Ga naar inhoud


Moet ik in Duitsland Rundfunkgebür betalen ?


Gast ton.w

Aanbevolen berichten

  • Moderator
Origineel bericht van: goto
Als ik zeg dat ik tot gisteren geen tv heb gehad,welk tegendeel kunnen zij dan bewijzen ?


Dan wordt je vriendelijk verzocht de aankoopnota van je TV te overleggen. Jij bent namelijk degene die bewijslast hebt.
Men zal dan de termijn aanrekenen vanaf wanneer je de woning op je naam hebt.

Klik voor een praktijkvoorbeeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Volgens belastingdeskundigen op het gebied van de Europese Unie, is het hoofdverblijf van iemand waar je een half jaar plus één dag woont. Of, zo wordt ook wel aangehouen, is het hoofdverblijf waar men inkomstenbelasting betaalt.

Voor lokale belastingen zal men altijd wel dubbel opdraaien. Maar je kan ook beroep doen op redelijkheid: heb je een vakantiewoning, en veblijf je er 4 weken per jaar, lijkt het mij niet logisch om bijv. volledige vuilophaal te betalen. Of in dit geval kijk- en luistergeld. Ik heb een succesvol beroep gedaan op de gemeente in Frankrijk, nl. dat ik er netto 4 weken per jaar ben. Resultaat: een beschikking van 0 euro!

 

CeesV, ik heb je PM gestuurd met de volledige uitleg hoe dit gegaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik woon sinds 1994 in duitsland, bij de GEZ, de controle wordt uitbesteedt aan derden die dan te pas en te onpas bezoekjes afleggen je hoeft ze niet binnen te laten hiertoe hebben zij geen recht maar deze lieden proberen dit. ik moest in de tijd als zzp'er voor de autoradio in mijn bedrijfsauto die op mijn naam stond en voor de PC die bedrijsmatig gebruikt werd met internetaansluiting extra betalen ofschoon ik al de volle Gez betaald had. Ik weet van vakantiehuisbezitters ook vorderingen waren deze moesten ook betalen. Bij een TV zaak waar ik een tijdje gewerkt heb werd er een aanslag per TV geheven, Bij Hotels wordt er over het aantal kamers ongeacht (het bezettingspercentage) waarop een TV staat GEZ geheven.

Dreambox 7080 SSSS, Kathrein Cas90, 3xLNB UAS484, Katrein EXR1708

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo alex76,

Mooi verhaal wat je van de GEZ site hebt geplukt.

Kun jij me zeggen onder welke rubriek je dat gevonden hebt.

Ik heb er naar gezocht maar kon het niet vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jocewa
ik woon sinds 1994 in duitsland, bij de GEZ, de controle wordt uitbesteedt aan derden die dan te pas en te onpas bezoekjes afleggen je hoeft ze niet binnen te laten hiertoe hebben zij geen recht maar deze lieden proberen dit. ik moest in de tijd als zzp'er voor de autoradio in mijn bedrijfsauto die op mijn naam stond en voor de PC die bedrijsmatig gebruikt werd met internetaansluiting extra betalen ofschoon ik al de volle Gez betaald had. Ik weet van vakantiehuisbezitters ook vorderingen waren deze moesten ook betalen. Bij een TV zaak waar ik een tijdje gewerkt heb werd er een aanslag per TV geheven, Bij Hotels wordt er over het aantal kamers ongeacht (het bezettingspercentage) waarop een TV staat GEZ geheven.


Het is duidelijk dat de rekening van de redelijke (te?)ruime jas van de publieke omroep in Duitsland ergens neergelegd moet worden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Duwgati

 

Het al dan niet inwoner zijn blijkt inderdaad zeer cruciaal te zijn. Ik heb mij om die reden laten voorlichten door de Duitse Kamer van Koophandel in Den Haag. De jurist vertelde mij dat er een aantal situaties denkbaar zijn.

 

1e Je bent inwoner (Hauptwohnsitz)als je een adres hebt in Duitsland wat je vaste woon en verblijfplaats is (en bij de gemeente als zodanig bent ingeschreven) en belasting afdracht in Duitsland gebeurd etc.ect.

2e Is je adres in Duitsland niet je woonadres maar je vakantieadres en je er langer dan 4 weken verblijft moet je dat formeel melden bij de Gemeente. je bent dan gemeldet en zal niet worden gezien als illegaal.

3e Is je adres in Duitsland niet je woonadres maar je vakantie-adres en je verblijft er korter dan 4 weken dan hoef je dat niet te melden bij de Gemeente. Je bent dan gast of urlauber.

 

Mijn interpretatie is dat je in de geschetste situatie 1 en 2 in ieder geval rundfunkgebürpllichtig ben. Zelfs in situatie 2 als je korte tijd met vakantie bent. Je hebt immers aangegeven dat je de woning gedurende langere tijd denkt te gebruiken.

 

In de geschetste situatie 3 voldoe ik in ieder geval aan de definitie ürlauber die zijn tv van huis meeneemt voor een kortere tijd. (zie GEZ-site onder punt 4 Gebürenpflicht).

 

Ik hou u op de hoogte of de GEZ mensen mijn redenatie willen volgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Aangezien bijna iedereen betaalt, is er eenvoudig een uitdraai te maken van adressen in een gemeente, waar niet betaald wordt.
Die worden aan geschreven, ook naar aanleiding van meldingen van het Einwohner Melde Amt.
Wanneer je niet reageert en geen "abonnement" neemt op hun "Service", wordt er per gemeente die adressen bezocht, door medewerkers van de GEZ.

Bij niet thuis geven, volgt een tweede bezoek, met (in groene uniformen geklede) Polizei Beamten.

De pakkans is over een langere periode gezien 100%, iedereen komt aan de beurt, waarna jij mag aantonen, dat je de tv geen 10 jaar in je bezit hebt.
Je betaalt dan terugwerkend, met 100% toeslag als boete.


Volgens mijn info is de maximale boete 1000,-- euro + moet je met terugwerkende kracht alsnog betalen over de jaren dat niet betaald werd. De boete word alleen gegeven in het geval van grove nalatigheid. Ik heb ook nog wat gelezen over een verjaringstermijn van 3 jaar. Maar daar zijn zeer ingewikkelde regels voor die niet gelden bij eigen schuld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het precies zit in duitsland maar als

je een (vacantie)huis(je) hebt zal de gemeente ook wel geld

willen vangen ,denk b.v. aan afval riool enz.

 

Dat vangen zal in de gemeente alleen werken als je ingeschreven bent.

 

mijn conclusie de gemeente zal je tzt dwingen je in te schrijven

of de gemeente schrijft je ambtshalve in en dan hang je toch

vast aan de GEZ

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Dus resumerend, de tv's uit de woning in het schuurtje zetten en alleen aanmelden in de maanden dat je er verblijft.

Ik geef toe dat was ook mijn eerste opwelling.
Maar dan zou ik veraad plegen aan mijn vader die ooit zijn radio moest verbergen voor de Duitse Bezetter op straffe van langdurige dwang-arbeid of nog erger.
Link naar reactie
Delen op andere sites

punt 14

 

op schrift staat het er dus heel duidelijk

en dus geen horen zeggen

 

overigens had ik niet anders verwacht na enkel je vraag te hebben gelezen.

in dat verband kan ik pukje enkel bijvallen en 'm gelijk geven.

want je zult ook nog wel een keer te maken krijgen met alle andere Behörden

als je nog geen Grundbucheintrag voor je bezit hebt laten verrichten komt er gegarandeerd nog eens een heel akelige brief of worden bezittingen zelfs bij nalatigheid hieromtrend verpand.

 

de eerste die je kunt ten rade vragen is die vermaledijde makelaar, die jou op alle consequenties volgens de duitse wetgeving, had moeten wijzen.

 

chiao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Grundbucheintrag doet de Notaris!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...