Ga naar inhoud


[Aardlekschakelaar] tript regelmatig


D.Quijote

Aanbevolen berichten

Dit is het volgende probleem, bij mijn buren tript de aardlekschakelaar na verloop van tijd. Het systeem is als volgt, Na de hoofdschakelaar zit de aardlek, en daar achter 8 groepen. Iedere groep heeft natuurlijk een eigen tuimel zekering, maar alleen maar voor de fase. Alle 0 draden zitten bij elkaar op een grote kroonsteen. Als alle schakelaars van de groepen uitstaan tript de aardlek nog steeds. Ik heb de aardlekschakelaar al vervangen maar dat hielp niet. Als ik meet tussen de 0 en aarde krijg ik waarde van 001, maar dat is mijn woning hetzelfde.

Als ik de airco aanzet trip de aardlek na een minuut of 5, als ik de airco op een andere groep zet gebeurd hetzelfde.

De bedrading is 7 jaar oud.

Iemand een oplossing ???

 

Salu2,D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als alle groepen uitgeschgakeld zijn,mag de aardlek sch.er niet uit gaan anders is er iets in de meter kast niet goed aangesloten,meet op er een wissel spanning staat tussen nul en aarde,met een multimeter. als alles uit is geschakeld,zo ja,kontroleer dan of de automaten wel volledig uit staan.Normaal kunnen deze geen spanning door laten als ze uit geschakeld zijn,wellicht is er in de groepen kast iets niet goed aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het gebeurd ook als de airco groep uitstaat, dus ook de groep van de airco. Net nog even getest alleen de groep van de fax stond aan, na een paar minuten tript de aardlek, kon hem ook niet gelijk aankrijgen. Maar na een poosje weer wel, maar na verloop van tijd tript toch de aardlek weer. Kan er een fout zitten in de hoofdschakelaar ???

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardlek schakelaar is een differentiaal beveiliging. Hij meet het verschil tussen de inkomende en uitgaande stroom. Is het verschil groter dan de gespecificeerde stroom (meestal 30mA in Europa) dan zal hij afschakelen.

Dus de fout moet na de aardlekschakelaar gezocht worden... Wat voor een merk/type is het? Is het er toevallig eentje met een nul-spanningsbeveiliging?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
Nee wand die zit voor de aardlek schakelaar.Dus kontroleer alle app.die geaard is.1voor 1 afkoppelen.


Ook niet geaarde toestellen kunnen een aardfout geven! Dus alles controleren...

Ik zou zelf beginnen met alles wat buiten zit, zoals verlichting/zwembad pompen/beregeningsinstallaties etc.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een appartement, dus geen zwembad, maar wel verlichting op het balkon. De aardlek is een Hager 40A 0,03A type CD748M.

Ik heb net nog en test gedaan en de airco aangesloten op een voeding in een ander appartement, en daar klapt de aardlek er ook uit. Dus de airco lijkt wel de boosdoener, maar wat ik al eerder schreef de airco is niet aangesloten, en airco zekering staat uit, ook alle andere zekeringen en toch tript de aardlek.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je alles uitzet maar dat is niet waar, omdat je enkel polige automaten hebt gaat er altijd 1 spanningsdraad naar je toestellen.

 

Ik vermoed dat het de airco is, koppel deze eens helemaal los.

 

Beste is alle automaten uitwisselen voor 2 polige.

 

Satwolf

-------------------------------------------------------------------

Als iedereen mekaar helpt zijn er geen problemen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor zij die de oorsprong van een aardlekschakelaar willen kennen hierbij kleine info :

Oorsprong

De aardlekschakelaar werd al in 1903 door Schuckert onder de noemer Summenstromschaltung zur Erdschlußerfassung gepatenteerd (DRP-Nr. 160.069) [2]. Kuhlmann beschrijft bij AEG een methode om de aardlekstroom in het Berlijnse netwerk te meten. Uiteindelijk wordt de techniek waarop de huidige aardlekschakelaar is gebaseerd door Nicholsen gepatenteerd. (1908, USA-Pat-Nr. 959.787). [3] Bij de huidige ontwerpen worden nog steeds de resultaten van de experimenten van Josef Mengele gebruikt. Hij testte namelijk in Auschwitz (concentratiekamp) wanneer een bepaalde elektrische lading dodelijk is.

 

verder ; de meeste airco's kun je niet volledig afzetten zonder de stekker er echt uit te halen ( afstandbediening ? )

ik heb het al wel meegemaakt dat de buitenventilator de oorzaak is van uitval , koppel deze eens af en testen maar

succes

 

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Satwolf
Ik had het ook niet over een enkelpolig aardlekschakelaar, maar over een enkelpolig automaat. (Zekering) wink


En dat mag en kan volgens mij ook niet, want je moet door middel van de automaat de groep geheel spanningsloos kunnen maken whistle


In sommige landen is het wel toegelaten hoor, en bij de topicstarter is het ook zo aangesloten(Spanje).
Ik denk dat het in Duitsland en Turkije ook is toegelaten.

Satwolf

-------------------------------------------------------------------

Als iedereen mekaar helpt zijn er geen problemen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moet je nu ook dubbel polige schakelaars hebben, maar deze installatie is 7 jaar oud en toen was die regel nog niet.

Vandaag heb ik de airco volledig afgekoppeld van de voeding, de fase was wel snel te vinden, maar de 0 was een probleem omdat alle blauwe draden bij elkaar zitten, ook in de verdeelkasten. Heb toen een verlengsnoer genomen en die in het stopcontact van de airco geplugd, en de andere kant van die kabel bij de verdeelkasten, met een multimeter net zolang gezocht totdat ik de juiste blauwe draad had.

Ben nu benieuwd of de aardlek nog tript.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...