Jump to content

Trekkracht van bout M14?


Jan Ambers
 Share

Recommended Posts

Zojuist de koppakdichting van m'n 2 cilindercompressor vervangen...

Ik vond geen merkdichting, dus heb ik gebruik gemaakt van de zelfklevende teflonbanden van 2mm dik en 5mm breed.

Alles(M14 bouten en moeren) mooi aangespannen met de sleutel...

Bij de laatste "ronde" was het plots klak en was één bout van de vijf afgetrokken... sickmad

 

Nu is m'n vraag: welke is de max trekkracht van een M14 bout?

Ik ga me zo vlug mogelijk een momentsleutel aanschaffen om soortgelijke "domme voorvallen"in de toekomst te vermijden.

Link to post
Share on other sites


  • Moderators

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Solo 4K, Vu+ Solo 4K, Humax Rebox-8500, Rebox-8000, Wisi OR 280
Nokia 9500, Nokia 9800, HDCI-2000,Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link to post
Share on other sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Zojuist de koppakdichting van m'n 2 cilindercompressor vervangen...
Ik vond geen merkdichting, dus heb ik gebruik gemaakt van de zelfklevende teflonbanden van 2mm dik en 5mm breed.
Alles(M14 bouten en moeren) mooi aangespannen met de sleutel...
Bij de laatste "ronde" was het plots klak en was één bout van de vijf afgetrokken... sickmad

Nu is m'n vraag: welke is de max trekkracht van een M14 bout?
Ik ga me zo vlug mogelijk een momentsleutel aanschaffen om soortgelijke "domme voorvallen"in de toekomst te vermijden.


Bout van pisbakkenstaal een 14mm 8.8 trek je met de hand niet kapot :D

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link to post
Share on other sites

Een cilinderkoppaking van Teflon en dan ook nog 2 mm dik?

Weet niet welke druk je levert maar ik denk niet dat dit een geschikte pakking is. Teflon heeft de eigenschap te gaan vloeien onder druk.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link to post
Share on other sites

  • V.I.P.

Wat voor een formaat / druk compressor is dit wel niet? M14 voor de kop bouten?

Als het zo'n kleine compressor is, dan bedoel je waarschijnlijk M8 bouten, met een 13mm kop.

 

Als jij M14 8.8 bouten kapot kan trekken met een steek/ring sleutel, dan moet je of gaan meedoen met de sterkste man, of je moet deugelijke kwaliteit bouten gaan gebruiken.

 

Ik ben het eens met mijn voorganger dat teflon niet echt een goede keus is voor een koppakking van een compressor...

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough... -- Albert Einstein

Link to post
Share on other sites

Je slaat den "bout" op de kop, je ziet dat ik geen mechaniker ben van opleiding...

Inderdaad een moer van 14(sleutel), dus ik vermoed een bout van 8mm.Is aangespannen met een "rakajak" van 18cm... verschillende malen kruislings aangespannen en plots... af! blushsmirk

Die teflon laat zich zeer plat drukken, tot dunne dichting, is er speciaal voor gemaakt.

Maar ik stel vast dat de compressor, een CECCATO die afslaat bij 12kg; bij stilstand luchtlaat ontsnappen via de inlaat?

Het is een membraansysteem ipv kleppen, dus zal de dichting nog te dik zijn en zal ik toch verplicht zijn een dunne (0.1 of 0.2mm dichtingspapier te halen, en daaruit de kopdichting te snijden.. Vind er nergens gegevens van! mad

Van de kop gaat een dikke buis naar een soort klep, ik denk terugslagklep, en die moet toch ook de druk binnen het drukvat hoden???

 

Link to post
Share on other sites

  • V.I.P.
Origineel bericht van: Jan Ambers
Je slaat den "bout" op de kop, je ziet dat ik geen mechaniker ben van opleiding...
Inderdaad een moer van 14(sleutel), dus ik vermoed een bout van 8mm.Is aangespannen met een "rakajak" van 18cm... verschillende malen kruislings aangespannen en plots... af! blushsmirk
Die teflon laat zich zeer plat drukken, tot dunne dichting, is er speciaal voor gemaakt.
Maar ik stel vast dat de compressor, een CECCATO die afslaat bij 12kg; bij stilstand luchtlaat ontsnappen via de inlaat?
Het is een membraansysteem ipv kleppen, dus zal de dichting nog te dik zijn en zal ik toch verplicht zijn een dunne (0.1 of 0.2mm dichtingspapier te halen, en daaruit de kopdichting te snijden.. Vind er nergens gegevens van! mad
Van de kop gaat een dikke buis naar een soort klep, ik denk terugslagklep, en die moet toch ook de druk binnen het drukvat hoden???

Ik denk dat de Nederlandse vertaling voor een "rakajak" een ratel is?? smile Nu schrijf je moer, dus ik neem aan dat er draadeinden in de kop zitten? Als het tegen zit is de draadeind afgebroken net boven/onder het frame.. Dan moet je met een linkse tap hem gaan verwijderen..

Het afblazen wat jij hoort is vrij normaal. Dat doen compressors om het starten eenvoudiger te maken. (Ik weet niet wat voor formaat compressor het is, maar ik neem aan een kleine... Of een kleine compressor dat ook doet, weet ik niet zeker.)

Ik weet eigenlijk niet wat de standaard materialen zijn voor koppakkingen voor kleine compressoren. Voor grote compressoren zijn de pakkingen gemaakt van dun metaal... Je kan het proberen met pakking papier.. Of het gaat werken kom je vanzelf achter wink .

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough... -- Albert Einstein

Link to post
Share on other sites

't Is heel lang geleden dat ik gesleuteld heb, maar kan me herinneren dat je de kopbouten ( of moeren) altijd moest aantrekken met een moment-sleutel en dat in de onvolprezen boekjes van Piet Olyslager stond met welk moment en in welke volgorde je die bouten moest aantrekken.

René.

 

Link to post
Share on other sites

Idd met de ratel afgetrokken...

De draadstang zit af juist aan de afneembare kop, dus als ik de kop eraf haal kan ik die stang normaal uit de cilinder uitdraaien... (als die niet vastgekit zit met Loctite...

 

Normaal is dat "afblazen" bij het stilvallen om onbelast te kunnen starten.

Maar hier staat ie continue "uit te blazen" en verliest zo zijn druk.

Dus ik denk dat die terugslagklep die de cilinders drukvrij houdt, lekt. Spijtig dat ik er geen foto van heb...

 

De originele dichting was ook een dunne papieren dichting, maar was tussen 2 kleppen doorgeslagen...

Maar een andere maken vereist wel wat handigheid!

 

Nu haalt ie tamelijk snel zijn 12kg, valt af, staat uit te blazen (verlies) en bij 8kg slaat ie opnieuw aan, dus ie werkt, (zelfs met 4 bouten aangespannen) maar nu moet ik die terugslagklep geschiedenis ook nog in orde krijgen, om te bekomen dat ie onder druk kan blijven staan zonder perslucht te verliezen...

Link to post
Share on other sites

Guest Exquizi

Je kan altijd eens informeren bij atlas copco voor originele onderdelen, is dezelfde fabricant.

Welk type is de compressor?

Het kan zijn dat de gevulcaniseerde afdichting op de paddestoel in je MPV is losgekomen of er een vuiltje tussenzit.

 

Greetz Exquizi

Link to post
Share on other sites

  • Moderators

Ik vind 12 kg voor een 2-cylinder compresser erg veel.

Staat je veiligheids overdruk klep niet gewoon te blazen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Solo 4K, Vu+ Solo 4K, Humax Rebox-8500, Rebox-8000, Wisi OR 280
Nokia 9500, Nokia 9800, HDCI-2000,Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Lees alvorens je verder gaat onze Terms of Use en Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.