Ga naar inhoud


[Aardlekschakelaar] tript regelmatig


D.Quijote

Aanbevolen berichten


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Om het magnetische veld op te wekken in de aardlekschakelaar moet er een stroom doorlopen.

Dat betekend maar een ding, er komt toch spanning op de leiding terecht en die lekt ergens naar de aarding met als gevolg de aardlek gaat eruit.

Het zou best kunnen dat men voor dit appartement 2 fasen gebruikt uit een 3x220 V net.

Dan is het logisch dat de aardlek eruit knalt , je onderbreekt maar een fase, de andere Fase keert ergens terug via de aarding.

Of denkpiste 2

Het zijn daar hele goed elektriciens, die niet de Fase maar de Nulgeleider laten onderbreken op de zekering, dat geeft hetzelfde resultaat.

Dit kan bv als er ooit werken zijn uitgevoerd waarbij men van 220 mono naar een driefasige 380+N is overgeschakeld, zonder de boel echt goed te controleren.

Dat het al 7 jaar zonder problemen werkt heeft hier niks mee te maken,

Het volstaat dat er nu een draad in bijv. de airco is geschaafd en de metalen behuizing raakt.

Meet eens met alle zekeringen AF, tussen aarding en de 2 draden, ik ben er van overtuigd dat je spanning meet.

Het is ook om moeilijkheden vragen als je niet alle 2 de geleiders af kan schakelen.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben weer wat verder, de laatste 24 uur is aardlek niet meer getript, omdat ik de aarde; 0 en fase heb losgehaald van de rest van de installatie. Vandaag even wat gemeten, meten is weten zeggen ze, maar ik weet niet wat ik meet :), maar dat het fout is is zeker. Als ik mijn multimeter op 2 v/k en ohm zet, en de schakelaar ook op ohm meet ik tussen fase en de 0: .058 en tussen fase en aarde 0.63 tussen 0 en aarde zit een verbinding want de multimeter gaat piepen. Morgen als eerste even een dubbel polige schakelaar er tussen zetten met een eigen aardlek voor de airco, dan zit dat gescheiden van de rest van installatie. Dus fout zit in de airco. Hier wat foto's van de voortreffelijke bedrading. laugh

 

Salu2, D.Quijote

post-8005-1318260485,0529_thumb.jpg

post-8005-1318260485,0709_thumb.jpg

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst beginnen met het meten van de compressor motor van de airco, dat is het onderdeel buiten.

Koppel eerst alle draden ervan af, geef ze desnoods een nummer voor het heraansluiten.

Zet de multimeter op Mega_ Ohm = hoogste stand, meet elk aansluiting terwijl de andere meetpen van de multimeter op bloot metaal zit van het compressorhuis .

Slaat de meter uit, dan ligt een van de draden tegen het omhulsel .

Je moet onderling niet tussen de aansluitingen zelf gaan meten , als er een kortsluiting in de wikkeling zat zou de zekering er door gaan en dat is niet het geval.

Is bij de compressor alles OK , controleer dan de ventilator motor van de condensor of die niks doorlaat naar de aarding.

(staat naast de compressor) ook de kabels goed nazien op beschadiging.

Verdeelddozen ook eens nalopen op bv water.

 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

meest voorkomende oorzaken ,

1. ventilator van buitenunit

2. startcondensator van buitenunit

3. compressor zelf

 

je kunt de aarde van de buitenunit eens afkoppelen en zien wat er dan gebeurt ( let op tijdens testen niet meer aanraken )

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: katwezel
( let op tijdens testen niet meer aanraken )


Waarom?, dan kan ie meteen testen of die 30mA aardlekschakelaar goed werkt. :D

Ik zou sowieso al die troep uit die groepenkast halen en vervangen door dubbelpolige automatische zekeringen. Daar past ook een 'kam' bovenop van 60A voor fase en 0 zodat alles netter wordt en veiliger (in plaats van doorlussen zoals nu de fase wordt doorgelust). Daarnaast uiteraard die brandgevaarlijke pruts kroonsteentjes vervangen door lasdoppen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen plaats voor allemaal dubbel polige schakelaars, het is trouwens niet mijn appartement. Vandaag er een 2de aardlek bijgeplaatst en een dubbelpolige schakelaar voor die groep. Maar er is waarschijnlijk nog een andere fout, iets in de verlichting die daar hangt. Wel de airco even gestart en die liep prima, zonder dat de aardlek tripte, maar de aarde van die groep hing er los bij, vandaar dat het waarschijnlijk wel werkte. Morgen even de draden van de verlichting kontroleren en eventueel losgooien, zodat ik alleen maar de airco op die groep heb. Volgens mij verkopen ze geen lasdoppen in Spanje, heb ze trouwens nooit gezien, ook die insteek plugjes waar 5 of 6 draden in kunnen zie je hier niet.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

het beste is de gehele kast te vervangen er zit nl ook geen aardrail in waar je alle aarde draden op vast schroefd.Maar die zullen ze daar ook wel niet hebben,vandaar dat er in veel van dat soort landen maar aangeknoeit wordt,tot dat er slachtoffers vallen ,dan kan het in eens wel goed gemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Als ik die aansluitkast zie, dan krijg ik helemaal de kriebels en ga spaans gillen.

 

Het kan er bij mij niet in dat dit niet beter kan. Spanje of niet.

Ik heb enkele jaren geleden een projekt voor de TV in Madagascar afgewikkeld en zelfs daar zag het er nog beter uit.

 

Geen wonder dat er problemen zijn want de rest van de installatie zal ook wel niet veel soeps zijn.

Ik zou er met een grote boog omheen lopen en er geen minuut tijd aan besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees wel dat de meeste nog nooit een meterkast buiten Nederland hebben gezien.

ook in Duitsland worden enkelpolige automaten gebruikt.

lasdoppen zijn van de laatste paar jaar.

alles zit ook hier met kroonsteentjes aan elkaar.

en kabels worden gewoon in de muur gemetseld.

 

in Belgie is het nog leuker met 2xfase van 110 V en geen nul.

en ook kroonsteentjes ipv lasdoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Duitsland zijn er in groepenkasten volop eenpolige automaten in bedrijf, en die schakelen bijvoorbeeld direct de verlichting. Er is dus zelfs geen lichtschakelaar tussen de verdeling en het licht armatuur.

 

Verder zijn er ook volop een-schroefs kroonstenen in gebruik in duitse licht instalaties.

 

En breek me de bek niet open over installaties op het franse platteland.

Die stammen gedeeltelijk nog uit de tijd van Napoleon.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...