Ga naar inhoud


Moet ik in Duitsland Rundfunkgebür betalen ?


Gast ton.w

Aanbevolen berichten

Gast m.boretti

Het komt mij toch vreemd over, dat als je een vakantiewoning hebt in een ander EU land en daar maar enkele weken verblijft, dat je de volle mep moet betalen.

Zoals ik al eerder vermeld heb, is men, in het bueraucratische Frankrijk, wel gevoelig voor het feit dat je er maar enkele weken per jaar bent, en dat je minder, en zelfs in mijn geval NIETS hoeft te betalen.

Waarom zou men in Duitsland niet gevoelig zijn voor dit soort argumenten? Per slot van rekening kan je aantonen dat je in Nederland woont, en daar grotendeels verblijft.

Anders is het misschien eens een goed idee dit punt aan te kaarten bij een volksvertegenwoordiger van het Europees parlement.

De nieuwe vertegenwoordigers komen er binnenkort aan, misschien willen zij eens wat nieuws in brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

m.boretti, ik heb je een pb, persoonlijk bericht gestuurd over deze vrijstelling in frankrijk.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb door de tip van Ceesv om de internetsite van de GEZ te bezoeken gevonden wat ik zocht. Op deze site heb ik een pdf-file aangetroffen die heet "Rundfunkgebüren Staatsvertrag" (RGebStV).

In de paragraaf 5 van dit verdrag staat duidelijk dat je alleen "gebürplichtig" ben als je als "Rundfunkteilnemer in Duitsland wohnt,sich Ständig aufhält oder Ständig ein Runfunkempfangsgerät zum Emfang bereithält. Welnu ik woon niet in Duitsland,ik ben niet voortdurend in mijn blokhut en heb al helemaal niet voortdurend een tv klaar staan voor ontvangst. Hiermee lijkt de zaak opgelost. Tenzij het begrip "ständig" (in mijn woordenboek staat daarvoor voortdurend of doorlopend) in Duitsland anders wordt bedoeld.

Ik dank u allen voor de hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
als je als "Rundfunkteilnemer in Duitsland wohnt

Ik ben geen jurist, maar ik denk toch dat daar de schoen zal wringen. Je hebt een woning in duitsland, ook al is het dan een blokhut. Het zou me niets verbazen als je op grond daarvan door de duitse wetgever ook als inwoner wordt aangemerkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook geen jurist. Ik probeer toch zonder een Duistse jurist in de arm te nemen uit te vinden hoe het zit. Die juristen kosten in Duitsland (net al in Nederland trouwens) al gauw 200 a 300 euro per uur. Daarom een oproep op dit forum aan hen die op de hoogte zijn van het rechtssysteem in Duitsland "op welk moment ben je inwoner in Duitsland"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je die vragen eenvoudig beantwoorden.

 

Als je er verblijft ben je woonachtig.

Als je met de woning eigenaar een overeenkomst maakt dat je

x dagen daar verblijft ben je te gast .

 

Ben je gast moet je niet betalen ,ben je woonachtig moet je

wel betalen.

 

Ben je woonachtig en niet gemeld bij de gemeente dan verblijf

je illigaal op dat adres.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Volgens mij kan je die vragen eenvoudig beantwoorden.

Als je er verblijft ben je woonachtig.
Als je met de woning eigenaar een overeenkomst maakt dat je
x dagen daar verblijft ben je te gast .

Ben je gast moet je niet betalen ,ben je woonachtig moet je
wel betalen.

Ben je woonachtig en niet gemeld bij de gemeente dan verblijf
je illigaal op dat adres.



En ben je wel ingeschreven bij de gemeente, dan ben je legaal woonachtig, moet je Rundfunkgebühr zahlen! Für alle Empfangsgeräte die du hast! wink

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even rondgekeken en de volgende tekst staat ook op de site van GEZ.:

 

Ich halte mich für mehrere Monate im Ausland auf. Kann ich meine Geräte abmelden, obwohl ich meine Wohnung nicht aufgebe?

 

Allein die Abwesenheit des Rundfunkteilnehmers von seiner Wohnung wegen Urlaub oder Auslandsaufenthalt beendet nicht das Bereithalten der aufgestellten Rundfunkempfangsgeräte, denn ein Rundfunkgerät wird immer dann zum Empfang bereitgehalten, wenn der Rundfunkempfang möglich ist. Der Gesetzgeber macht die Gebührenpflicht nicht vom tatsächlichen Gebrauch der Geräte abhängig. Eine Abmeldung kann nur erfolgen, wenn während Ihrer Abwesenheit die Rundfunkgeräte nicht zum Empfang bereitgehalten werden. Ein Bereithalten liegt z.B. nicht vor, wenn die Rundfunkgeräte aus der Wohnung entfernt werden.

 

Eine Abmeldung ist nur für die Zukunft und für volle Kalendermonate möglich

 

Kort samengevat: Je kan je tv's e.d. afmelden de maanden dat je niet in je woning bent, dit kan alleen per volle kalendermaand, en is alleen geldig als de ontvangstapparaten die maanden ook verwijderd worden uit de woning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alex76
Nog even rondgekeken en de volgende tekst staat ook op de site van GEZ.:

Ich halte mich für mehrere Monate im Ausland auf. Kann ich meine Geräte abmelden, obwohl ich meine Wohnung nicht aufgebe?

Allein die Abwesenheit des Rundfunkteilnehmers von seiner Wohnung wegen Urlaub oder Auslandsaufenthalt beendet nicht das Bereithalten der aufgestellten Rundfunkempfangsgeräte, denn ein Rundfunkgerät wird immer dann zum Empfang bereitgehalten, wenn der Rundfunkempfang möglich ist. Der Gesetzgeber macht die Gebührenpflicht nicht vom tatsächlichen Gebrauch der Geräte abhängig. Eine Abmeldung kann nur erfolgen, wenn während Ihrer Abwesenheit die Rundfunkgeräte nicht zum Empfang bereitgehalten werden. Ein Bereithalten liegt z.B. nicht vor, wenn die Rundfunkgeräte aus der Wohnung entfernt werden.

Eine Abmeldung ist nur für die Zukunft und für volle Kalendermonate möglich

Kort samengevat: Je kan je tv's e.d. afmelden de maanden dat je niet in je woning bent, dit kan alleen per volle kalendermaand, en is alleen geldig als de ontvangstapparaten die maanden ook verwijderd worden uit de woning.


Ja, ja, allemaal wetgeving die ook nog gehandhaafd dient te worden.
Gebeurt dat ook echt? Lijkt me haast onbegonnen werk.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Eduard07

Ja, ja, allemaal wetgeving die ook nog gehandhaafd dient te worden.
Gebeurt dat ook echt? Lijkt me haast onbegonnen werk.


Geloof me, in Duitsland wordt gehandhaafd!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aangezien bijna iedereen betaalt, is er eenvoudig een uitdraai te maken van adressen in een gemeente, waar niet betaald wordt.

Die worden aan geschreven, ook naar aanleiding van meldingen van het Einwohner Melde Amt.

Wanneer je niet reageert en geen "abonnement" neemt op hun "Service", wordt er per gemeente die adressen bezocht, door medewerkers van de GEZ.

 

Bij niet thuis geven, volgt een tweede bezoek, met (in groene uniformen geklede) Polizei Beamten.

 

De pakkans is over een langere periode gezien 100%, iedereen komt aan de beurt, waarna jij mag aantonen, dat je de tv geen 10 jaar in je bezit hebt.

Je betaalt dan terugwerkend, met 100% toeslag als boete.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt allemaal nog wel mee,ik woonde al 3 jaar in Duitsland toen de GEZ mij met een bezoekje vereerde. Overdag werk ik dus de meneer kwam nog een tweede keer 's avonds langs,deed helemaal niet moeilijk en moest vanaf die datum betalen.

 

" waarna jij mag aantonen, dat je de tv geen 10 jaar in je bezit hebt " als ik zeg dat ik tot gisteren geen tv heb gehad,welk tegendeel kunnen zij dan bewijzen ?

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...