Ga naar inhoud


SBS pleit voor toeslag om hd-uitzendingen rendabel te maken


Frissie

Aanbevolen berichten

Bron : tweakers.net

 

 

SBS wil van de kabelbedrijven jaarlijks per zender een vergoeding van 2 tot 3 euro per kijker krijgen om zo de kosten te kunnen dekken voor de overstap naar hd-televisie. Ook RTL zoekt naar manieren om de 'extra kosten op te vangen'.

 

In een interview met Avjob laat Eric Eljon, directeur van SBS productions, weten dat de commerciële omroep binnen enkele maanden programma's in hd-kwaliteit zou kunnen aanbieden, maar dat deze overstap tot een kostenverhoging van 20 procent zal leiden. De publieke omroep heeft al aangegeven dat het dit voorjaar met hd-uitzendingen wil gaan beginnen. De kosten om Nederland 1, 2 en 3 stapsgewijs in hd-kwaliteit op de kabel te krijgen, worden goeddeels door de overheid betaald.

 

SBS stelt dat de extra kosten die zij voor de overstap naar hd moeten maken, terug wil verdienen door aan de kabelaars een abonneevergoeding van 2 tot 3 euro per zender per jaar te vragen. Deze vergoeding zou minimaal de komende jaren moet gelden, waarbij de kabelbedrijven deze op hun beurt weer doorberekenen in de prijzen van de optionele hd-pakketten. SBS-woordvoerder Eric Dekker laat aan Tweakers.net weten dat de opbrengsten uit reclame momenteel onvoldoende zijn om de kosten te dekken. Volgens Dekker trekt SBS samen met RTL dezelfde lijn in de onderhandelingen met de kabelaars. Ook het ministerie van Economische Zaken is daar bij betrokken. De gesprekken lopen sinds het afgelopen kwartaal, maar zouden nog niet in een afrondende fase zijn aangekomen.

 

RTL Nederland heeft laten weten dat het nog niet kan aangeven wanneer de vier RTL-zenders in hd-kwaliteit beschikbaar zullen komen. Momenteel zou al wel worden gewerkt aan de omschakeling naar een full hd-eindregie in Luxemburg. Buitenlands materiaal wordt volgens de commerciële omroep al in hd-kwaliteit ingekocht, mits deze beschikbaar is. Ook RTL zegt in onderhandeling te zijn met de kabelaars over 'verschillende mogelijkheden' om de extra gemaakte kosten op te vangen, maar de commerciële omroep zegt er voor te willen zorgen dat de kijker niet voor geen extra kosten komt te staan.

 

De afwachtende houding van de commerciële zenders en het beperkte aanbod van hd-zenders, zorgen ondanks het sterk groeiende aantal hd-televisies in de Nederlandse huiskamers vooralsnog niet voor een doorbraak van hdtv in Nederland. Indien de kabelaars meegaan in de door de commerciële zenders gewenste vergoeding, is het bovendien de vraag in hoeverre de prijs van hd-pakketten zal gaan stijgen - met mogelijk een remmend effect op de ontwikkeling van hd-televisie tot gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik dacht dat ik door de aanschaf van HD apparatuur (ik ben wel voorbereid) al mijn deel van de investering had gedaan.

 

Doordat de consument (in meer of mindere mate) al voorbereid is denken de aanbieders dat we hun investering ook wel even ophoesten. De commmercielen hebben al bijna NUL productiekosten (ouwe zut herhalen, reality shit TV en 'Dit programma word mede mogelijk gemaakt door acme Inc.') en willen nu ook nog subsidie.

 

Ze zijn verdomme commercieel. Schaf die paar minuten TV per uur af en ga alleen nog reclame uitzenden.

 

Assumption is the mother of all fuckups

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25 aug 2008 werd er gemeld;

SBS heeft de studio die wordt gebruikt voor Hart van Nederland en Shownieuws gemoderniseerd.

 

"De meest geautomatiseerde regie van Nederland, compleet in HD en met robot camera's. Per september operationeel. "

 

Bron: http://flickr.com/photos/thms/2787100608/

 

Op 14 nov 2008 werd er gemeld

Eric Eljon van SBS kwam er eerlijk voor uit dat zijn zender nog geen concrete plannen heeft. "HD is technisch geen probleem, maar als commerciële zender moet je de investeringen ook weer terugverdienen en daar zitten we steeds tegenaan te hikken." Eljon zou er niet op tegen zijn als er subsidie komt, waarvan ook de commerciele omroep zou kunnen profiteren.

 

Nu hebben ze blijkbaar ineens weer wel plannen.

Wat opvalt al enige jaren is dat SBS bij elke investering gaat onderzoeken hoe elke kabelabonnee en dan waarschijnlijk ook sat, kan gaan betalen voor hun commerciële toko, ongeacht of de abonnee nou geinteresseerd is in hun programma's of niet.

 

Misschien moeten ze de kijkers wat meer laten SMSen en wat meer reclame tonen dwars door de film heen en zo voor wat extra inkomsten zorgen.

Nu ze toch in breedbeeld uitzenden kunnen ze zelfs het beeld in twee delen zodat je op de linkerbeeldhelft een andere reclame kunt uitzenden dan op de rechter helft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
...
Nu ze toch in breedbeeld uitzenden kunnen ze zelfs het beeld in twee delen zodat je op de linkerbeeldhelft een andere reclame kunt uitzenden dan op de rechter helft.


Shit, dat is zo'n leip idee dat het wel eens zou kunnen werken. Jammer dat je het gepost hebt en niet gepatenteerd.
:D

Assumption is the mother of all fuckups

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met HDTV gaat het dezelfde kant op als destijds met de introduktie van breedbeeldtelevisie.

Er zijn miljoenen breedbeeld TV-toestellen naar de schroothoop gegaan zonder dat hier ooit een breedbeeld (televisie) uitzending op ontvangen is.

Nieuwe ontwikkelingen kosten nu eenmaal geld.

 

Zelf heb ik sinds kort mijn eerste breedbeeld-TV staan. Je kunt wel een TV kopen met toeters en bellen, maar wanneer deze mogelijkheden niet benut worden door de diverse zenders heb je aan deze extra mogelijkheden gewoon niets.

 

 

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij hoeft dat niet HDTV vind het allemaal wel mee val die kwaliteit.

wat we nu hebben is ook al goed...

Dreambox 7000S & 500 & 800 - Maxtor 80GB en Samsung 500GB - USBstick Swap - schotel 80 & 110cm - Moteck SG2100 - lnb titanium 0,2 db & duo lnb - openPLI - Satje07 settings - cccam 2.1.4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Van de zotte, ze kunnen beter 3 euro naar iedere kijker sturen, je zal maar naar SBS6 in HD moeten kijken mad Laat ze maar aankloppen bij hun programma leveranciers Jan de Mol en Rynoud Oerlemans en Joop van Ellende en IP(reclame) die hebben centen zat sick
Ik vind het ook een belachelijk voorstel. Ze halen bakken met geld via de reclame binnen dus laat ze a.u.b. zelf de broek maar ophouden of gewoon verdwijnen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jankers zijn het.

Als ze daar geld voor gaan vragen blijf ik Wegmisbruikers wel in SD kijken. Dat is het enige programma waar ik SBS voor aanzet.

 

"De cost gaet voor de baet uyt". Dat is een economische regel die al eeuwen geldt! Die moeten we nu dus niet gaan veranderen.

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 tot 3 euro per jaar is notabene slechts 20 eurocent per maand.

 

Stel dat de de SBS groep en de RTL groep dit inderdaad overeen gaan komen met de kabelaars dan heb je voor 40 eurocent per maand

alle commerciële zenders in HD kwaliteit. Pindasaus op je patat is duurder.

 

We kunnen natuurlijk met z'n allen de portemonnee dicht houden en wachten totdat alle SD studio-apparatuur het heeft begeven en de omroepen wel over móeten, maar tegen die tijd is het 2018. Als ik d.m.v. het betalen van 40 eurocent per maand NU al 10 HD zenders er bij krijg: graag!

 

En diegene die die 40 eurocent er niet voor over hebben blijven gewoon lekker in SD kijken. Iedereen tevreden.

 

Citaat:

Jankers zijn het.

 

Nederlanders die 2 keer per jaar op vakantie gaan, een inbouwkeuken van 25.000 euro hebben en 2 auto's voor de deur, maar volledig in de stress schieten bij de gedachte een paar dubbeltjes extra te moeten betalen voor een kwalitatief véél beter tv-beeld zijn de jankers hier. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...