Ga naar inhoud


[Aardlekschakelaar] tript regelmatig


D.Quijote

Aanbevolen berichten

Citaat:
Alleen meet ik dan tussen fase en losse aarde draad 220, ik heb de airco voor de veiligheid maar niet aangeraakt anders had ik dit misschien niet meer kunnen schrijven.


Dat men 220 Volt meet tussen aarde en fase met een DVM kan heel normaal zijn (lekweerstanden over filtercondensatoren). Eigenlijk moet men de ohmse weerstand meten tussen fase en aarde (uiteraard zonder netspanning erop) en op het hoogste Mohm meetbereik - eventueel met een ouderwets analoog meettoestel omdat die meestal een hoger meetbereik hebben.
Nu in dit geval kan men volstaan met een gewone DVM vermits de aardlekschakelaar tript. Zelfs in de veronderstelling dat het een gevoelige 30 mA is (normaal 300 mA)is de lekweerstand lager dan ca 6 kohm.
Om de airco te repareren moet men eerst één per één de componenten losleggen waar er netspanning opkomt en een aardverbinding hebben (direct of indirect via het chassis) , dus ventilatoren, pomp, filtercondenstoren of varistoren naar aarde (beide laatste veelal de boosdoener), te beginnen met de buitenunit.
Wat betreft het net, dit is dus een TN-S net met verdeelde nulleider. Hierbij zijn de nulleider en de aarde verbonden via het sterpunt van de distributietransfo. Dit is dan ook de reden dat men enkelpolige automaten toelaat - alhoewel alle lichtblauwe nulleiders van de groepen samen in een lusterklem te proppen niet echt professioneel is vermits er de volle verbruikersstroom doorloopt.
Verder ter info : Het principe van een verliesstroomschakelaar is heel eenvoudig, nl de stroom die binnenkomt via de fase moet integraal terugkomen via de nulleider. Als er een aardlek is, dan loopt er stroom naar de aarde en dan zal de fasestroom hoger zijn dan de nulleiderstroom, er is dus een verschilstroom (vandaar de naam differentieël)en dit kan gevaarlijk zijn bij een slechte aarding (aarde staat dan onder spanning).

Mvg, Dany


Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: veda
Zelfs in de veronderstelling dat het een gevoelige 30 mA is (normaal 300 mA)is de lekweerstand lager dan ca 6 kohm.

In Nederland is een 30mA verplicht, hoger mag niet. Alleen voor de z.g.n. "natte" groepen mocht je (vroeger) 500mA schakelaars toepassen.
Ik heb alleen 30mA schakelaars in gebruik en voor mijn jacuzzi zelfs een 10mA schakelaar. En nee, ze trippen nooit op aardfouten...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is in België nu ook 30 mA verplicht. Spreek van indertijd toen er algemeen een 300 mA moest staan en voor de badkamer een aparte 30 mA. Maaar ja dat is lang geleden, heden ten dage geen ervaring meer met woningelektriciteit.

 

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: veda
Misschien is in België nu ook 30 mA verplicht. Spreek van indertijd toen er algemeen een 300 mA moest staan en voor de badkamer een aparte 30 mA. Maaar ja dat is lang geleden, heden ten dage geen ervaring meer met woningelektriciteit.

Mvg, Dany


Dit is nog altijd zo.

Een hoofd differentieeel van 300mA en voor de badkamer een extra van 30mA

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mvg, Dany

 

Dit is nog altijd zo.

 

Een hoofd differentieeel van 300mA en voor de badkamer een extra van 30mA

 

mvg

 

enkel geldig als je aardingsweerstand kleiner is dan 30 ohm,

tussen 30 en 100 ohm, moet ieder vertrek een differentieelschakelaar hebben.

boven 100 ohm verboden toestand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem van de Airco, zit waarschijnlijk in de kast buiten. Als ik de 2 binnenunits meet vind ik geen sluiting, maar wel op de buitenkast. Als ik de airco aanzet, hoor ik na 5 min. een paar relais klikken in de kast, en dan tript de aardlek.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je in de buiten unit al eens naar beschadigde kabels gezocht, zo'n airco installatie kan behoorlijk trillen.

Het zal niet de 1ste keer zijn dat op die manier een kabel tegen een scherpe kant van het chassis aan het schuren is.

Want als je goed redeneert, als er wat loos is met bv de wikkelingen van de compressor motor, of de ventilator in de verdamper zou de aardlek meteen afslaan.

Aangezien het pas na 5 minuten optreed, moet je het ergens anders gaan zoeken.

Controleer ook eens de condens afvoer in de binnen unit of daar wel alle water wegloopt zoals het hoort.

 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaat de fan van de buiten unit meteen aan?

of gaat deze pas na een aantal minuten aan (zodra de condensator warm is).

het kan zijn dat de fan motor zelf stuk is.

of de nul leiding van de motor tegen massa aan ligt.

 

wat je kunt doen om snel te controleren of het een nul leider is,

is de fase en nul even andersom aansluiten op de airco.

klapt de zekering er uit dan is het een draad tegen massa.

het maakt voor de werking van de airco niets uit hoe de fase en nul zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat de buiten fan aangaat klapt de aardlek eruit, maaaaaar als ik de aarde loskoppel gaat wel de buitenfan aan na 5 minuten en blijft dan ook werken. Ik heb dat een uurtje geprobeerd zonder problemen.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben bang, dat de compresser een fase-massa overgangsweerstand heeft.

Je kan de compressor aansluitingen even afklemmen, en dan met een ohmmeter tussen compressorhuis en aansluitklemmen meten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: D.Quijote
Voordat de buiten fan aangaat klapt de aardlek eruit

Zoek het dan maar bij de fan op de buiten unit, als die niet opstart is het omdat er gelijktijdig iets dat aardlek noemt TIK doet.
Dat is snel na te gaan, afkoppelen en een lamp of multimeter op de ventilator voedings kabel aansluiten.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Er is helemaal geen fout.

 

Naarmate de apparatuur wat ouder wordt, gaan de lekstromen wat omhoog en doen de aardlekschakelaar trippen zonder dat er een werkelijke fout is.

 

Ik zou de airconditioner gewoon buiten de aardlekschakelaar om aansluiten en me er geen kopzorgen over maken. Zeker niet nadat ik de foto´s van de installatiekast met de bedrading heb gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Drs., zonder vast te stellen wat er echt aan de hand is, kan dit advies met levensgevaar verbonden zijn.

 

Ik zou dit advies niet voor mijn verantwoording willen nemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ijzerbout heeft wel een punt. Als je zo druk maakt om het met randaarde aan te sluiten moet je ook de rest van de technische installatie veilig maken. Die prut is allesbehalve veilig, ik krijg persoonlijk liever een opdonder van het net dan dat het huis onder mijn reet afbrandt. Of erger nog als iedereen ligt te pitten frown

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

@ceesv: geloof me nou maar. Ik geef echt geen onveilig advies.

Zo´n aardlekschakelaar geeft vaak meer problemen dan dat waar ie eigenlijk voor gedacht is.

 

Bij mij hier in de keuken heb ik een vaatwasser die één maal in de 2 weken de aardlekschakelaar deed trippen.

Ik heb dat kl*te ding echt tot de laatste schroef uit elkaar gehaald, met een megger doorgemeten en kon niks vinden.

Toch gebeurde het iedere keer weer dat die aardlekschakelaar eruit vloog.

Ik was het op een gegeven moment zo zat dat ik de groep waar die vaatwasser op aangesloten was "voor" de aardlekschakelaar aangesloten heb en sinsdien heb ik weer rust.

Alles is ge-aard zoals het hoort, dus er is echt geen groter gevaar.

Later heb ik het probleem nog eens aan een installateur voorgelegd en die zei dat ik het enige juiste had gedaan.

In de loop der jaren stijgt de lekstroom wat door een lager wordende isolatieweerstand en hangt net tegen die maximale 30 mA aan.

Zolang je de boel maar aan de randaarde aansluit is er geen groter risiko.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...