Ga naar inhoud


Perfect signaal maar toch slechte ontvangst in tuin


Jürgen

Aanbevolen berichten

Graag advies op het volgende.

Mijn Linksys WRT-54GL router staat op de 1e verdieping.

In de huiskamer op de begane grond heb ik totaal geen problemen met de performance van mijn Internet.

Zodra ik echter in de tuin zit op zo'n 15 meter vanaf de plaats in de woonkamer dan is er niet mee te werken. Elke pagina moet ik soms minuten op wachten.

Het raam waarachter mijn router op de 1e verdieping staat is vrij in het zicht.

Nu is het zelf ook nog zo dat ik in de tuin veel meer signaal ontvang dan in de huiskamer (gemeten met Network Stumler, 42dBm in de tuin en 65dBm in de huiskamer).

Nu is dit vrij logisch omdat het signaal maar door een ruit heen moet terwijl het in de huiskamer door muren moet.

In de tuin zie ik ook nog wel een 5-tal andere WLAN's maar die zitten wel op andere kanalen.

Mijn WLAN zit op kanaal 4 en de overige op 1, 6 en 11.

Dit probleem ligt volgens mij niet aan de WRT-54GL router want ik heb dit probleem ook met mijn US Robotics router.

Heeft iemand enig idee wat de traagheid kan veroorzaken ondanks dat ik in de tuin een heel sterk signaal ontvang.

Kan ik iets controleren wat er misschien fout zou kunnen zitten?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt dubbel glas met een ultra-dunne metaalfolie,

want anders kun je er niet doorheenkijken natuurlijk.

 

Of heb jij standaard glas?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de begane grond heb ik inderdaad met een metaalfolie gelaagd glas in mijn ramen zitten maar op de 1e verdieping zit gewoon dubbel glas dus dat mag geen vertraging opleveren.

Geeft een sterk signaal overigens de garantie dat je een snelle Internettoegang hebt of zijn er nog andere afhankelijkheden waardoor je ondanks het sterke signaal de problemen ondervindt zoals hiervoor beschreven?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satdorus
Misschien zit er toch iemand op hetzelfde kanaal die z'n ssid niet uitzend.
Ik zou toch eens een ander kanaal proberen.

Daar had ik van de week ook al aan gedacht en ik heb al 2x het kanaal gewisseld echter zonder een beter resultaat.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
en een te sterk signaal werkt averechts...heb ik ergens gelezen...

Alhoewel ik het me nauwelijks kan voorstellen is dit waarschijnlijk ook niet de oorzaak omdat ik het probleem ondervindt met mijn US Robotics modem en die zendt een duidelijk minder signaal uit dan mijn Linksys router.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem bij WiFi signalen is dat de kanalen elkaar overlappen. De enige kanalen die niet overlappen zijn 1,6,11. Dus als je echt "vrij" wilt zijn van overlapping dan moet je een van deze kanalen gebruiken.

Nu heb je kanaal 4 gekozen, deze overlapt met kanaal 6 en kanaal 1!!

De signaal sterke die network stumbler laat zien is de sterkte van het "beacon frame" welke op maar 1 kanaal wordt uitgezonden. (Niet overlappend zover als ik mij weet te herinneren). Dat frame kan die keihard doorkomen zonder problemen, echter op het moment dat je wel snelheid nodig hebt gaan de signalen dus ook overlappen op de nabij gelegen kanalen, en zal de snelheid instorten.

Waarschijnlijk heb je in je woonkamer veel minder last van de signalen van de buren, en zal de doorvoer snelheid daarom veel hoger liggen.

Dus de enige oplossing die je hebt is over te gaan naar kanaal 1, 6 of 11. Eerst even kijken met network stumbler welk kanaal het minst wordt gebruikt en die dan gaan gebruiken.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het uitgebreide en heldere antwoord.

In de Menu-instellingen 'Draadloze fysieke interface' heb ik het kanaal nu op 11 gezet en op dit moment levert het een duidelijke verbetering op, nog maar even afwachten of dat nu ook zo blijft.

Nog 2 vragen:

Ik heb ook nog de kanalen 12 t/m 14 ter beschikking, zijn die eventueel ook bruikbaar?

 

Verder zie ik in hetzelfde Menu een instelling voor 'Gevoeligheidsbereik (ACK Timing), deze staat nu standaard op 2.000m.

Kan deze instelling eventueel ook een negatieve invloed op de performance hebben?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak,

 

Schijnbaar ondersteund mijn laptop of de ingebouwde WLAN adapter de kanalen 12 t/m 14 niet.

Want als ik een kanaal kies > 11 dan wordt mijn router niet gevonden.

Is dit soms nog ergens in te stellen.

Mijn ACER laptop TravelMate 6465WLMI is nu ruim één jaar oud en zou het daaraan toch niet moeten liggen.

 

Nog even een toevoeging:

Als ik mijn externe USB WLAN adapter Alfa AWUS036H i.c.m. met de Realtek RTL8187 Wireless LAN Utility gebruik dan kan ik daarin ook alleen maar tot kanaal 11 kiezen.

Dus misschien niet zo onlogisch dat mijn laptop kanalen > 11 niet ondersteund.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even of je iemand met zo'n wirelles Babyfoon + camera in de straat hebt zitten of een wirelles video bewaking deze klote dingen kunnen lekker storen op wifi-signalen en zitten heeeeellaaas op dezelfde freq.

 

Gegroet,

Avalon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit moet bijna wel het probleem zijn want voor die tijd heb ik er nooit last van gehad, dit kwam met eens om de hoek kijken.

Nu is het wel heel lastig om de eventuele veroorzaker op te sporen want ze hebben meestal geen bord op het raam zitten waarop staat welke apparatuur zij gebruiken.

De enige remedie is binnen blijven zitten al is dit met het huidige weer ook geen goede optie.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sjaak,

Uiteraard is dit de meest beste oplossing maar niet altijd in de praktijk realiseerbaar.

Wat mij nu irriteerde was het feit dat het eerst wel prima heeft gewerkt en op eens niet meer.

 

Nu denk ik dat ik na veel gezoek en 'geexperimenteer' de boosdoener heb gevonden.

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe GSM en gebruik ik permanent Bluetooth op mijn laptop om mijn GSM agenda met Outlook te synchroniseren.

Nu heb ik Bluetooth enkele dagen al buiten gebruik gesteld en het probleem is nu ogenschijnlijk over.

Tussen de regenbuien door heb ik al een paar keer kortstondig in de tuin getest en is de performance weer vanouds.

Nu nog maar weer wachten op mooi weer en dan een paar uur in de tuin testen, kijken of Bluetooth nu ook inderdaad de veroorzaker was.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wonderboy
Had je zelf wel kunne nagaan :D

Ja, we zijn nu eenmaal niet allemaal zo slim als sommige forumleden.
Overigens zou het je sieren als je ook zou uitleggen waarom Bluetooth eventueel problemen oplevert en waarom ik dit dan zelf had kunnen nagaan?
Als je 65 bent lijken mij dit nu niet bepaald zaken die bij mijn algemene opvoeding zouden moeten behoren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...