Ga naar inhoud


DVB-T in Belgie en andere landen


bavo27

Aanbevolen berichten

Digitale omschakeling ! !

16/10/2008

 

Vanaf 3/11 worden nog slechts 2 kanalen gebruikt.

 

K22 voor Oost- en West-Vlaanderen + Brabant in SFN (single freq. network)

K22 wordt dan uitgezonden vanuit:

 

Egem ( K40 verdwijnt)

Sint Pieters Leeuw

Veltem

Brussel (rijksadministratief centrum)

Gent (keizer Karel straat

 

 

K25 voor Antwerpen en Limburg in SFN

 

K22 wordt dan uitgezonden vanuit:

 

 

 

Antwerpen

Schoten

Genk

SFN (single freq. network) is een netwerk van verschillende zenders die op de zelfde frequentie werken en op mekaar gesyncroniseerd worden en zodoende een betere dekking geven (beetje hetzelfde als de GSM zendmasten dus).

 

bron; digitaaltvkijken.be

 

geen woord over een pakket met de commerciele zenders dus.

en wie begeerd dit nu eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: chrizie
geen woord over een pakket met de commerciele zenders dus.
en wie begeerd dit nu eigenlijk?

De Tijd meldt dat er nog steeds twee kandidaten zijn voor de overname van het zenderpark van de VRT. Het gaat om de Franse groep TDF en Norkring uit Noorwegen. Dezelfde namen die ook deze zomer al circuleerden trouwens. Eerder toonden ook Telenet, Mobistar en Belgacom interesse, maar van hen is intussen geen sprake meer.
TDF en Norkring laten volgende maand weten hoeveel ze veil hebben voor de zendinfrastructuur van de publieke omroep, waarna deze de knoop definitief doorhakt. Het dossier is van belang voor de ontwikkeling van het digitale omroeplandschap in Vlaanderen.

De verkoop is geen eigen beslissing, het moet van Europa. Programma’s maken en dan nog zelf de eigenaar zijn van alle zendfaciliteiten, mag niet (meer). Ook de RTBF moet zijn park nog verkopen. België is daarmee één van de laatste landen in Europa om dit te doen.(bron:de tijd) whistle

Nog even afwachten dus wie het zenderpark en eventuele nieuwe zenderpakketten zal beheren,wel jammer dat dit blijkbaar in buitenlandse handen zal terecht komen confused

"Behandel anderen zoals jezelf ook graag door anderen behandeld word"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chrizie
Digitale omschakeling ! !
16/10/2008

Vanaf 3/11 worden nog slechts 2 kanalen gebruikt.

Dat wordt dus de ontvanger opnieuw laten scannen op 3 november,op die dag worden er trouwens ook spiksplinternieuwe DVB-T (breedbandige) moderne antennes in werking gesteld die de oudere exemplaren vervangen. Het vermogen van de zenders zou op het huidige peil behouden blijven. Toch zou de ontvangst sterk moeten verbeteren, precies door de ingebruikname van die nieuwe zendantennes. cool

"Behandel anderen zoals jezelf ook graag door anderen behandeld word"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Limburg dorp Meijel en al 4 jaar DVB-T. Eerst 2 tv + 9 radio zenders (alleen in België UHF kan.41), nu heb ik 35 tv + 18 zenders met Free to air en geen abonnee via Digitenne.

 

3 November tv zenders uit Genk schakel van analoog naar digitaal. Ik vraag: hoeveel zenders uit Belgie kan ik kijken en welke VHF/UHF kanalen?

 

71314_P1010622_122_1061lo.JPG71324_P1010623_122_937lo.JPG

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig zal het bij de VRT blijven... Een volwaardig DVB-T pakket komt er ten vroegste in de tweede helft van 2009, da's toch wat Bourgeois altijd zei. Maar nu heeft de overname van het zenderpark al een maand vertraging opgelopen, dus wie weet hoe lang het nog kan duren.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Voorlopig zal het bij de VRT blijven... Een volwaardig DVB-T pakket komt er ten vroegste in de tweede helft van 2009, da's toch wat Bourgeois altijd zei. Maar nu heeft de overname van het zenderpark al een maand vertraging opgelopen, dus wie weet hoe lang het nog kan duren.


Ik las vandaag een bericht dat het waarschijnlijk een betaalpakket wordt voor de commercielen. Digitenne belgie confused

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlaanderen nadert analoge uitschakeling televisiezenders

 

 

Het moment dat in via de ether alleen nog naar digitale televisie gekeken kan worden nadert. In de nacht van 2 op 3 november stoppen de analoge etheruitzendingen van de Vlaamse Radio en Televisieomroep (VRT).

 

Vanaf 3 november kan alleen nog met een digitale decoder, een zogenaamde DVB-T decoder, naar ethertelevisie in Vlaanderen gekeken worden. In Vlaanderen is al enkele jaren een geheel Vlaanderen dekkend DVB-T netwerk in de lucht. Via dit digitale netwerk zijn de televisiezenders Eén en KetNet/Canvas en alle radiozenders van de VRT te ontvangen.

 

In Vlaanderen kijken nu naar schatting van de Vlaamse overheid tussen de 80.000 en 180.000 gezinnen naar analoge televisie. Deze hebben niet alleen de keus om over te schakelen naar digitale ethertelevisie. Ook is het in geheel Vlaanderen mogelijk om via de satelliet naar digitale televisie te kunnen kijken. Het zenderaanbod van de Vlaamse satelliettelevisieaanbieder TV Vlaanderen is groter dan het aanbod van digitale ethertelevisie. Daar staat dan wel een maandelijks abonnement van € 9,95 en hogere aanschafkosten tegenover.

 

De vrijgekomen etherfrequenties door het uitschakelen van analoge televisie in Vlaanderen gaan zo goed als zeker gebruikt worden voor het opzetten van een digitaal zenderpakket waarin de commerciële omroepen gaan uitzenden. De verwachting is dat, net als het Nederlandse Digitenne, dit een betaalaanbod zal gaan worden. Ook zal in de toekomst getest gaan worden met HDTV via digitale ether.

 

 

bron:Bron: Totaal TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zal er betaal tv bijzitten in het Vlaamse DVB-t project, alleen is de vraag: Hoeveel?

 

Bij TDF is het de gewoonte dat men een redelijk grote hoeveelheid FTA zenders hebben.

Bij Norrkring iets minder, maar wel de grote private zenders zenden FTA of FTV uit.

 

Persoonlijk denk ik dat er voor de Vlaamse private voor FTV of Pay zal gewerkt worden. Dit omdat het in Vlaanderen nog altijd de gewoonte is dat de provider de zender moet betalen om de zender te kunnen doorgeven i.p.v. omgekeerd zoals in vele landen het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierna het persbericht van de Vlaamse Overheid aangaande de verdeling van de etherfrequenties:

 

" Persmededeling van de Vlaamse Regering

vrijdag 17 oktober 2008

 

Vandaag besliste de Vlaamse Regering welke pakketten van digitale frequenties ter beschikking zullen worden gesteld van de markt voor het uitwerken van een digitaal radio- en televisieaanbod via de ether. Eerder besliste de Vlaamse Regering al dat deze frequenties tussen de geïnteresseerde marktspelers zullen worden verdeeld op basis van een vergelijkende toets.

 

Om de vergelijkende toets te kunnen uitvoeren, zal een oproep in het Belgisch Staatsblad verschijnen, waarna kandidaten een dossier kunnen indienen die de vereiste informatie bevatten over een aantal punten. Deze dossiers worden dan vergeleken op basis van een aantal criteria. Dit alles is geregeld in een Besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2008.

 

In totaal beschikt Vlaanderen over 8 frequentiepakketten voor digitale televisie (DVB), en 3 frequentiepakketten voor digitale radio (DAB). Daarvan werden reeds 1 DVB- en 1 DAB-pakket toegekend aan de VRT. Er kunnen bijgevolg nog verdeeld worden: 7 pakketten voor DVB en 2 pakketten voor DAB.

 

De Vlaamse Regering besliste vandaag dat in de eerste vergelijkende toets zullen worden opgenomen 6 pakketten voor digitale televisie (DVB), waarvan één pakket onvolledig (een 7de pakket wordt opgevuld met restfrequenties), en één pakket voor digitale radio (DAB).

 

De overige pakketten kunnen nog niet worden vrijgegeven wegens gebruik door de militaire overheid, voor medische telemetrie (hartbewaking) en wegens beperkingen vanuit het buitenland.

 

De Vlaamse Regering besliste tevens dat de pakketten voor digitale televisie worden beschouwd als één geheel, waarvoor één vergunning zal worden uitgereikt. Bovendien zal de uiteindelijke vergunninghouder verplicht één van deze frequentiepakketten voor digitale televisie moeten inzetten voor mobiele televisie (DVBH), dit om de uitrol van DVB-H in Vlaanderen te stimuleren.

 

Voor de frequentiepakketten voor digitale radio kan een tweede vergunning worden uitgereikt."

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, da's heel vreemd, zeker als je kijkt hoe ver het signaal uit Egem reikt. Of is het rond Turnhout wat heuvelachtiger? Want hier is alles bijna zo plat als een pannenkoek.

 

En wat die polarisatie-omschakeling betreft, des te beter voor ons allemaal hé. Jammergenoeg, halen de Nederlandse signalen het amper over de grens...

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
En wat die polarisatie-omschakeling betreft, des te beter voor ons allemaal hé. Jammergenoeg, halen de Nederlandse signalen het amper over de grens...

Dat snap ik niet helemaal. Even zonder naar vonkbruggen te kijken en met een goede directionele binnenantenne achter een hoog raam of op zolder: Goes zou het schat ik zeker tot Lokeren moeten halen. Roosendaal moet Schoten toch zeker halen, Breda moet Schoten ook wel halen, evenals Turnhout en ik gok ook nog wel Kasterlee. Van Loon op Zand weet ik niet precies waar het op gericht is, maar dat zal echt niet afgeschermd zijn naar Tilburg lijkt me. Die zou het dan ook tot Kasterlee moeten halen en ik gok ook nog wel tot Geel. Eindhoven is weer een ander verhaal, ik weet de richting niet en die masten zijn te laag. De zenders in Limburg zullen wel niet veel worden, want die moeten allemaal rekening houden met Goes en zullen dus zeker afgeschermd zijn naar België.

Er zou dus nog wel wat overspill moeten zijn, maar ik geef toe, Vlaanderen (en Wallonië) zijn een stuk guller. En aan de kaartjes te zien die net gepost zijn blijven ze dat.

Op Lopik kan ik hier trouwens nog wel een lock maar geen beeld krijgen over bijna 80 kilometer met een Yagi op het dak. In b.v. Ravels zou je misschien dan ook nog TV Utrecht kunnen kijken.. Het zou me ook niet verbazen als Rotterdam-Waalhaven het tot Schoten weet te halen.

Weer wel raar dat Waver met 5kW, 230meter+100m over 87 kilometer wel lukt met een binnenantenne (al is het dusdanig op het randje dat het tijdstip op de dag invloed heeft op wel/geen beeld) en de Gerbrandytoren met 10kW, 384meter+0m over minder dan 80 kilometer zelfs met een flinke Yagi niet wil (wel lock, maar te weinig signaal voor beeld).

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

er wordt meer en meer gesproken over één+, canvas+ op dvbt ...er is nu een hele discussie bezig met ontevreden vrt kijkers dat het niet kan dat je met belastinggeld de kabelboeren een steuntje in de rug geeft ,mooie link is de vrt -blog..http://multiblog.vrt.be/wereldvancanvas/meer-canvas-met-canvas/

waar je je mening kwijt kan...

MAXPLUS 2100-Maxdigital 225Combo-WavefrontierT90-digipowersg2100a

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...