Ga naar inhoud


Wat is de toekomst van satelliet ten opzichte van andere platform


Neptunus

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Van mij uit een ander draadje
Een combi tussen ASTRA en Eurobird (zoals SKY-UK doet) zou naar mijn idee ook prima zijn voor Canaal Digitaal.
En volgens mij is het goed om ook op andere gebieden het voorbeeld van SKY te volgen.
Bijvoorbeeld wat betreft het aanbieden van interactive diensten via de satelliet.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Eerst CDS op de fles. Dat doet auw maar is niet geheel ondenkbaar.

Daarna komt er een nieuw bedrijf, en die huren 2 of 3 transponders op Astra 3. En daarop komt alleen het hoogst noodzakelijke voor CDS+TVV, plus de regionalen, in DVB-S2 en h.264. Een soort Digitennepakket op de satelliet dus, maar dan met iets strakkere beeldkwaliteit. Wie dan nog via de satelliet wil kijken moet wel een nieuwe ontvanger kopen, maar als CDS failliet gaat zal dat hoe dan ook noodzaak worden.

Dit scenario klinkt niet verkeerd maar hier houden we geen rekening met het aantal abonnees >50 jaar.
Heb je enig idee hoeveel 50-Plussers (de bekende grijze golf) in het voor- en najaar voor korte of langere tijd de buitenlandse campings bezoeken en daarbij gebruik maken van SAT-TV?
Deze groep interesseert het geen lor hoe de kwaliteit is, het belangrijkste is dat zij in Zuid-Frankrijk, Spanje, e.d. landen hun soap`s en nieuws op de RTL`len kunnen volgen.
Ik heb geen idee over de aantallen maar het zijn er zo maar honderdduizenden per jaar en daar zal een nieuwe aanbieder wel rekening mee moeten houden.
Volgens mij kan geen enkele aanbieder, ook de groten niet, dergelijke aantallen missen.
Dus zelf verwacht ik niet dat daar op korte termijn een significante verandering zal optreden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Eerst CDS op de fles. Dat doet auw maar is niet geheel ondenkbaar.

Daarna komt er een nieuw bedrijf, en die huren 2 of 3 transponders op Astra 3. En daarop komt alleen het hoogst noodzakelijke voor CDS+TVV, plus de regionalen, in DVB-S2 en h.264. Een soort Digitennepakket op de satelliet dus, maar dan met iets strakkere beeldkwaliteit. Wie dan nog via de satelliet wil kijken moet wel een nieuwe ontvanger kopen, maar als CDS failliet gaat zal dat hoe dan ook noodzaak worden.

Dit scenario klinkt niet verkeerd maar hier houden we geen rekening met het aantal abonnees >50 jaar.
Heb je enig idee hoeveel 50-Plussers (de bekende grijze golf) in het voor- en najaar voor korte of langere tijd de buitenlandse campings bezoeken en daarbij gebruik maken van SAT-TV?

Nee.. Maar wie wel?
Citaat:
Deze groep interesseert het geen lor hoe de kwaliteit is, het belangrijkste is dat zij in Zuid-Frankrijk, Spanje, e.d. landen hun soap`s en nieuws op de RTL`len kunnen volgen.
Ik heb geen idee over de aantallen maar het zijn er zo maar honderdduizenden per jaar en daar zal een nieuwe aanbieder wel rekening mee moeten houden.
Volgens mij kan geen enkele aanbieder, ook de groten niet, dergelijke aantallen missen.
Dus zelf verwacht ik niet dat daar op korte termijn een significante verandering zal optreden.

Dan is het vrij simpel, CDS lijkt hard op weg te zijn om zichzelf aan een faillissement te helpen, maar een eventueel nieuw bedrijf zal ook zeker niet op de oude voet verder gaan met alle erfenissen uit het verleden.

Als die oudjes geen HD-ontvanger valt aan te smeren en daardoor satelliet-TV in NL niet winstgevend valt te maken zou Nederland wel eens zonder satellietaanbieder kunnen komen te zitten.
Origineel bericht van: Schotel Antenne
Ik ben erg benieuwd naar julie mening.

Astra+Eurobird is geen keuze die CDS kan maken, Eutelsat moet daarvoor b.v. een satelliet in de buurt van 23,5 oost parkeren maar dat gaat niet zomaar.

Interactieve diensten heb ik geen behoefte aan en het is in Nederland logischer om die via internet binnen te hengelen.

En de vendor-lockin voor hardware van Sky hoeft CDS echt niet te volgen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen,

 

Persoonlijk denk ik dat de satelliet het in Nederland moeilijk krijgt. Sinds de kabel digitaal aanbod heeft is voor veel mensen de reden om via de satelliet te kijken, komen te vervallen. De satelliet heeft weliswaar veel meer aanbod maar veel kijkers hebben daar geen meerwaarde aan. Ze kijken 90% van de tijd toch naar het Nederlandse aanbod. De kabel (caiway) test nu ook al DVB-T via de kabel om daar mee de weg vrij te maken voor afschakeling van het analoge pakket en zo veel meer bandbreedte te creëren voor nog meer zender aanbod en meer HD content. Daarbij worden er steeds meer leuke interactieve diensten via de kabel ontwikkeld welke het televisie kijken zal doen veranderen. Denk aan net gemist of ooit gemist bij Ziggo.

 

De consument die uitkijkt naar een snellere internetverbinding komt als snel bij de kabel uit. Of je het wil of niet. De snelheid die nu op de kabel wordt aangeboden ga je niet redden op het huidige telefoonnet. Dit snelle internet is alleen in koppelverkoop met de televisie mogelijk. Tja wat doe je dan met je satelliet?

 

Het Recreatie-pakket voor vakantievierders zal ook steeds meer hinder gaan ondervinden van de uitstekende wifi verbindingen op de campings. Hierdoor kun je met je laptop en uitzending gemist of web tv uitstekend uit de voeten.

 

Ik hoop voor het niet bekabelde deel van Nederland dat canal digitaal het nog een tijd kan uithouden. Voor hen blijft satelliet het beste alternatief.

 

Groet,

 

Raantje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de situatie in Vlaanderen dan nog erger is.

Alles is hier zo dicht bebouwd en is zo rond de 99% bekabeld.

Waar in Nederland dan nog een groot aantal kampeerders bestaat vind je dit in Vlaanderen niet.

 

Uiteindelijk krijg je maar een zeer beperkt aantal klanten, die om een samenraapsel van redenen toch voor satelliet kiezen :

 

* zij die kamperen

* zij die een buitenverblijf hebben, en liever op twee plaatsen een schotel zetten, zodat ze maar één abonnement hoeven te nemen.

* zij die het doen voor de vrije hardwarekeuze

* zij die het doen uit afkeer voor de streken van Telenet

* zij die het puur voor de lage prijs van het standaardabonnement doen

* zij die illegaal kijken (telt niet echt mee, want zij betalen niet aan TVV)

 

De grote meute echter gaat gewoon naar Telenet, een iets mindere groep heeft daar een afkeer van, en is wel aangetrokken tot het voetbalaanbod bij Belgacom.

En dus dan die laatste groep die dan uitzonderlijk voor TV Vlaanderen kiest.

Ik vrees dat dat op lange termijn geen leefbaar aanbod zal zijn.

Ze kunnen de prijs niet veel verhogen, of ze riskeren zichzelf uit de markt te prijzen, zeker als die DVB-T operator erbij komt.

En ze moeten hun vaste kosten spreiden over relatief weinig abonnees.

 

Mijn opinie is dus dat TVV/CDS/Télésat in Nederland, Vlaanderen en Wallonië het behoorlijk moeilijk zal krijgen.

Er komen steeds meer zenders bij (Acht, straks die nieuwe zender van Alfacam), terwijl TVV het zich precies nooit kan permitteren extra transponderruimte te huren, en nu al een pak zenders minder heeft dan op de kabel, die dan bij TVV ook nog eens aan een veel lagere bitrate uitgezonden worden.

Triple play doen ze nog altijd niet, laat staan dat er een TVV installateur bij je langskomt.

 

De situatie is dan weer heel anders in bijv. de US, waar ze voor 306 miljoen potentiële klanten even veel betalen voor een transponder als hier voor 6 miljoen potentiële klanten.

Bovendien zal de verspreiding van kabel daar nooit zo dicht zijn als hier.

Dus voor grotere landen, zie ik wel een grote toekomst voor satelliet weggelegd.

Voor kleinere landen als Nederland, Vlaanderen en Wallonië vrees ik dat het systeem niet meer zal houdbaar zijn.

Enerzijds wil satelliet overtuigen met een lage maandprijs, maar hoe doe je dat als steeds meer basiszenders erbij komen ?

En op prijsniveau wordt in elk geval in Nederland satelliet geklopt door Digitenne.

Op kwaliteitsniveau kan satelliet ook niet mee in vergelijking met de kabel.

 

Uiteindelijk denk ik dat die kabelleveranciers tonnen schuld opgebouwd hebben, maar op langere termijn wel een betere investering gedaan hebben.

 

Ook voor IPTV zie ik hier een serieuze toekomst.

BelgacomTV doet het nu al heel goed in verkoopscijfers, en wordt nu zeker nog geremd door technische beperkingen (aantal streams of HD streams dat je per adres kunt krijgen).

Als ze dat kunnen oplossen (FTTH of zo), dan kan dat wel spectaculair beginnen stijgen.

Eens je weet dat je zonder problemen wel 6 HD programma's tegelijk kunt ontvangen lig je niet meer wakker van bandbreedte.

 

Natuurlijk, het kan nog anders evolueren.

Mocht nu bijv. het lanceren van satellieten plots veel goedkoper worden, en daardoor de huurprijs voor een transponder drastisch zakken, dan kan de situatie er weer wat anders gaan uitzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar ga je er vanuit dat iedereen zich kan vinden in het beperkte kabel aanbod. Waarschijnlijk zal dat wel opgaan voor veel mensen, maar als je even over de oostgrens of over de westgrens wil kijken zal je toch een schotel moeten hebben. Kabel is geen alternatief voor mij en voor erg veel andere mensen. Kwaliteit... nou ja, ik heb mijn oude irdeto kaartje maar weer eens opgegraven, in de afphacrypt gestopt en deze dan weer in de technisat digicorder... Moest uiteraard eerst activeren, na al die jaren... maar goed na 2 seconden beeld op Ned 1,2 en 3. De beeldkwaliteit is uiteraard slechter dan deze van de Zweedse zenders, maar ik vond het toch heel erg netjes op mijn 32" Panasonic. Als ik de verhalen op het board hier zo hoorde dacht ik echt dat het er niet uit zou zien...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
Blijkbaar ga je er vanuit dat iedereen zich kan vinden in het beperkte kabel aanbod.

Dat zeg ik niet, maar een platform kan niet leefbaar zijn als het maar voor een heel beperkte niche is.
Die transponders moeten gehuurd worden, en die kost moet over zoveel mogelijk kijkers kunnen gespreid worden om aan een competititieve abonnementsprijs te kunnen komen.
Als satelliet een bepaalde ondergrens benadert in aantal kijkers, zal het gewoon niet meer kunnen concurreren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Tja, de toekomst.

Wat ons al niet is beloofd voor de toekomst.

Het zou mooi zijn als de discussies op dit forum over dit onderwerp van gewicht zou kunnen zijn bij diegene die dit alles voor ons in de toekomst uitstippelen.

 

Ik heb in het verleden mijn Kabel abonnement de deur uitgedaan voor CDS.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat dit niet zo verstandig was.

Nu heb ik zowel Kabel als CDS.

De Kabel voor het betere beeld en de andere mogelijkheden zoals VOD en de bij UPC zeer behoorlijk werkende EPG.

 

Bij de Kabel heb ik het Digitale Starters pakket en voor dat wat de Kabel niet aan kanalen heeft,heb ik CDS gehouden.

Ook kan ik met de satelliet optie op meerdere plekken in huis voor een acceptabel bedrag kijken.

 

Zou ik alleen maar Kabel hebben dan kost het een vermogen om b.v. op drie plekken een Kabelbox te willen hebben.

 

Wat betreft de toekomst van de Kabel tegenover die van KPN weet ik het niet wie er gaat winnen, maar wat ik wel weet is dat CDS geen enkele toekomstvisie etaleert.

 

Als ik kijk naar wat ze op dit moment voor een beleid voeren is dat op zijn zachts gezegd zeer klant onvriendelijk en voor mij is CDS geen toekomstige optie als hoofdzaak.

Slechts als bijzaak interessant.

 

Alleen wanneer ze bij CDS het roer compleet omgooien en eens betere pakketten, een open werkende EPG en een vrije boxen markt toelaten, dan geef ik ze nog enige kans.

Nu zie ik alleen maar kanalen verdwijnen en dat is achteruitgang en geen toekomst.

Ook hun HD aanbod is meer pronken met andermans veren (BBC/ARTE/BRAVA/ANIX/).

Maar nu heb ik er geen stuiver teveel voor over om een uitgebreid pakket te nemen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

is kwaliteit eigenlijk wel belangrijk?'dat gaat hier nog wel 20 jaar duren voordat je alle nederlandse zenders in hd en 5.1 kan ontvangen,breedbeeld ging ook al zo lekker snel.

die flut programas is in sd goed genoeg,film en serie's tja dat is alleen maar reklame tussendoor valt niet naar te kijken

De filmzenders ,5.1 nog nooit van gehoord.

dus ik denk, het goedkoopste pakket nemen ,en wil je wat zien in kwaliteit, downloaden in hd,geen reclame hoge kwaliteit.

en daar heb je dus snel internet voor.

we lopen gewoon vele jaren achterop en dat zal ook nooit veranderen ,nederland-traagland.

Dus toekomst? ik denk internet ,iedere kleuter groeit er nu mee op.

mvg rotel

topfield 5500 pvr . aston 105

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dukdalf

Ook hun HD aanbod is meer pronken met andermans veren (BBC/ARTE/BRAVA/ANIX/).


Je schetst de dilemma's goed.

Je noemt trouwens zenders die de kabel weer niet biedt.
De kabel pronkt evengoed met andermans veren, want een aantal Duitse zenders (ook commerciele FTA satelliet)
zitten notabene in het pluspakket van Ziggo (Pro7, Kabel1)!
Daarnaast hebben we wel weer EenHD...

Maar voor een deel heb je wel gelijk. Toch denk ik dat de kabel uiteindelijk nog tegen een capaciteitsprobleem aan gaan lopen. Analoge kabel is er nog volop. Dat probleem heeft de satelliet niet, maar CDS moet wel weer boeken, huren, betalen en dus...doorberekenen aan de klant. En we zijn maar een kleine markt.
Het is inderdaad erg onrustig in de CDS-pakketten. Gedeeltelijk heeft dat te maken met het meeliften op transponders waar anderen de zeggenschap over hebben, voor een ander deel is het de afweging kijkdichtheid/prijs(verhoging). Ik denk wel dat CDS zich nog meer op de goedkopere Astra3 zal richten. Het bereik ervan is sterk verbeterd, dus ik heb er geen moeite mee. Liever meer keus op Astra3 dan ontvangst op Astra1.

Momenteel is de kabel voor velen erg aantrekkelijk, o.a. vanwege de eenvoudige installatie en de triple-play aanbiedingen, interactieve tv, Ned1/2/3/HD,etc.. Maar er zijn wel technische problemen, veel kabelkijkers hebben moeite hun bekabeling 100% goed te krijgen (BER-gevoeligheid), interactieve tv heeft kinderziektes. En laten we eerlijk zijn: zo goedkoop is de kabel nou ook weer niet, zolang we sowieso een basisbedrag van €16 moeten betalen, ook al wil je alleen kabelinternet of alleen digitale tv.

Meerdere kastjes ben je ook nodig bij de schotel. Alleen bij analoge kabel niet.

Ik weet niet of de (Welke visie?)toekomst van de kabel wel zo aantrekkelijk is voor de kijker. De introductie van de CI+ module momenteel roept bij mij wel vragen op welke kant het daar op kan gaan.

Steeds weer blijkt dat we te maken hebben met een momentopname. Ik verwacht dat er de komende tijd veel nieuwe ontwikkelingen zijn op digitaal tv-gebied. En die gaan toch behoorlijk snel. En dan kijken we over pak weg een half jaar misschien weer anders aan de stand van zaken. Jij hebt beide - kabel en satelliet - begrijp ik, en eet van twee walletjes. Dat is momenteel niet onverstandig.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keuze voor mij om twee jaar geleden naar Sat over te stappen:

- meer keuze vrijheid qua zenders ( Astra 2, Hotbird)

- goedkoper dan kabel

- betere kwaliteit van beeld en geluid.

 

Wat mij betreft geldt alle drie nog steeds, hoewel de prijs wel aardig omhoog is gegaan de laatste tijd.

 

Wat betreft CDS specifiek:

* Er moet meerdaags EPG komen onafhnakelijk van gekozen ontvanger, wat er nu is, is een lachertje natuurlijk.

 

 

Multytenne 45 single en Homecast 5000 receiver ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...