Ga naar inhoud


Zomerzon doet Vlaamse zenders uitvallen...


Gast Unspiek

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

hopelijk weet iemand van jullie raad met mijn probleem, want zelfs mijn installateur met meer dan 40 jaar ervaring heeft het "nog nooit meegemaakt"... frown

 

Eerst even de technische beschrijving. Woonplaats: tussen Brugge en Gent. Schotel van 80 cm, twee LNB's gericht op de Hotbird 13° en op de Astra 19,2° (deze staat in het brandpunt) en met een DiSecq-switch (dit alles ongeveer 10 jaar oud). Ontvanger: Inverto IDL7000 met de recentste software. Officiële TVV-module en officiële TVV-kaart van het Mediaguard 3-type, met geldigheidsdatum tot een eind in september.

 

Maar: bij mooi, zonnig zomerweer zoals nu, wanneer de zon hemel staat, weigert mijn schotel pertinent om de Vlaamse zenders door te geven. Er verschijnt dan een schoteltje met een rode streep door op het beeld. Dit doet zich dus enkel en alleen op de Vlaamse zenders voor! Aan de uitrichting van de schotel kan het ook niet liggen, want alle andere zenders uit het TVV-pakket komen er zonder haperingen door, net als de FTA-zenders op zowel Astra als Hotbird. Maar het wordt nog vreemder: als de temperatuur zakt, er veel bewolking is, of eenvoudig na zonsondergang komt het beeld op de Vlaamse zenders er wel gewoon weer door...

 

Mijn installateur heeft er zaterdag de Disecq van tussen gehaald, in de hoop op een paar dB winst. Maar zelfs al bedraagt de signaalsterkte 57% en de signaalkwaliteit rond de 62%, dan nog kwamen de beelden er tijdens de dag niet door. Ook met een nieuwe Duo LNB veranderde dat niet. Hij wilde eerst ook een nieuwere, gevoeliger zwarte coaxkabel leggen tussen de schotel en de ontvanger, maar volgens hem zal dat het verschil niet maken als zelfs die Duo LNB ze er ook niet door krijgt.

 

Gezien mijn materiaal allemaal up-to-date is (zie 2de paragraaf), kan ik niet anders concluderen dan dat de hoge frequentie waarin de Vlaamse zenders zitten (12722) in combinatie met de hoge stand van de zon het tijdens het grootste deel van de dag blijkbaar onmogelijk maken om ze in die omstandigheden te ontvangen...

 

Iemand soms een idee hoe dit kan opgelost worden? Alvast bedankt voor de nuttige tips! Want ik weet het totaal niet meer....

Link naar reactie
Delen op andere sites


kan me niet voorstellen dat het aan die "hoge" temperatuur in belgie ligt..

hier in spanje is het toch stukje warmer, en veel zonniger.. zonder problemen tvv te ontvangen..

 

even een ander stukje coax wel geprobeerd?

DISCLAIMER:

All statements, events, names and numbers mentioned in this message are fictional. Any resemblance to reality is coincidental and unintended.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, mijn schotel is een "wit product", letterlijk en figuurlijk want er staat geen merk à la Triax of iets dergelijks op smirk. Toch niet zichtbaar, misschien moet ik eens kijken of ik achteraan een merknaam vind, maar ik betwijfel het.

 

Van de LNB-opstelling kan ik je alleen vertellen dat het om twee aparte LNB's gaat, de ene in het brandpunt op de Astra gericht. Links ervan staat de LNB die op de Hotbird gericht is.

 

Normaal komt mijn installateur morgen terug, ik zal het hem vragen om even een andere ontvanger mee te brengen om te testen.

 

Dat van die coax-kabel is ook een goede tip, ik ga er bij mijn installateur in ieder geval op aandringen om de huidige witte coax te vervangen door de zwarte die hij voorstelt, volgens hem van de A-klasse en dus de gevoeligste soort die er momenteel op de markt zou zijn (zegt hij).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Unspiek, een goed idee om je coax na 10 jaar eens te vervangen smirk
En de Inverto is nooit erg optimistisch geweest met de signaal sterkte, de waardes die jij opgaf zijn behoorlijk goed. laugh


Goed is toch wel anders zou ik zeggen sjaak:

Citaat:
Maar zelfs al bedraagt de signaalsterkte 57% en de signaalkwaliteit rond de 62%, dan nog kwamen de beelden er tijdens de dag niet door.


Maar het zou voldoende moeten zijn. Het zonverhaal gaat er bij mij niet in, want dan zouden meerderen er last van moeten hebben. Ik zou eerder denken aan de coaxkabel of ongevoeligheid van de ontvanger op die frequentie, die inderdaad aardig hoog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het zou ook nog een externe stoorbron kunnen zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een dect telefoon o.i.d......

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie
Origineel bericht van: ron1872

Goed is toch wel anders zou ik zeggen sjaak:

Citaat:
Maar zelfs al bedraagt de signaalsterkte 57% en de signaalkwaliteit rond de 62%, dan nog kwamen de beelden er tijdens de dag niet door.


Deze waarden zijn voor een Inverto gewoon goed te noemen, de Inverto geeft de waardes laag aan, als je een andere ontvanger erop aan zou sluiten dan geeft deze waarschijnlijk waarden van in de 90-95% of meer aan. De Inverto is wat zuinig met de waardering.


Zou het misschien een hitteprobleem in de LNB kunnen zijn? Spuit hem eens nat als je uitval hebt, misschien dat je dan weer beeld krijgt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Unspiek
Ook met een nieuwe Duo LNB veranderde dat niet.


De LNB was al vervangen.

Je schrijft niet, hoe lang je antennekabel is.

Hang er eens 20 meter extra kabel aan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al geprobeerd om Hotbird in het brandpunt en Astra er naast te zetten? Dus Hotbird op A en Astra op B. Ik denk dat het komt omdat de zon op een gegeven moment pal op het branbpunt staat en jouw LNB verstoord. Als de zon wat zkt, komen de zenders dan terug?

Het is hoogstwaarschijnlijk dat er binnenkort iets onwaarschijnlijks gaat gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die sun-blackout, waarbij vanuit de schotel de zon recht achter de satelliet staat gebeurt 2 keer per jaar, gedurende 15 minuten. Daarbij heb ik nog nooit beelduitval gezien.

Dat kan het niet zijn.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Laat die installateur even een andere schotel ophangen. Wellicht is de lak van je schotel een beetje los gelaten, en als het dan warm wordt vervormt de lak iets waardoor het convergeren van de signalen wat minder wordt?

 

En wat Pedro zegt, ik heb hier ook zo'n inverto, die zit qua signaalsterkte rond de 65%. De ipbox zit op 95% dus die waardes die jij haalt zouden het probleem niet moeten zijn.

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je eens opzoek moet naar een (andere) echte installateur! Met een beetje spectrum analyser kun je zo meten waar het probleem zit.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: fdm
Heb je al geprobeerd om Hotbird in het brandpunt en Astra er naast te zetten? Dus Hotbird op A en Astra op B. Ik denk dat het komt omdat de zon op een gegeven moment pal op het branbpunt staat en jouw LNB verstoord. Als de zon wat zkt, komen de zenders dan terug?


Inderdaad fdm, vanaf dat de zon weg is, komen de zenders terug.
Mijn coaxkabel is zo'n 20 meter schat ik, tussen de schotel de plaats waar mn ontvanger staat.
In ieder geval bedankt voor de tips iedereen, morgen gaat er een nieuwe coax op en dan gaan we meteen zien wat dat geeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Die sun-blackout, waarbij vanuit de schotel de zon recht achter de satelliet staat gebeurt 2 keer per jaar, gedurende 15 minuten. Daarbij heb ik nog nooit beelduitval gezien.
Dat kan het niet zijn.

Met een heel kleine schotel (40cm campingset) had ik die blackout elke dag van m'n vakantie in Zuid-Frankrijk met Astra1. Steeds rond hetzelfde uur liep de signaalsterkte terug tot ik een beeld had met veel blocknoise (geen volledige uitval), na een 2-tal minuten verminderde de blocknoise en kwam het beeld weer terug. Eerst dacht ik aan een vogel of hagedis maar toen het de volgende dag terug gebeurde liep ik naar buiten en zag ik een heldere gloed op het zwarte plastic dekseltje van m'n LNB. Zo'n klein wokje heeft natuurlijk een grote openingshoek en geen grote versterking en dan hoeft de zon alleen maar in de buurt van de sat te komen om het signaal te verzwakken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

onzin dat kan helemaal niet,het kan wel zijn dat je schotel te veel glans heeft waar door het zonlicht direkt op in je lnb word gereflekteerd en deze daar door te heet wordt,hij kan zelfs weg smelten als het te gek wordt,dus gewoon met een spuitbus je schotel bewerken zo dat hij niet meer glanst.hij hoeft nl alleen het sat signaal te reflekteren en niet het zon licht.en koop een nieuwe lnb.dan is het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Als de zon schijnt, wordt de LNC warm. De local osc. verloopt wat en als de ontvanger een klein vangbereik heeft, dan is het mis, met name op hoge frequenties.

Het is waarschijnlijk een kombinatie van LNC en ontvanger.

Een goede installateur moet dit weten.

 

En inderdaad, met een goed meetapparaat is dit snel te analiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...