Ga naar inhoud


[tip] SMD-elco vervangen - zo gaat het zeer eenvoudig.


iemand

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

deze tip wil ik graag met jullie delen.

Een SMD-elco verwijderen kan heel simpel; draai hem eerst.

Hij gaat dan intern mechanisch stuk.

Hierdoor pak je'm er zo af.

Even de resterende pennen desolderen en

een nieuwe (evt gewone) elco kan er weer op.

 

de tip kwam ik hier tegen

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Sjaak(k), ik zie je filmpje, met jou methode graag tegemoet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is inderdaad niet zo bevordelijk voor de print (slijpsel tussen onderdelen) en het de nek om draaien van zo een SMD condensator kan je een eilandje kosten.

 

Daarnaast vind ik het ook vreemd dat ze weer gewone elcos terugplaatsen ipv SMD (caps).

 

Ik hoop dat die man wel een maskertje op heeft gehad want het wolkje slijpsel richting zijn mond en neus is volgens mij niet helemaal gezond.

 

Je kunt een SMD elco zo desolderen met een tweezer. Voor de hobbyist zijn deze al voor een paar tientjes te koop. Daarnaast inderdaad eerst de tuner uit de print halen en netjes de print uit het blikje halen.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Een SMD-elco verwijderen kan heel simpel; draai hem eerst.

Hij gaat dan intern mechanisch stuk.

Hierdoor pak je'm er zo af.

 

Zeer af te raden. Vooral elko's hebben grotere soldeerpootjes waardoor ze steviger op de print zitten. Ze mogen er immers niet vanaf vallen.

 

Ga je ze "eraf draaien" dan draai je de soldeerpads eraf maar met een beetje pech ook een (multi-layer) printbaan. Vooral als de print uit azie komt. Kwaliteit is niet hun sterkste kant.

 

niet doen dus.

 

Zowiezo een prutser. Als hij de print zo vast houdt en de schijf hangt vast dan klapt de dremel zo tegen de print op of hij schiet met de schijf door en dan zit die schijf in de tuner print. Met een dremel is het ook af te raden ivm de slijpsel en ALS iemand het toch zo graag doet dan minimaal de print stevig vasthouden.

Maar ik zou het zo niet aanpakken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb nog eens naar het filmpje zitten kijken, maar als ik het goed zie is het nog niet zo eenvoudig, om het blikje van de print te verwijderen. Het zit allemaal nogal compact in elkaar, en het blikje lijkt niet met lippen, maar rondom vastgesoldeerd te zitten. Verder krijg je problemen met de F-chasisdelen, die in de zijkant van het blikje zitten.

 

Ondanks alle nadelen aan het openslijpen van het blikje lijkt mij dit toch de minst destructieve manier van vervangen.

 

Ik ben benieuwd, hoe Steve hierover denkt.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

wat ik zou doen met zo'n blikje is een klein schaartje of zijkniptangetje tussen die koelsleuven proberen te wringen en dan voorzichtig het blikje open te knippen en buigen.

 

In het begin zal het lastig zijn maar hoe groter het gat des te makkelijker het gaat.

Geen slijpsel en geen kans op schade.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen iemand al eens een elco eraf getrokken.

 

Ik heb het gelijk geprobeerd op wat sloopprinten

en het gaat echt zeer eenvoudig !

 

Met een solboutje gaan er bij eerder de soldeer-eilandjes mee los, dan met deze draaitruuk.

 

Mbt het blikje. Tja niet iedereen heeft een mooite vacuum-desoldeerbout. De tuner heeft zo'n 20 pennen. Dus ik zo'n situatie is freezen best een optie. Uiteraan daarna het slijpsel goed opruimen.

 

Het blijft hobby, voor mij zowel SAT- als Knutsel-hobby.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • Moderator

Citaat:
Zeer af te raden. Vooral elko's hebben grotere soldeerpootjes waardoor ze steviger op de print zitten. Ze mogen er immers niet vanaf vallen.

 

 

Deze uitspraak moet ik dus terug nemen blush

 

Enkele sloop printen als test en daarna op me daewoo tv geprobeerd en waarempel..het gaat erg simpel.

 

Het lijkt me wel dat je een afweging moet maken of de soldeerpads niet te klein zijn en of de print van redelijke kwaliteit is. Als de taiwanezen de printen maken zoals ze solderen dan is er toch nog een kans dat de soldeerpads meedraaien.

 

Maar het werkt wel smile

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik zou niet graag mijn ontvanger in de handen van die lul willen geven.

Voor mij is dit een slager.

Die geeft er geen zak verstand van.

Wie meet er nou elko´s door terwijl ze nog op de print zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Tantaal elko´s en de ontkoppel C´s zoals in het filmpje zitten doorgaans op de spanningsverzorging, direkt bij de IC´s. Als die sluiting hebben, meet je geen donder want alle C´s staan in feite parallel aan elkaar. Bij het meten wordt je daar niet wijs uit.

Elko´s van tegenwoordig zijn zelfherstellend en zullen bijna nooit sluiting hebben. Eerder capaciteitsverlies door uitdroging. Dat meet je alleen als ze uit de schakeling genomen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...