Ga naar inhoud


Speigelreflexcamera aan schaffen maar wat is dit nu eigenlijks..


Aanbevolen berichten

Ik wqeet niet of ik dit in het juiste topic heb gezet , zag iets staan over video . Mocht het al fout zijn Moderators sorry !!

 

Ik wil graag weten wat nu eigelijks een spiegelreflexcamera is .

Ik heb nu een digitale camera van sony en wil wat anders aan schaffen ..

 

Ik fotografeer veel , dieren , gewoon op festjes etc , erotisch en meer..

 

Ik wil een spiegelreflexcamera aanschaffen maar wat houdt dit nu eigenlijks in ..??

 

Alvast bedankt voor reply

 

 

M.vr.gr Peter - de NL1PDV
VU+ Solo 2 - PLI 4.0 - Oscam
uit de Friesche Havenstad Harns
Triax 80 cm 19.2 - 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ben van de overtuiging dat, als je voornamelijk fotografeert op de automatische stand, je geen spiegelreflexcamera nodig hebt; maar als je van fotograferen een hobby wil maken, en er dus wat tijd in wil steken om je camera goed te leren kennen. Dan is een spiegelreflexcamera ideaal, want je kan er veel meer uithalen dan uit een compact digitaal toestelletje.

 

Op een spiegelreflexcamera kan je het scherm ook meestal niet gebruiken om te zien of je goed "mikt", je kijkt meestal door de lens zelf.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto's die ik tegenwoordig maak zijn ook met een compact digitaal toestelletje mede vanwege de luiheid en omdat ik ff geen geld heb om een spiegelreflex te kopen. Kijk ik echter naar oude foto's die ik indertijd met mijn spiegelreflex met rolletje gemaakt heb dan vind ik die foto's toch wel veel mooier. Er zit veel meer diepte in en de kleuren zijn ook mooier. Ik denk in de nabije toekomst dus wel weer een spiegelreflex aan te schaffen en dat word in mijn geval waarschijnlijk weer een Nikon mede omdat die redelijk vaak worden aangeboden voor zeer schappelijke prijzen.

 

Hoezo kun je op een spiegelreflex het scherm niet gebruiken om te zien of je goed mikt ? Volgens mij gaat dat beeld ook gewoon door de lens dus ik begrijp je mening niet.

 

 

kijk hier eens naar testen

 

of hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Ik ben van de overtuiging dat, als je voornamelijk fotografeert op de automatische stand, je geen spiegelreflexcamera nodig hebt; maar als je van fotograferen een hobby wil maken, en er dus wat tijd in wil steken om je camera goed te leren kennen. Dan is een spiegelreflexcamera ideaal, want je kan er veel meer uithalen dan uit een compact digitaal toestelletje.

 

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Als je snel een fotootje wil maken dan is een compact camera het makkelijkste.

Een spiegelreflex kan mooie foto's maken maar dat ligt meer aan de fotograaf. De kans dat je foto mislukt met zo'n camera is in het begin zelfs heel erg groot. Want je wordt in het begin wild van de menu's en instellingen.

De grootste vis vang je immers niet met de duurste hengel:)

 

Een spiegelreflex maakt dan mischien wel mooiere foto's maar je moet je er behoorlijk in verdiepen en het is een nogal dure hobby.

De body is nl geld niet. Dat geld zit meer in de lenzen. Je bent er bij lange na niet met een dure spiegelreflex en een standaard lensje van 18-70.

 

Het voordeel van een foto gemaakt met een spiegelreflex is dat je de foto's mooi kan nabewerken (mits ze in RAW gemaakt zijn). Google maar eens op HDR fotografie.

 

Ikzelf heb de goedkoopste spiegelreflex wat voor het begin goed genoeg is (sony alpha200).

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk wel leuk om voor de goedkoopste te gaan maar ik zou bij aanschaf van een apparaat er wel rekening mee houden dat als je later evt. door wilt groeien in de hobby en je misschien dan een duurdere body wilt dat de dan al aangeschafte objectieven nog passen. Ik zou dus wel voor een gerenommeerd merk gaan zodat je in de toekomst ook nog verder kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daar heb je gelijk in freddy.

Maar ik maak te weinig foto's om een duurder merk aan te schaffen. En een leica hoeft niet persé (oke, dat is wel erg veel aan de dure kant smile ).

 

maar het voordeel van de sony vind ik wel dat ik er ook oude minolta lenzen op kan zetten die redelijk goedkoop zijn.Maar dan uiteraard zonder de AF functie.

 

De body is immers met minolta kennis gebouwd. Nadeel van de alpha200 vind ik wel dat hij geen live view heeft. Je kan geen foto's maken door naar het display te kijken. De alpha300 heeft dat wel.

 

Maar wil je een beter merk dan kan je idd beter een Canon ofzo pakken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matchless
maar het voordeel van de sony vind ik wel dat ik er ook oude minolta lenzen op kan zetten die redelijk goedkoop zijn.


Bij digitale camera's moet het licht loodrecht op de sensor vallen voor het beste resultaat. Bij analoge camera's hoeft het licht niet loodrecht op de film te vallen. Objectieven voor digitale camera's zijn daarom anders van opbouw.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het licht niet recht "genoeg" op een film valt dan kan je dat ook zien. Dat uit zich in kleur verschuivingen op randen in het beeld. (Bijvoorbeeld als je een foto maakt van een bakstenen muur met lichte voegen)

Goede objectieven hebben hier weinig tot geen last van.

 

Afhankelijk van je (toekomstig) gebruik van de camera moet je een keuze maken tussen een duurdere body met goedkoper objectief of een goedkopere body met duurder objectief. Als je veel gebruik maakt van je camera op de niet automatische stand(en) dan kan je beter gaan voor een betere body met minder objectief. Dan heb je vanaf dag 1 een betere controle over je foto's. Dan kan je gaan sparen voor een collectie goede objectieven.

Als je echter veel op de automatische standen fotografeert dan kan je beter gaan voor de goedkopere body en beter objectief. Immers de mogelijkheden die een duurdere body geeft gebruik je dan toch niet of nauwelijks.

 

Ik bezit zelf een tweetal bodies van Nikon (F100 & D2h) en een collectie objectieven. Het probleem is dat als je gaat investeren in objectieven 1000 euro niets is... Een tip; Als je een (duur) licht sterk (f2.8 of beter) zoom objectief wilt kopen dan kan je altijd kijken of je die ergens kan huren om "uit te proberen". Op die manier kan je dan komen tot een goede keus.

Ik heb naast zoom objectieven ook prime focus objectieven, en afhankelijk wat ik ga fotograferen kies ik wel objectief ik op welke camera zet... Dat is het mooie van de spiegelreflex cameras, je kan zelf kiezen wat voor een objectief je wilt gebruiken, je zit niet (letterlijk) vast aan de keuze van de fabrikant..!

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Origineel bericht van: Fatfreddy

Hoezo kun je op een spiegelreflex het scherm niet gebruiken om te zien of je goed mikt ? Volgens mij gaat dat beeld ook gewoon door de lens dus ik begrijp je mening niet.

Als de spiegel naar beneden staat, wordt het licht de zoeker in geleid en niet naar de CCD. Je zou dus een spiegelreflex moeten hebben waarbij je de spiegel omhoog geklapt kunt zetten om het licht op de CCD te laten vallen, zodat je het schermpje achterop kunt gebruiken. Maar dan niet tegelijkertijd de zoeker meer.

Zinloos, overigens. Je koopt nou juist een spiegelreflex om via een goede zoeker door de lens te kunnen kijken.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mifi
Origineel bericht van: Fatfreddy

Hoezo kun je op een spiegelreflex het scherm niet gebruiken om te zien of je goed mikt ? Volgens mij gaat dat beeld ook gewoon door de lens dus ik begrijp je mening niet.

Als de spiegel naar beneden staat, wordt het licht de zoeker in geleid en niet naar de CCD. Je zou dus een spiegelreflex moeten hebben waarbij je de spiegel omhoog geklapt kunt zetten om het licht op de CCD te laten vallen, zodat je het schermpje achterop kunt gebruiken. Maar dan niet tegelijkertijd de zoeker meer.

Zinloos, overigens. Je koopt nou juist een spiegelreflex om via een goede zoeker door de lens te kunnen kijken.

m


Bijna ieder merk heeft zoiets hoor.... Live View heet dat.

Bijzonder handig voor macrofotografie enzo.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast dishman_ex5020
Origineel bericht van: NL1PDV

Ik wil graag weten wat nu eigelijks een spiegelreflexcamera is .
Ik wil een spiegelreflexcamera aanschaffen maar wat houdt dit nu eigenlijks in ..??


Het houd in de praktijk in, dat je meer geld kwijt bent en nóg meer flutfoto's produceert dan dat je vermoedelijk al deed.

TIP: koop een Hasselblad. Die heeft zo'n grote spiegel. Of een Pentax67, nog groter! Dat je niet weet wat je ermee kunt, valt in het niet met de aandacht die je daarmee krijgt.

Ik probeer me een beeld van jouw voor te stellen, maar ik kom er maar niet uit. Kun je ook een fotootje plaatsen? Gewoon voor de spiegel dus. En de reflectie van die spiegel fotograferen met jouw camera. Spiegel-reflex-camera :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een voordeel van een spiegelreflex is dat je door dezelfde lens kijkt naar je onderwerp. What you see is what you get.

 

Ook heeft een SLR een grotere CCD chip wat de resolutie verbetert.

En een groot voordeel is dat de CCD chip pas aangaat als je de foto maakt. De chip blijft koud wat als resultaat heeft dat je minder ruis in je foto hebt. Een compact camera heeft de CCD chip continu aan en door de warmte die hij veroorzaakt krijg je dus ruis in je foto.

 

Je kan de lens kiezen voor je foto wat in een compact camera niet kan.

 

En je kan externe flitsers gebruiken wat niet een onbelangrijke functie is.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Ook heeft een SLR een grotere CCD chip wat de resolutie verbetert.


Pertinent niet waar. Het voordeel van een grote CCD of CMOS chip is dat de cellen groter zijn. Grote effect hiervan is ze lichtgevoeliger zijn en minder ruis produceren omdat ze meer lichtdeeltjes opvangen per cel.

Citaat:

En een groot voordeel is dat de CCD chip pas aangaat als je de foto maakt. De chip blijft koud wat als resultaat heeft dat je minder ruis in je foto hebt. Een compact camera heeft de CCD chip continu aan en door de warmte die hij veroorzaakt krijg je dus ruis in je foto.


Zie boven!!

Citaat:

Je kan de lens kiezen voor je foto wat in een compact camera niet kan.

En je kan externe flitsers gebruiken wat niet een onbelangrijke functie is.


Op sommige compacts kun je ook lenzen wisselen en gebruik maken van een externe flash, maar dat zijn er niet veel.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Citaat:

Ook heeft een SLR een grotere CCD chip wat de resolutie verbetert.


Pertinent niet waar. Het voordeel van een grote CCD of CMOS chip is dat de cellen groter zijn. Grote effect hiervan is ze lichtgevoeliger zijn en minder ruis produceren omdat ze meer lichtdeeltjes opvangen per cel. Dynamisch bereik is ook veel groter. Je hebt tegenwoordig telefoons met 12 Mp en daar zit maar een heeeeel klein chipje in

Citaat:

En een groot voordeel is dat de CCD chip pas aangaat als je de foto maakt. De chip blijft koud wat als resultaat heeft dat je minder ruis in je foto hebt. Een compact camera heeft de CCD chip continu aan en door de warmte die hij veroorzaakt krijg je dus ruis in je foto.


Zie boven!!

Citaat:

Je kan de lens kiezen voor je foto wat in een compact camera niet kan.

En je kan externe flitsers gebruiken wat niet een onbelangrijke functie is.


Op sommige compacts kun je ook lenzen wisselen en gebruik maken van een externe flash, maar dat zijn er niet veel.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...