Ga naar inhoud


Lengte antennekabel voor gebruik op camping


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Wanneer ik met de caravan op de diverse campings sta, zijn er 3 mogelijkheden waarop ik TV kijk:

 

1. Helemaal niet (lekker rustig) :D

2. Aangesloten op de "paal" van de campingbaas

3. DVB-T (publieke omroep) met een kleine antenne op het dak.

 

Ik wil voor de beide laatste opties dezelfde kabel gebruiken, dus ik sluit óf de kabel aan op de paal, óf op het losse antennetje wat ik op het dak plak. Voor de paal moet de kabel lang zijn, soms wel 15 meter, voor het dak heb ik maar een paar meter nodig. Op dit moment heb ik de kabel op lengte voor de paal, maar dat betekent dat er 15 meter opgerolde antennekabel ligt als ik de DVB-T antenne aansluit.

 

Kan ik nu beter de kabel doorknippen op de juiste lengte voor de DVB-T antenne, en met een stekkerverbinding verlengen als ik weer bij een "paal" kom, of maakt het voor de DVB-T ontvangst niks uit en kan ik de kabel beter op lengte laten liggen?

 

Overigens, ik moet de DVB-T antenne nog kopen, wordt waarschijnlijk een zogenaamde active antenne, dus de voedingsstroom moet dan ook door die 15 meter kabel.

 

Wat is de beste oplossing? (Twee kabels gaat overigens niet, ik heb deze ene kabel net aan door een gat kunnen wurmen, en heb geen zin in extra gaten in de caravanwand).

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je normale tot goede kwaliteit coax gebruikt dan maakt 2m of 15m niets uit. De signalen zijn relatief laag frequent (t.o.v. de L-band satelliet signalen) dat het kabel verlies minimaal is op die lengtes. Dus ik zou vanuit gebruikersgemak oogpunt gewoon een kabel van 15m houden.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is 15 meter antennekabel niet echt een probleem als je goede kwaliteit gaat gebruiken.

Stekkerverbindingen leveren in principe altijd verliezen op. Je zou gewoon thuis eens kunnen testen hoe sterk je signaal achteruitgaat als je je 15 m kabel gebruikt ipv een kort stukje wat je rechtstreeks op je antenne aansluit. Is je signaalverlies heel erg gering, laat dan gewoon die 15 meter er aanzitten. Je houdt dan alle opties open. em je zou dan je eigen antenne ook nog wat kunnen verplaatsen, en zelfs in een boom kunnen plaatsen die naast de caravan staat.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou naar de paal een apart stuk kabel nemen met een powerblocker er in(je kan je vergissen niet).

Die je zo op het stukje dat naar de antene loopt kan aansluiten.

Je zou het met F connectors kunnen doen.

Wat makelijker in gebruik maar lastiger monteren BNC.

Op de caravan van mijn schoonmoeder had ik een BNC chassis deel gemonteerd(binnen naar de ontvanger) en vandaar uit kon je met diverse kabels kiezen wat aan te sluiten.

Ook de schotel ging over die BNC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...