Ga naar inhoud


Technische onzin op het internet


Murdock

Aanbevolen berichten


  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

en toch

Citaat:
Ik kom steeds vaker allerlei onzinnige uitspraken tegen op het internet. De wereld van de audiowereld slaat wat dat betreft alles..

 

ben blij met zo'n forum dat competente leden aan boord heeft waar ook ik al jarenlang van bijgeleerd heb en nog steeds krijg

 

maar er zijn telkens weer nieuwe aspekten en eigenschappen van zogenaamd verbeterde nieuwe producten, leveringen of diensten > die je dan allemaal moet researchen >> om te zien of je kolder verteld krijgt

 

want het lijkt erop (en naar mijn stellige overtuiging is het waar) dat het internet-medium "gelijktijdig" waar en onwaar aanbiedt.

je mag zelf kiezen

 

internet onzin of technische onzin (maar ook zinvol) als geschreven weergave op datzelfde medium neemt exponentieel toe dus ook de babylonische spraakverwarring >en wel recht evenredig<.

 

of we er dus blij mee moeten zijn en/of erover moeten kunnen lachen is niet zo eenvoudig.

 

eind 2002 kocht ik een rete dure plasma

niemand geloofde in de kwaliteiten en alle crt buizen waren immers beter

nu, hebben ook fervente crt propagandisten van toen, een plasma staan (of lcd) sommigen ook nog een tweede op de slaapkamer

wat heeft die waarheidsvinding dan zo bewogen.

 

de technische onzin op internet?

 

ciao

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf het volgende meegemaakt.

Een klant wou een metalen opbouw wcd voor zijn audio.

Kabel vanaf zijn meter kast moest afgeschermd zijn.

Dus stuk kas kabel genomen en wcd van ruim 100 euro geplaatst.

Ergens anders was ik bij een klant waar ze bij M.M. een sharp lcd tv van 600 euro hadden gekocht. dit was zeer scherp geprijst ongeveer mijn inkoopprijs alleen de scart kabel koste 125 euro!.Ze vroegen mij naar de prijs van een goede scart kabel ze hadden zelf het idee dat ze een beetje bedrogen waren.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in satellietland laten wij ons in het ootje nemen. LNB's met een opgegeven ruisgetal van 0.1dB. Technisch en theoretisch onmogelijk, zeker voor super goedkope Chinese consumenten rommel (het is niet eens knakenspul meer te noemen).

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zo kreeg mijn moeder te horen dat ze een nieuwe tv moest kopen omdat haar DVB-c box digitaal zou zijn zou dat niet op haar huidige tv passen.

Ze was gelukkig zo wijs om te wachten met de aanschaf hiervan. Nou ja meer geluk dan wijsheid, denk ik.

Nou ben ik helemaal niet technisch, maar een kabeltje aansluiten /overzetten, dat kan ik nog net.

Omdat ik haar toch een paar honderd euro bespaard heb, zijn we maar lekker uit gaan eten ! :D

Met vriendelijke groet,
Eastwood.
-------------
2x Vu+ Duo, Visiosat G4:[28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog 1 uit de telefoonwinkel :

 

Tip voor je telefoonhoorn als je rechtshoorend bent wel rechtdraaiende krulsnoer gebruiken. Voor de linkshorende moet dit natuurlijk een linkdraaiende krulsnoer zijn.

 

Ik doe het nu voortaan draadloos.... met rechtsgedraaide accu's. :D

 

 

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de volgorde van stekers in een stekerdoos:

 

Citaat:
In het ideale geval zou je moeten denken aan 3 extra aparte stroomgroepen in de meterkast. Één voor de digitale apparaten, één voor de analoge en één voor de eindtrap(pen) en dan ook nog het liefst aparte wandcontactdozen voor ieder apparaat. In de praktijk heb je vaak maar één groep ter beschikking en ben je genoodzaakt om een stekkerblok te gebruiken.

In mijn geval heb ik één aparte en geaarde groep laten aanleggen, die uitkomt in een dubbele wandcontactdoos, waarop de meeste apparaten, behalve de eindversterker, via een Siltech Octopus stekkerblok zijn aangesloten.

 

Hoe plaats je ze nou? De meningen verschillen hierover nogal, vooral welke als eerste moet: de cd-speler of de voorversterker. De grootste "netvervuilers", dus cd-speler/DAC, zou je aan het begin kunnen plaatsen.

De voorversterker werkt met iets kleinere signalen en de bronnen werken met de kleinste signalen, dus hierna volgt de voorversterker, dan de tuner en bijv. een cassettedeck..

 

Volgens andere meningen zou als eerste de voorversterker moeten, deze zou dan minder worden beïnvloed door 'digitale vervuiling' komende uit de CD-speler. De voorversterker staat dan immers als eerste in de 'nog schone' stroomkring. Ik heb er in ieder geval voor gekozen om de cd-speler als belangrijkste bron vooraan te plaatsen.

De eindversterker werkt met de grootste signalen, en is dus ook het ongevoeligst is voor de storing (% van het signaal), het is tevens de grootste stroomtrekker. Algehele regel is dat versterkers/eindversterkers óf een eigen plek in de wandcontactdoos krijgen óf aan het eind van het stekkerblok worden geplaatst, dat is dus de laatste entree zover mogelijk van de plek waar de kabel het stekkerblok binnenkomt.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei. Je moet wel verschil weten te maken tussen zin en onzin. En dat kan niet iedereen hier.

 

Citaat:
Digitaal geluid klinkt scherp en hakkelig vanwege de "stapjes" waarin het geluid opgedeeld is.

 

En het antwoord zou zijn:

 

Citaat:
Deze "hakkeltjes" bestaan echt, maar het zijn frequenties boven de gehoorgrens.

 

Ze worden bovendien in iedere CD-speler volledig weggefilterd.

 

En dit is dus pas echt onzin. Die hakkeltjes zijn er bij iedere frequentie. En ja, boven de 20 khz wordt er gefilterd maar dat heeft te maken met de 44khz sample frequentie.

 

En ook aantoonbaar: het weghalen van geluid boven de 20khz, wat de meeste van ons niet meer horen, heeft wel degelijk efect op het geluid dat wij wel horen.

 

En ja, er waren CD's voor audio die voldeden aan één van de Rainbow books

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: The Iron Maiden
Ik het verleden had je ook CDR's speciaal voor audio. Deze kostten 5 keer zoveel als normale CDR's, maar dan heb je wel een CD met kwaliteitsbits!! :D


Dat was meer een truc van Philips om er meer voor te kunnen vragen. De Philips apparaten slikten gewoon geen normale cd-roms
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Bigfoot
Origineel bericht van: The Iron Maiden
Ik het verleden had je ook CDR's speciaal voor audio. Deze kostten 5 keer zoveel als normale CDR's, maar dan heb je wel een CD met kwaliteitsbits!! :D


Dat was meer een truc van Philips om er meer voor te kunnen vragen. De Philips apparaten slikten gewoon geen normale cd-roms


Precies ik heb zelf ook zo een apparaat maar dan van Marantz.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
En dit is dus pas echt onzin. Die hakkeltjes zijn er bij iedere frequentie. En ja, boven de 20 khz wordt er gefilterd maar dat heeft te maken met de 44khz sample frequentie.

 

Snap dit niet helemaal. Wat ik wel snap is dat er behoorlijk met dit systeem is getest en dat de oudere generaties spelers een 16x oversampeling hadden om die "hakkeltjes" te overbruggen. Volgens de mensen bij Philips was deze sampling niet nodig want de mensen in de luisterpanels (de mensen met de "gouden" oren) was er geen hoorbaar verschil tussen 16x oversampeld of 2x oversampeled bronmateriaal. Maar het was meetbaar en daarom werd dit systeem toegepast.

In de latere chipsets werd dit systeem afgeschaft omdat het in de DAC werd geintegreerd.

 

Citaat:
En ook aantoonbaar: het weghalen van geluid boven de 20khz, wat de meeste van ons niet meer horen, heeft wel degelijk efect op het geluid dat wij wel horen.

 

Ook dat snap ik niet helemaal. Harmonischen zijn altijd een factor van twee of meer frequenties. De harmonische zal dus nooit lager zijn dan de hoogste frequentie. Hoe kan het weghalen van frequenties hoger dan de gehoorgrens dan hoorbaar worden ???????

Linkje met wat meetrapporten zou ik zeer op prijs stellen. Als het meetbaar is zou je het mogelijk ook kunnen horen.

 

Citaat:

En ja, er waren CD's voor audio die voldeden aan één van de Rainbow books

 

Elke audio cd voldeed gewoon aan red book audio. Nu niet meer omdat er mixed mode cd's zijn, en cd's met allerhande copierbeveiligingen. En die zijn inderdaad geen red book.

Maar wat doet dat ter zake ???

Het heeft helemaal geen fluit te maken met de kwaliteit van de audio. Als de DAC van willekeurig welke CD speler maar een 44.1KHz niet gecomprimeerde audio stream voor z'n kiezen krijgt die aan de red book audio standaard voldoet dan is er geluid. En of dat nu van een CD, DVD, CDR, of welke drager dan ook komt is verder niet interessant. Ik heb in testen gezien dat ze dit vanaf een aangepaste videorecorder deden. Dat was in de tijd dat grote harddisks (met de bijbehorende computers) nog een klein kapitaal kostten en videorecorders niet. Omdat de videobanden gemakelijk te bespelen waren was het zo trouwens gemakkelijk testen. En reken er op dat er wat is getest.

 

Hoewel ik ondertussen stokdoof ben vind ik audio techniek nog steeds machtig iteressant. Zeker met de huidige stand van de techniek.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie

Harmonischen zijn altijd een factor van twee of meer frequenties. De harmonische zal dus nooit lager zijn dan de hoogste frequentie.


En weer een (kleine) misvatting in de wereld van hoog en laagfrequent:

De eerste harmonische is je draaggolf of grondtoon.
De tweede harmonische veelvoud van de grondtoon of draaggolf.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...