbij geplaatst wordt maar dat kan nog wel even op zich laten wachten want we hebben hier pas krappe 2 jaar dsl mogelijkheid.

 

Ik zie in de fritz een zogenaamd pilot signaal staan weet iemand waar dat voor is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opmerkelijk dat 716 bij jou sneller intraint dan de 546. Bij mij is het andersom. Van de Fritz!box had ik ook meer verwacht.

 

De download snelheid van de speedtouches varieerde ook als een gek terwijl de Vigor en de Siemens/Efficient een zeer constante download geven. De Siemens draaid nu sinds zondag zonder één enkele reconnect wel schommeld de down snelheid tussen de 1150 en 1300Kb/s maar dit past het modem aan zonder te reconnecten.

 

Ik zal het ook eens proberen om het modem nog strakker achter de Isra te hangen het kapje van het isra is toch al verrot.

 

Het Pilot signaal is het referentie signaal voor het modem een soort baken dat hij aan een ADSL lijn is gekoppeld en gaat dan pas zenden als hij deze ontvangt en als het goed is gooit de DSLAM de BIN's pas in de lucht als deze het modem ontvangt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, de 716 heb ik lopen tweaken met dmt tool van mhilfe.de

Leuke tool, veel speed maar niet stabiel te krijgen.

Ongeschikt voor voip toepassing. Ga dat maar uitleggen aan de vrouw als plots het gesprek afgekapt wordt smile

 

update voor meneer Fritz: 416/256 kbit/s

Heb hem gisteren om 00:00 opnieuw laten trainen en ziedaar het effect van minder overspraak op de weg naar de verre centrale.

Blijkbaar is de dsldriver in de firmware erg kritisch op de lijnkwaliteit en trained eerder op save in dan op sorry smile

 

Nog niet 1 keer weggevallen: hulde, dat heeft nog geen modem gered bij mijn lijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel de 546 als de 716 (met de 5xxx firmware) proberen te tweaken en ze trainen dan wel sneller in maar de werkelijke snelheid blijft laag of wordt zelfs slechter en ze worden inderdaad erg onstabiel. De 716 en de 546 geven aan ongeveer 67-68 dB lijndemping en signaal ruis van 5,5dbm terwijl de Siemens 5830 een lijndemping van 62dB en s/n van 7dbm rapporteerd voor de downstream.

Gisteravond mijn ISRA gesloopt en daar een RJ11je aan de koperdraadjes gezet en zie daar nu ben ik van 1180 down naar 1280 down gegaan weer een kleine winst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

SNR van 5,5 = instabiel, het is knap dat die siemens de zaak up weet te houden. Wellicht dat het komt omdat hij de powercutback blokkeert?

 

Ik overweeg op moment de telefoonlijn te laten porteren naar een voipprovider. Hierdoor vervalt telefoniesignaal en kan ik de splitter achterwege laten. Dat zal de snelheid ook ten goede komen dacht ik zo nuja hoop ik eigenlijk meer smile

 

Isra had ik hier al verwijderd overigens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sathopper
Als je de voorgaande berichten leest zou dat duidelijk moeten zijn. Vanwege de grote afstand van mijn verbinding naar de wijkcentrale haal ik maar een matige verbinding (lager dan het laagste abbonement). Na testen van diverse modems blijkt dat een Siemens bussenis modem de snelste verbinding haalt. Ik verwacht dat een Cisco router het misschien nog wel beter doet dus hoop ik er ooit nog eens één op mijn lijn te kunnen testen.


Ik heb met verschillende cisco routers gewerkt. In het algemeen traint de nieuwere cisco routers beter in dan de oude types. Dat is immers logisch ivm nieuwe chipsets. Verwacht geen wonderen. De snelheid zal maximaal 0.5Mbit hogere zijn. Ik heb liever een stabiele lijn op een lager snelheid dan een lijn die op 20Mbit loopt die steeds om 3 minuten klapppert.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Week voor pasen vollop regen regen en nog eens regen.

Mijn dsl-lijn had er ook onder te lijden.

De fritzbox syncte helemaal niet meer met de dsl-am, de zyxel wel maar had er een flinke kluif aan. De telnet en de webinterface waren nauwlijks nog te gebruiken.

 

 

Nu, weekje na pasen: water is weer weggetrokken. De fritz synced weer, zij het mager met 288kbit down, de zyxel gooit er een schepje bovenop met 916kbit down.

 

Iemand anders ook al eens vergelijkbaar water effect gehad?

 

Het lijkt mij doorslag in de PTT kabel bij overvloedig water in de grond. Zou dit een valide reden zijn om bij kpn een issue in te schieten om de kabel te vervangen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze ik weet niet hoeveel lassen vervangen

vanwege storing bij nat weer. Wel was de storing door de

week en dan konden ze gelijk meten dat de infra rot was.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon via kpn service gedaan?

 

Moest je lang zeuren voordat ze de groene mannen op pad stuurden of ging dat vlot?

 

Probleem is dat alleen dsl signaal te lijden heeft die verrekte telefoon blijft gewoon werken en volgensmij doen ze dan niet zo veel of is dat tegenwoordig veranderd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...