Ga naar inhoud


Technische onzin op het internet


Murdock

Aanbevolen berichten

Citaat:
Een goede versterker heeft geen terugkoppeling.

Een versterker produceerd geen harmonischen,


Afhankelijk van de klasse produceerd zo´n versterker bij het ontstaan van vervorming even of oneven harmonischen.
Het zijn de oneven harmonischen (K3) die het geluid voor ons gehoor "aangenamer" doen klinken.

Een versterker vervormt altijd en zeker zonder (beperkte)terugkoppeling.
Een versterker produceert dus altijd harmonischen.

Wat betreft die harmonische vervorming,99% van de luisteraars vindt een versterker met vervorming aangenamer klinken dan een versterker die meettechnisch nagenoeg niet vervormt.
Veel buizenversterkers hebben ook meetcijfers die er niet om liegen.

Klasse instelling is overigens bedoeld om crossover-vervorming tegen te gaan óf het rendement te verhogen.




Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In ieder geluid klinken behalve de grondtoon ook boventonen.

Die boventonen kunnen boven de gehoorgrens liggen maar zijn wel belangrijk voor de klankkleur.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Tja, je kunt met nog zoveel kennis wat schrijven, er is er altijd wel weer iemand die het beter weet of tegen beter weten in?

Ik weet het het niet.

 

Als een versterker 0,001% vervorming levert bij nominaal vermogen (en dat doen ze tegenwoordig) dan kun je er van uitgaan dat ie bij normaal kamervolume nog maar een fractie daarvan vervormt. Dus we komen in het gebied van het onmeetbare en zeker onhoorbare.

Dan is de aanwezigheid van harmonische vervorming ook onmeetbaar, onhoorbaar, verwaarloosbaar.

Dit geldt niet voor de high-ender. Die zal altijd wat horen.

Daarom heeft ie, zoals ik al zei, professionele hulp nodig.

 

De verschillende klassen zijn er omdat er verschillende soorten versterkers zijn ontwikkeld. Een klasse A versterker (single-ended) kent geen cross-over vervorming. Een klasse B (push-pull) versterker wel.

Ze hebben allemaal hun eigen toepassingsgebied.

Het rendement van een klasse A versterker is uiterst slecht maar de vervorming gering. Een klasse B versterker heeft een hoog rendement maar hoge vervorming bij laag volume.

 

De vermogenscijfers bij buizen werden altijd bij een vervorming d=10% aangeven. Waarom weet ik niet.

Bij normaal volume is de vervorming gering, maar een transistorversterker wint het.

De harmonische vervorming bij buizenversterkers geeft het naar men zegt "warme geluid".

 

Tegenkoppeling of terugkoppeling is een noodzakelijk kwaad.

Een goede high-end buizenversterker kent geen tegenkoppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een versterker produceerd geen harmonischen

 

Klopt, maar bij het "mixen" van een master ontstaan deze wel, en worden dus ook vrolijk op de uiteindelijke geluidsdrager gezet. Toch ?

 

Verder vind ik alle "high end" geneuzel sowieso achterhaald, elke geluidsproductie wordt tegenwoordig bewerkt met allerhande electronische apparatuur. Voor elk geluid is er wel een sound processor die de boel vernaggelt zodat het beter klinkt en de headroom volledig wordt benut.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zwahilie
Wat ook nog vaak werkt. als een apparaat het niet meer doet
dan is er al een lichte vorm van paniek oo jee dat gaat geld kosten, door te zeggen misschien moet je de stekker andersom er in doen hoeveel mensen daar nog intrappen WOW


Als je een fasegevoelige cv-ketel hebt zoals de Agpo Econforte of de Agpo HMC is het raadzaam bij een E21 storing de stekker een halve slag om te draaien zodat het toestel weer kan functioneren!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Dacht dat dit topic ging over "Technische onzin op het internet"

 

Daar heb je inderdaad gelijk in maar zelfs in deze thread werd weer zo´n hoop onzin geschreven dat ik het niet kon nalaten om te reageren. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
Dacht dat dit topic ging over "Technische onzin op het internet"


Daar heb je inderdaad gelijk in maar zelfs in deze thread werd weer zo´n hoop onzin geschreven dat ik het niet kon nalaten om te reageren. :D

:D:D
dat gevoel ken ik
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik was een tijd geleden eens in zo´n high-end zaak waar je zonder Porsche voor de deur en een peperduur pak aan haast niet binnen durft te komen.

Stonden speakers (weergevers noemen ze dat daar) die me wel aanstonden en na een luistertest (er werd me een glas cognac, sigaar aangeboden terwijl ik in een leren sofa onderuit gezakt was, vroeg ik wat de prijs was.

Werd me gezegd: €uro 6000,00. Oh zei ik, dat valt me niets tegen. Na even gewacht te hebben zei de verkoper: per stuk!

Ik wist dat dit zou komen en zei toen: OK dan doe me er maar één.

Kwam het antwoord...nee dat gaat niet..ze zijn in de fabriek op elkaar afgeregeld, gematched en samen ingespeeld en gaan uitsluitend per paar.

Dan vraag ik me af waarom ze de prijs per stuk vermelden terwijl je er niet één van kan kopen. Gewoon verneukerij dus.

 

Diezelfde weergevers stonden links en rechts van de versterker opgesteld op van die peperdure voetjes en mij viel op dat de duimdikke snoeren over de grond waren gelegd op een soort heel duur uitziende bekertjes. Elke 20 cm zo´n bekertje 10 cm van de vloer en 10 cm van de wand.

Ik vroeg heel belangstellend waar dat voor was en mij werd uitgelegd dat dit was omdat de vloer en muur invloed uitoefenen op de capaciteit van de luidsprekerkabels en absoluut nodig was voor het verkrijgen van een vooral "eerlijk" geluid.

Vraag ik me weer af hoe oneerlijk geluid klinkt...maar goed...jullie begrijpen dat ik met een nat gelachen broek weer weggegaan ben. Ik snap niet dat dit boeren-bedrog mogelijk is en er mensen zijn die er in willen stinken.

Oh ja..de prijs voor die bekertjes was maar €uro 165,00..........per stuk! :D

Maar daarvoor kwam ieder bekertje in een heel duur uitziend mahony houten kistje...net alsof je een hele speciale fles wijn koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik snap niet dat dit bedrog mogelijk is en er mensen zijn die er in willen stinken.


Omdat niemand verstand heeft van alles. Ik ken geweldige programmeurs maar vraag die niet om in Excel of Word iets te doen. Ik ken geweldige voetballers maar vraag ze niet om wortel te trekken. Ik ken geweldige glaszetters maar vraag ze niet hoe glas word gemaakt.

De een heeft verstand van audio de ander van auto's. Daarom trappen mensen er nog steeds in. Ik zou ook zo een verhaal kunnen geloven simpelweg om het feit dat ik er minder verstand van heb dan iemand wie er zijn beroep van heeft gemaakt.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn reactie heeft niets met onzin op het internet te maken maar met onzin die hier gespuit wordt. Om te voorkomen dat de volgende onzin bij onze medesatters indaalt:

 

1. Een goede versterker heeft geen terugkoppeling.

Bedoeld wordt waarschijnlijk tegenkoppeling. Dat wordt in het algemeen bij buizenversterkers gedaan en geeft een vlakkere frequentie karakteristiek van de versterker al geheel.

 

2. Een versterker produceert geen harmonischen tenzij hij gaat vervormen.

Een buizenversterker, dus ook met 1 buis, vervormt altijd min of meer. Het verband tussen stuurspanning en de stroom door de buis is niet lineair maar heeft een zekere mate van 2e graads kromming. Dat geeft de even harmonischen en daarmee het warme buizengeluid.

 

3. Het zijn de oneven harmonischen die het geluid voor ons gehoor "aangenaam" doen klinken.

De oneven harmonischen hebben de naam distorsie en maken het geluid schril en onaangenaam.

 

Deze reactie had ik van Sjaak(k) verwacht maar bij uitblijven daarvan dan maar zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
1. Een goede versterker heeft geen terugkoppeling.
Bedoeld wordt waarschijnlijk tegenkoppeling. Dat wordt in het algemeen bij buizenversterkers gedaan en geeft een vlakkere frequentie karakteristiek van de versterker al geheel.


tegenkoppeling of terugkoppeling is voor mij hetzelfde. We gaan toch geen zout op slakken leggen? Leg mij maar eens uit wat het verschil is.
Door tegenkoppeling (of terugkoppeling dan maar) toe te passen wordt niet alleen de frequentiekarakteristiek vlakker, maar ook de vervorming minder, minder brom etc.
Maar het is zoals ik al zei een noodzakelijk kwaad. Door het toepassen van tegenkoppeling op een minderwaardige uitgangstransformator worden de algehele versterkerprestaties stukken beter. Het was inderdaad een uitkomst. Maaaaaar er is wel degelijk een hoorbaar klankverschil in klank tussen een versterker met of zonder tegenkoppeling.
En werkelijk goede versterker heeft geen tegenkoppeling nodig omdat de uitgangstransformator dit niet nodig heeft.
Met andere woorden: tegenkoppeling maakt meettechnisch van een slechte versterker een goede, maar de "tonality", de klank is niet mooi.
Tegenkoppeling is een vloek voor iedere high-ender en wat dat betreft ben ik er ook een. Niet wat betreft al die andere high-end onzin.

Citaat:
2. Een versterker produceert geen harmonischen tenzij hij gaat vervormen.
Een buizenversterker, dus ook met 1 buis, vervormt altijd min of meer. Het verband tussen stuurspanning en de stroom door de buis is niet lineair maar heeft een zekere mate van 2e graads kromming. Dat geeft de even harmonischen en daarmee het warme buizengeluid.


Ook buizen hebben een gebied in hun karakteristiek waar ze zo recht als een lijn zijn. OK...niets is perfekt maar bij benadering wel. Ga je een buis onder of bovenin zijn karakteristiek bedrijven treed de vervorming op.

Citaat:
3. Het zijn de oneven harmonischen die het geluid voor ons gehoor "aangenaam" doen klinken.
De oneven harmonischen hebben de naam distorsie en maken het geluid schril en onaangenaam.


Dat ben ik absoluut niet met je eens. Maar ieder zijn mening.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Terugkoppeling is een verzamelnaam. Een deel van de uitgangsspanning terugkoppelen naar een voorliggend deel van de versterker.

Dat kan in fase zijn, dan heet het meekoppeling. De zaak resoneert. Bij zenders gewenst.

Het kan ook in tegenfase en dan heet het tegenkoppeling. Bij versterkers is dit laatste aan de orde.

En voor iemand die als Pietje Precies betiteld wordt zou de term terugkoppeling en tegenkoppeling niet hetzelfde moeten zijn.

 

We gaan overigens weer in dezelfde oude fout van alles beter te weten en dat win ik maar daar heeft niemand wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...