Ga naar inhoud


DVB-T in Belgie en andere landen


bavo27

Aanbevolen berichten

Hoe de situatie op DVB-T vlak er in Belgie zal uitzien na de analoge zendersluiting op 3 november is te zien via de link

http://users.fulladsl.be/~spb13810/dvbteu/BEL/index.htm

let op,op dit ogenblik zijn nog niet alle hier genoemde zenders in gebruik.

voor een overzicht van de zenders in andere landen.

zie

http://users.fulladsl.be/~spb13810/dvbteu/index.htm

cool

 

 

"Behandel anderen zoals jezelf ook graag door anderen behandeld word"

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

volgens mij hebben wij er ook 7 hoor. Maar ik weet niet zeker maar volgens mij mag KPN die niet gebruiken om ook iets vrij te laten voor de concurentie. weet het niet helemaal zeker maar er zijn wel meer frequenties dan de 5 die momenteel gebruikt worden.

Trouwens als je in dat soort lijsten kijkt waar die info vandaan komt dan zie je op sommigen lokaties wel 9 frequenties voorbij komen. Dat zijn dan de huidige, voordat de ranstad omgestemd werd en eventueel nog een tijdelijk horizontale.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: felicasat
De freq's in Limburg kloppen ook voor geen meter, Venlo, Roermond, Heerlen en Maastricht hebben allemaal dezelfde kanalen in gebruik nl 24,27,34,51,64 en niet die kanalen die op de site staan, Hulsberg zend helemaal niet uit.

Dat is niet waar wink uit mijn hoofd heeft Roermond 24, 27, 34 54 en 64.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wel kloppen, omdat men Vlaanderen in een Oostelijk en Westelijk gedeelte heeft gesplitst. Het kan dus dat men op bepaalde masten richtantennes gaat plaatsen om toch iedereen te kunnen bereiken!

 

Hieronder kan je de verdeling zien zoals europees werd afgesproken:

 

dvb-t-vl.gif

 

Vijf multiplexen bedekken heel Vlaanderen, twee andere zijn opgesplitst per provincie, en één zal gebruikt worden voor andere digitale ethercommunicatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang de vrt eigenaar is van het dvb-t zendpark,verwacht ik niet veel of misschien geen uitbreiding van het nu bestaande dvb-t aanbod.

ook zie ik andere redenen,waarom ze het dvb-t netwerk niet zouden gebruiken.

1.diverse (commerciële) zenders vertikken het om frequentie's te huren aan de vrt.Wettelijk zijn ze verplicht.

2.Zelf investeren,zal men denk ik niet doen,omdat 98% van de bevolking vastgekluisterd is aan kabeltv,en de zenders zien dit als een nuteloze investering.

Ik zal een dwaze voorspelling doen,maar het zou hier in belgie de weg kunnen opgaan zoals in nederland,dat één of meerdere privé investeerders indien het verkocht zou worden,het dvb-t zendpark aankoopt,en zo proberen belgische en eventueel buitenlandse zenders probeert over de streep te halen.Dit zal uiteraard geld kosten,en zal waarschijnlijk aangeboden worden als betalend gelijk in nederland.

Maar in dit geval,is de vraag of dit hier wel overlevingskansen heeft,dit vanwege de hoge graad van de kabelverspreidng.

Al zou ik niet tegen betaal dvb-t zijn,als het

1.een goed aanbod is

2.storingsvrij te ontvangen is.

Dan is het een optie,voor wie moeillijk satellietontvangst heeft en van de kabel af wilt.

Maar als enkel die catogorie betaal dvb-t neemt,dan vraag ik mij af of de overlevingskansen te doen zullen zijn?

mochten ze betaal dvb-t doen,zal dit hoogstwaarschijnlijk nog enige tijd duren,en zal (denk ik) de meesten al een keuze gemaakt hebben tussen kabel,satelliet of iptv.

jammer gezegd,maar in belgië,zijn ze (volgens mij) een paar jaar te laat om dvb-t te exploiteren.

ze moesten mee in de boot kunnen springen hebben toen TVV,BC en de kabel begonnen waren met digitale tv.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zouden we nog deze zomer te weten komen wie de beheerder zal worden van het netwerk.

Dit omdat de VRT op 3 november 2008 de fakkel moet overgeven. Op de shorlist stonden Telenet, Belgacom, TDF,...

 

Omdat men onlangs via de pers zei dat men liever geen telecomoperatoren had die al actief zijn in België zou het wel eens TDF kunnen worden. Dit omdat men streeft naar het Fins model en TDF ook de eigenaar is van DigiTV uit Finland.

Zei bieden daar een mix van PayTV en FTA net zoals in Frankrijk trouwens.

 

Ook ik zie een betalend aanbod niet direct lukken in Vlaanderen, maar wie weet!

Een volledig FTA aanbod zoals in England, Spanje,... zal he hoogstwaarschijnlijk toch niet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zitten hier in een omgekeerde wereld naar verluid.

In frankrijk helpen de zenders de kosten dragen voor het uitzenden via het dvb-t netwerk.

Zoals ik eerder al aanhaal,zal noch sbs noch VMMa geneigd zijn,om dit mee te helpen financiëren,omdat zij 98% bedekkings/ontvangstgebied hebben via de kabel.Voor hen zijn die eventueel luttelle mogelijke kijkers niet aantrekkelijk om te investeren.Dus als ze toch op dvb-t te zien zullen zijn,zal men (de eigenaar van het dvb-t zendpark) de kosten volledig op zich moeten nemen,als ze deze 2 maatschappijen over de vloer willen krijgen.

Of het zou moeten zijn dat ze financiële steun krijgen van de overheid,ten tijde,hebben ze dit ook gekregen voor het ondertittelen van bvb het nieuws.

Ik denk dan ook dat deze niet zal zeggen,je krijgt het gratis.Misschien in het begin voor de klantenwerving,maar ik vrees,dat deze kosten zal worden doorberekend worden aan de kijker/klant.

In bvb frankrijk ligt dat heel anders,omdat zij als ze uitzenden via dvb-t bvb een hele reeks potentiële kijkers meer hebben.

In belgië niet.

En als ze VMMa en sbs niet meekrijgen is het een doodgeboren kind,zie multichoice 1996 die maar enkele maanden heeft uitgezonden in belgië.

Hopelijk is mijn redenering verkeerd,maar ik heb nog mensen gesproken in de telecomsector,die ook ip tv willen aanbieden,en belgië is het moeilijkste land om zenders over de streep te krijgen.En als ze bvb evenveel eisen dan dat ze krijgen van BC en TVV,moet dan alsnog het prijzenkaartje te doen zijn.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al een hele tijd terug is men nagegaan of VMMa of SBS interesse hadden in DVB-T.

 

Bij VMMa was direct negatief omwille van de op dit moment al héél goede uitzendmogelijkheden.

SBS daarentegen zei direct dat zodra ze de kans hadden via DVB-T te gaan uitzenden. Omdat ze dan een zo groot mogelijk bereik zouden hebben, en zo ook de kijkers zouden bereiken die normaal alleen interesse hebben in de VRT zenders!

 

http://www.digitaaltvkijken.be/dtv/nl/news_detail.asp?NewsId=400

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als VT4 en VijfTV op DVB-T verschijnen dan zal het niet lang duren voor er andere zenders bijkomen hoor.

Voor mij zou het geen probleem zijn als VTM en 2BE er niet bijzitten want ik kijk er zelf bijna nooit naar. Maar het pakket zou niet volledig zijn.

Ik zou al tevreden zijn als er een DVB-T aanbod zou komen à la het Vlaams pakket van TV-Vlaanderen.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ook geinteresseerd zijn in DVB-T op voorwaarde dat het aanbod van zenders groot genoeg is. Tenminste alle Vlaamse zenders - ook VTM e.d.

 

Een decoder met kaart kan nog als de decoder en kaart maar niet gehuwd zijn zoals momenteel met telenet en indi waardoor alternatieve apparatuur uitgesloten is.

 

De meeste LCD TV's hebben momenteel al een DVB-T decoder ingebouwd. Deze zouden de signalen zo moeten kunnen ontvangen (dus FTA uitzendingen) of eventueel via een ingebouwde CAM module.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Als VT4 en VijfTV op DVB-T verschijnen dan zal het niet lang duren voor er andere zenders bijkomen hoor.
Voor mij zou het geen probleem zijn als VTM en 2BE er niet bijzitten want ik kijk er zelf bijna nooit naar. Maar het pakket zou niet volledig zijn.
Ik zou al tevreden zijn als er een DVB-T aanbod zou komen à la het Vlaams pakket van TV-Vlaanderen.

Neeneenee, laat VMMa maar even wegblijven. Met alleen SBS is de kans dat ze er een abonnement van maken veel kleiner. Want die VRT-only doelgroep bereik je daar toch niet mee (dan hadden ze al wel een schotel gekocht). Ze moeten dan haast wel FTA gaan.

Laat SBS dat dan eerst maar doen. En laat dat maar een tijdje lopen. En als dat een succes is komt VMMa er wel achteraan, en die kunnen dan ook weinig anders meer dan ook FTA gaan, want er zijn dan al tonnen met FTA decoders op de markt.

Niet alles in één keer willen, want dan maken ze er zeker een abonnement van.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl

Ik zou al tevreden zijn als er een DVB-T aanbod zou komen à la het Vlaams pakket van TV-Vlaanderen.
Zoiets is dan betaal TV frown
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Niet alles in één keer willen, want dan maken ze er zeker een abonnement van.
FTV kan ik nog mee leven , maar ....
FTA is veel beter , dan koop ik me sowieso een bakkie aan ,
alhoewel mijn PC kaart DVB-T aankan , kan ik hier met
de binnenantenne rien de knots DVB-T ontvangen !!
Zelfs analoog is een complete ramp !!!!

Ik ben sowieso benieuwd , ook hoe uiteindelijk wordt uitgezonden ??
MPEG 2 , MPEG 4 , in HD ??
Ook die 2 verschillende linken brengen verwarring ,
de ene geeft lokale/streekmasten aan , de andere feitelijk provincies !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...