Ga naar inhoud


Wasmachine wil niet wassen met vloeibaar wasmiddel?


Obi Wan

Aanbevolen berichten

Ik heb een BEKO 1600 toeren wasmachine. Hij doet het verder prima alleen heb e laatste tijd last dat hij op wolwas en vloeibaar wasmiddel niet wil draaien...

 

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Wat ik al heb geprobeerd

 

1. Soda inscheppen en op 90 graden wassen

2. Klepje onderaan openmaken en schoonmaken

 

 

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou wel voorzichtig zijn met die vloeibare wasmiddelen onverdund op gekleurde was te doen...

Zou de eerste niet zijn die op donkere kleding een soort fluorescerende spatten overhoudt na de was!

 

Ik heb meermaals reeds in het zeepbakje een plastic insert stukje gelijmd, zodat daar vloeibaar wasmiddel in gaat, en bij water nemen het bakje langs achter overloopt, en zo het wasmiddel verdund in de kuip komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Ik zou wel voorzichtig zijn met die vloeibare wasmiddelen onverdund op gekleurde was te doen...
Zou de eerste niet zijn die op donkere kleding een soort fluorescerende spatten overhoudt na de was!

Ik heb meermaals reeds in het zeepbakje een plastic insert stukje gelijmd, zodat daar vloeibaar wasmiddel in gaat, en bij water nemen het bakje langs achter overloopt, en zo het wasmiddel verdund in de kuip komt...


Gebruik je dan een radioactief wasmiddel?
Ik gebruik al vele jaren een wasbolletje samen met een hele reeks aan verschillende vloeibare wasmiddelen en mijn kleren geven nog steeds geen licht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
hij op wolwas en vloeibaar wasmiddel

 

Als ik het met en lees lijkt het wolwasprogramma naar zijn grootje te zijn.

 

Als hij niet met vloeibaar wasmiddel wil wassen op ieder programma dan heb je een verstopping zitten. Vraag ik me dan wel af of hij het wel doet op poeder.

 

Kan er verder weinig iets inhoudelijks op zeggen omdat ik uit je verhaal opmaak dat hij het eerst wel heeft gedaan.

 

Mijn vrouw wast al sinds we een nieuwe machine hebben, vanaf de eerste wasbeurt met een bolletje. Nooit geen problemen met een was die niet schoon wil worden of gaat fluoriseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het wasmiddellaatje ook helemaal niet bedoeld voor vloeibare wasmiddelen, dit stroom namelijk al de machine in voordat het water het weg komt spoelen, misschien dat het uiteindelijk tot verstoppingen gaat leiden als het wasmiddel onverdund de machine in stroomt.

De wasmiddel producenten zijn tenslotte niet voor niks met een wasbolletje op de proppen gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat me de verklaring me toch enigsinds dwars zat, ben ik is gaan zoeken met wat Engelse trefwoorden op Google.

 

Conclusie..... Je bent in ieder geval niet de enigste die met dit probleem zit. (Iets waar ik altijd al vanuit ga, en dus ga zoeken naar vergelijkingen).

 

Op de site van Washerhelp ben ik wel de oorzaak tegengekomen en met wat meer zoeken diverse oplossingen.

 

Probleem blijkt sinds 1980 te zijn gaan ontstaan. Met de komst van meer en meer milieuvriendelijke wasmiddelen en het terugdringen van fosfaten, is de wasmachine ook een broeikast geworden van bacterieen. Nu zul je denken ik was ook "warm" maar bacterien doden is boven 75 grd Cel (desinfecteren boven de 121 grd. Cel).

Oude wasmiddelen hadden genoeg fosfaten en stoffen (o.a. ook veel EDTA) om bacterien vanaf een 45 graden te doden.

 

Binnen de trommel wordt het watertemperatuur op de ingestelde waarde gebracht (middels programma en/of temperatuurknop).

De vloeibare zeep loopt door een buis naar de trommel en i onverwarmd. Die zeepresten gaan na langere tijd door met mengen met bacterienhoudend water opschimmelen.

Resultaat, de toevoer gaat dichtzitten.

 

De meest genoemde oplossing is een kookwas te draaien van 90 graden of hoger en tijdens het "zeep vragen", er gedistelleerde witte azijn in toe te voegen (ong. 2 liter) en het langst durende programma te draaien om de rest van de machine van binnen (zoals pomp e.d.) ook te reinigen.

 

Aangeraden wordt om dit 1x per maand te doen bij een gemiddeld gezin van 4 personen.

 

De fabrikanten van de "groene" milieuvriendelijke vloeibare zepen omzeilen dit probleem dit dus met een wasbolletje.

 

Die "onderhoudstip" blijkt overigens ook te gelden als de was er niet zo fris riekend meer uit komt. Dus je zou in principe maandelijks even de machine met gedistelleerde witte azijn moeten laten draaien.

 

 

......zie graag commentaar van de witgoed mensen onder ons (en de rest ook natuurlijk wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe Bosch wasmachine, en die heeft in de wasmiddellade een klein schotje dat naar beneden geklapt kan worden om te voorkomen het het (dikke) vloeibare wasmiddel direct de trommel inloopt. Mijn vorige wasmachine (een Miele van meer dan 25 jaar oud) had al een apart inzetbakje voor vloeibaar wasmiddel. Je zou er toch vanuit moeten kunnen gaan dat iedere nieuwe wasmachine tegenwoordig is toegerust om vloeibaar wasmiddel te gebruiken, ook zonder bolletje.

 

Het is zeker bij iedere wasmachine aan te raden geregeld een 90 graden was te draaien. Dat lost eventuele waspoeder resten op, en het desinfecteert de wasmachine. Je krijgt anders gegarandeerd een vieze aanslag op allerlei plaatsen in slangen, pomphuis enz. , en dat is niet gezond en kan ook gaan stinken zonder dat je kunt traceren waar de stank vandaan komt (is mijn ervaring). Handdoeken en dergelijk huishoud textiel zijn prima te wassen op 90 graden, dus je hoeft geen "lege" wasbeurt te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 12 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...