Ga naar inhoud


Moet ik in Duitsland Rundfunkgebür betalen ?


Gast ton.w

Aanbevolen berichten

Ik woon in Nederland en bezit een blokhut in Duitsland.

Daar ga ik naar toe op vakantie. Als ik voor een paar weken ga neem ik mijn sat. ontvanger + tv mee. Dat gebeurt 2 a 3 keer per jaar. alleen de schotel staat vast opgesteld. Ik kom er ook vaak in het weekend maar dan is het te kort om de tv met ontvanger mee te nemen. Nu wil men in Duitsland dat ik Rundfunkgebür (dat is wat wij vroeger luister en kijkgeld noemden) ga betalen.

Dat lijkt mij onredelijk. Ik betaal immers al in Nederland belasting voor het ontvangen van radio en tv. Daarnaast betaal ik nog eens aan canal digitaal.

Ooit vertelde iemand dat je binnen de EEG nooit tweemaal voor hetzelfde belasting hoeft te betalen. Betaal je al in het ene land zou dat niet hoeven in het andere EEG land.

Maar nu is mijn vraag hoe zit dat nu met het Rundfunkgebür ?????

Deze heffing gaat daar nog steeds (zoals vroeger in Nederland) buiten de belastingdienst om. Kan iemand mij een tip geven of er mogelijk een EEG richtlijn is die iets vermeld over het betalen voor de ontvangst van tv en radio binnen de EEG. Of zijn er andere mogelijkheden om onder deze drie-dubbele betaling (Nedrlandse belasting + can.dig + Rundfunkgebür) voor tv ontvangst uit te komen? Graag uw reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

De GEZ zegt hierover:

Ich habe in meiner Zweitwohnung ein Radio und ein Fernsehgerät aufgestellt.

 

Muss ich diese Geräte zusätzlich zu den Geräten in meiner Hauptwohnung anmelden?

 

Ja. Für Geräte in einer Zweitwohnung (Ferienwohnung, Wochenendhaus, Wohnwagen und stationär aufgestellten Wohnmobilen, Gartenlaube etc.) besteht eine zusätzliche Gebührenpflicht. Dies gilt unabhängig von den bereits angemeldeten Geräten.

 

Kort vertaald, moet ik betalen voor een vakantiewoning?

Antwoord GEZ, JA!

LINK

 

Het gaat om het aanwezig zijn van een tv of radio toestel.

Wanneer je het toestel alleen voor de vakantie meeneemt, dus gedurende korte tijd, zou je (onder voorbehoud) niet hoeven te betalen. Je zou dan echter al wel "deelnemer" moeten zijn op je duitse hoofdadres.

De kernvraag is of je bent aangemeld bij het Einwohner Meldeamt met het adres van die blokhut.

 

In Duitsland wordt kijk en luistergeld niet als belasting gedefinieerd, dus je betaalt niet dubbel belasting.

Verder hangt het er per land vanaf, wat er in het belastingverdrag is opgenomen.

 

Troost je, ik betaal in 3 landen kijk en luistergeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

Ik heb een vakantiewoning in Frankrijk:

ik heb een tv toestel gedeclareerd, en moet de Franse kijk- en luistergelden betalen.

Eén keer in de zoveel tijd komt er een, door de staat betaalde, rechtskundig adviseur langs bij de gemeente.

Ik heb de vraag voorgelegd of het redelijk is, met mijn 8 weken verblijf in de vakantiewoning, dat ik hetzelfde bedrag moet betalen als iemand die er het gehele jaar verblijft. het betalen van een gedeelte lijkt mij redelijker.

Er is een uitspraak gedaan door een een of ander Conseil, en men heeft bepaald dat het inderdaad onredelijk zou zijn en heeft de aanslag van vorig jaar naar 0!!! euro bijgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk eens wat men daar verstaat onder een tv toestel , waarschijnlijk hebben ze de wetgeving nog niet aangepast en dateert die nog van voor het computertijdperk , gebruik dan een beamer of kijk via een pc en je moet niets betalen

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In duitsland moet je zelfs voor een pc kijk en luistergeld betalen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi CeesV,

Dank voor je reactie.

Ik ben eigenaar van de blokhut maar heb niet gekozen voor Duitsland als woonplaats. Ik krijg ook alle post m.b.t. electra gemeente-belasting etc. naar Holland gestuurd. Ik heb mij dus nooit als nieuwe bewoner ingeschreven en daarvoor een handtekenig gezet. Alles ging indertijd via de Makelaar.

Mag ik er dan vanuit gaan dat ik niet ben aangemeld als "

Einwohner" en is dit een voordeel of een nadeel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tonw, de gez werkt in duitsland met de opzet, dat iedereen moet betalen voor de aanwezigheid van een radio of tv.

Het gaat hierbij om een bedrag van ongeveer 18 euro per maand.

In jou geval schrijft de gez, bij hun faq's, dat voor het tijdelijke gebruik in een vakantiewoning, wanneer je het toestel vanuit je hoofdverblijf meeneemt en weer terugneemt, niet hoeft te betalen.

Echter het addertje onder het gras is, dat ze daarbij ervan uitgaan, dat je op je hoofdverblijf al betaalt.

 

Hoe komen ze aan je adres?

In duitsland krijgen ze die informatie van de duitse burgelijke stand of basisadministratie zoals dat tegenwoordig geloof ik heet.

Als je aangeeft, dat je blokhut een vakantiewoning is, die je een paar weken per jaar gebruikt en daarom geen extra aanmelding doet, zullen ze waarschijnlijk naar je deelnemernummer vragen, waarmee je op je hoofdadres bij de gez aangemeld bent.

 

Ze blijven je steeds weer opnieuw aanschrijven, omdat ze op je adres geen deelnemer geregistreerd hebben.

 

Wat je misschien zou kunnen doen, is voor de vakantieperiode een of 2 maanden aanmelden, en daarna weer afmelden.

Je betaalt tenslotte voor het aanwezig hebben van een tv of radio, en die neem je weer mee terug naar huis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antoord is eenvoudig,

Ja je moet betalen. Ik heb zelf een tijd in duisland gewoond en je moet daar zelfs per apparaat betalen, dus als je twee tv's twee radio's en één wekkerradio hebt moet je 5 x iets betalen!

Het maakt niet uit of je de TV 1 week of 52 weken gebruikt.

Ook moet je voor je autoradio betalen (dat alleen natuurlijk bij een Duits kenteken)

En inderdaad wordt het geen belasting maar een vergoeding genoemd.

Ik heb toen trouwens ingevuld op het meegestuurde lijstje dat ik niks had en dat zijn ze nooit komen controleren.

Zou wel erg stug zijn dat net in die éne week dat jij er bent er een controleur voor de deur staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

alex76, je antwoord is niet geheel juist.

In een gezins situatie betaal je een keer voor al je apparaten.

Ook je autoradio is daarbij inbegrepen.

Alleen wanneer je bijvoorbeeld een lease wagen rijdt, moet je de autoradio apart aanmelden.

 

Bron GEZ

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bitte beachten Sie, dass sich die monatlichen Rundfunkgebühren am

01.01.2009 geändert haben: Radio 5,76 Euro und Fernsehgerät (+ Radio) 17,98 Euro

 

Dus je moet betalen.

Maakt niet uit of je in een ander EU-Land al betaald hebt.

 

Leo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...