Ga naar inhoud


[Aardlekschakelaar] tript regelmatig


D.Quijote

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: D.Quijote
Er is geen plaats voor allemaal dubbel polige schakelaars,


Dubbelpolige schakelaars hebben dezelfde afmeting als de enkelpolige.

Als je de kroonsteentjes toch als lasdop moet gebruiken, doe het dan niet op z'n Nederlands, zoals ze nu zitten.

Bij gebruik als lasdop moet je alle draden aan 1 kant er in stoppen en meer koperlengte vrijmaken zodat alle draden door beide schroeven worden vastgezet. Hiermee wordt gevaar van slecht contact en brand veel kleiner.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: ceesv

En breek me de bek niet open over installaties op het franse platteland.
Die stammen gedeeltelijk nog uit de tijd van Napoleon.


Ze zijn nu streng hoor in Frankrijk, maar uiteraard alleen als iemand het ziet. Daarom is onlangs een wet van kracht geworden die een keuring van de elektrische installatie verplicht bij verkoop van een woning. De verkoper moet deze keuring laten verrichten voor de verkoop. Uiteindelijk zijn alle panden een keer verkocht of gesloopt, dus het wordt beter.
Tot die tijd zijn inderdaad levensgevaarlijke situaties mogelijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: 1664
Origineel bericht van: ceesv

En breek me de bek niet open over installaties op het franse platteland.
Die stammen gedeeltelijk nog uit de tijd van Napoleon.


Ze zijn nu streng hoor in Frankrijk, maar uiteraard alleen als iemand het ziet.


Gelukkig zijn fransen heel goed in het de andere kant op kijken.

Dus als ik het goed begrijp kijkt de notaris nu naar houtwurmen, loodhoudende verf, asbest, de Force Ceptic en de stopcontacten.
Oja, en het hek rond het zwembad.

Ik denk, dat ik voorlopig nog niet van mijn buren af ben. laugh

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: z80
ik lees wel dat de meeste nog nooit een meterkast buiten Nederland hebben gezien.
ook in Duitsland worden enkelpolige automaten gebruikt.
lasdoppen zijn van de laatste paar jaar.
alles zit ook hier met kroonsteentjes aan elkaar.


in Belgie is het nog leuker met 2xfase van 110 V en geen nul.
en ook kroonsteentjes ipv lasdoppen.

Nou 45 jaar terug gebruikten wij in nederland op de LTS al zwarte lasdoppen, daarvoor had je nog porseleinen lasdoppen.
En dat dat in duitsland niet zo zou zijn daar geloof ik niks van, als er één streng land is is het daar wel. En ja Belgie die lopen gewoon al 40 jaar achter :D

mocht je een keer in Duitsland komen,
loop dan een keer een bouw markt binnen en neem een kijkje op de elekto afdeling.
kroonsteentjes met 1 schroef
kabels met een kern van 1.5 mm2 voor de volledige 16A installatie.
lasdozen waar je gaten in prikt om de kabels door te voeren
en deze lasdoos dan ook nog spat water dicht noemen.
de schroef lasdop kennen ze niet in Duitsland.

we gaan nu wel erg off topic
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: D.Quijote
ook die insteek plugjes waar 5 of 6 draden in kunnen zie je hier niet.

Salu2, D.Quijote


WAGO klemmen noemen ze die insteekplugjes... large_wago_273_105.jpg

probeer eens in het BAUHAUS in het Industrie terrein bij de luchthaven van Malaga.

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv


Dus als ik het goed begrijp kijkt de notaris nu naar houtwurmen, loodhoudende verf, asbest, de Force Ceptic en de stopcontacten.
Oja, en het hek rond het zwembad.

Ik denk, dat ik voorlopig nog niet van mijn buren af ben. laugh


Heeel erg off-topic, maar de notaris kijkt alleen of de betreffende rapporten er zijn. Ook als die allemaal "desastreus" concluderen, is het voor de notaris in orde. whistle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
in Belgie is het nog leuker met 2xfase van 110 V en geen nul.

en ook kroonsteentjes ipv lasdoppen.

 

Ik heb het er in een ander topic reeds over gehad:

In België zijn er 2 soorten netten:

 

3 fase met nul (3 x 400V)

3 fase (3 x 230V)

 

Als je vertrekt van een 3 fasenet zonder nulleider, en je meet op een enkelfazige aansluiting, dan heb je niet 110 maar wel 132 V tov de aarde.

 

Komt in België nog op enkele plaatsen voor (In Nederland uitzonderlijk in bepaalde gedeelten van Amsterdam, zie ander topic)

 

Vermoedelijk word bij nieuwe aansluiting alleen nog de 3 fase met nul of de bijhorende enkelfase gebruikt. (waar mogelijk, uitdoofbeleid)

 

De kleuren van de draden zijn nog steeds conventie en geen verplichting, want in veel gevallen kan je aleen kabel kopen met de kleuren blauw zwart (groengeel) of blauw bruin (groengeel) en die zou je dan NIET mogen gebruiken in een net met enkel 3 fazen...

 

Lasdoppen zijn hier nog gemakkelijk te verkrijgen, ze worden gewoon minder gebruikt dan de kroonsteentjes...

 

mvg

 

Eddy Vl

 

 

 

post-32896-1318260487,9199_thumb.jpg

post-32896-1318260487,941_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Citaat:
Was het niet zo dat er vroeger in Brussel een 3 fasenet 220 Volt met nulleider heeft bestaan, om woningen die nog 110V gebruikten te voorzien.

 

Dit zou kunnen, maar ik heb er toch geen weet van. Men blijft dan toch gebonden aan dezelfde spanningen als op het 2de schema, of het sterpunt nu verbonden is met de nulleider of niet (bij 220 V is de spanning over 1 fase 127 V , niet 110 V)

Wel kon je er mits een seriewerstand gemakkelijker 110 V van maken. Het zou dus wel kunnen bestaan hebben, maar of het nu nog bestaat...

 

Als ik me nog kan herinneren waren er vroeger zelfs lampenradios met 127 V of 132 V op de spanningskiezer. (oude scheermachientjes van Philips?)

 

De 3 fase zonder nul word in mijn woonplaats (Zelzate) nog gebruikt en o.a. ook nog in Brugge.

 

Eddy Vl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even weer terugkomend op het onderwerp. De bedrading is echt een zootje, maar om alles te vervangen is niet echt nodig smileeek Ze hebben ook zitten klooien met de kleuren, de zwarte schakeldraad was zeker op, toen hebben ze blauw gebruikt met een stukje zwart tape aan het begin cry Ik heb ergens nog een nieuwe fase draad getrokken, omdat die ontbrak in die groep, ze hadden maar voor gemak van een andere groep de fase gebruikt. Trouwens de meeste draden die ze gebruikt hebben zijn 1.5 m2( zeker goedkoper :o)Ik moet nu iemand laten komen voor de Airco want dat is de boosdoener, hij staat nu geschakeld via een eigen aardlek, die er inderdaad na een paar minuten er uit klapt, tenzij je de aarde draad loskoppeld dan werkt hij perfekt whistle Alleen meet ik dan tussen fase en losse aarde draad 220, ik heb de airco voor de veiligheid maar niet aangeraakt anders had ik dit misschien niet meer kunnen schrijven.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de arco evt demonteren,NIET De Leidingen!meschien zit er ergens een draad niet goed of zit er water of condens in de aansluitingen.O en van een beetje stoom ga je niet dood,ik heb al heel wat stoomstoten gehad,als kind zijnde trok vroeger de stopkontakten van de muur.Maar je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn,voor al in vochtige ruimtes ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem zit in de leidingen waaronder ook de voeding die vanaf de binnenunits komen. Waar ze grond uitkomen en naar de buitenunit gaan ziet er niet jofel uit. De voeding rechtstreeks naar de buitenunit ziet er wel o.k. uit zover ik kan zien.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koppel morgen de voedingskabels los die van de binnen units komen, dan kan ik appart doormeten of daar de fout zit. Want als ik nu zit alles nog aan elkaar gekoppeld, hij meet duidelijk een sluiting tussen de aarde en fase of 0 en aarde.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...