Ga naar inhoud


Zijn kabels voor 100Mb en 1000Mb verschillend?


bigtwin

Aanbevolen berichten

 

Ik heb nu diverse kabels door het huis weggewerkt, om hier en daar wat spullen via een 100 Mb netwerk aan te sluiten.

 

Kan ik diezelfde kabels gebruiken voor een 1000Mb netwerk, of moet ik dan weer nieuwe kabels trekken of connectoren aansluiten?

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er bestaan ook FTP / STP CAT5(e) kabels.

De meeste kabels die gebruikt worden in permanente installaties zijn FTP kabels. Patch kabels zouden te stug worden, dus dat zijn meestal STP of UTP kabels.

 

Over korte afstanden (zeg onder de 50m) zou CAT5e ook prima moeten werken. Zover als ik weet is CAT6 alleen anders kwa inwendige afscherming. (Elk paar apart afgeschermd)

De claim is dat CAT6 tot 10Gbit kan gaan.

 

In mijn ervaring werkt CAT5e kabel prima op 1Gbit.

Het is goedkoper, dus waarom zou je CAT6 gaan gebruiken!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Big fellow
dus waarom zou je CAT6 gaan gebruiken!


Als het voor de komende 20 jaar bedoeld is? Toekomstzekerder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij thuis eens een kleine test gedaan met 1gig verbinding met een cat 5 en cat 6 kabel. Waar ik achter kwam is dat de snelheid ongeveer gehalveerd word met een cat 5 kabel, ook zal er maar een 500 Mbit verbinding worden opgezet.

 

groet Robert

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: naze1975
Bij mij thuis eens een kleine test gedaan met 1gig verbinding met een cat 5 en cat 6 kabel. Waar ik achter kwam is dat de snelheid ongeveer gehalveerd word met een cat 5 kabel, ook zal er maar een 500 Mbit verbinding worden opgezet.

groet Robert


Hangt ook af van de kwaliteit en lengte van de kabel. Het toverwoord is overspraak tussen de aders. Met de ene cat 5 zal het wel lukken, met de andere niet. Cat 5e zal altijd moeten werken met 1 Gb netwerk.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: naze1975
Bij mij thuis eens een kleine test gedaan met 1gig verbinding met een cat 5 en cat 6 kabel. Waar ik achter kwam is dat de snelheid ongeveer gehalveerd word met een cat 5 kabel, ook zal er maar een 500 Mbit verbinding worden opgezet.

groet Robert

Mag ik vragen hoe je dat hebt getest? En hoe meet je de effectieve doorvoer snelheid??
Want als je 50% minder snelheid hebt dan heb je een probleem met errors etc... Dit aangezien de snelheid hetzij 100Mbit is of 1000Mbit. En 500Mbit kan je alleen krijgen op een 1000Mbit verbinding met veel errors...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Origineel bericht van: Big fellow
dus waarom zou je CAT6 gaan gebruiken!


Als het voor de komende 20 jaar bedoeld is? Toekomstzekerder.

In dat geval zou ik alles in pijpen leggen die naar een centraal punt gaan. Want over 20 jaar heb je waarschijnlijk alleen nog maar fiber verbindingen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb UTP cat 5e liggen.

 

Dat andere kabels toekomstzekerder zijn, geloof ik, maar deze liggen er. Alle 4 paren zijn aangesloten, volgens een schema dat ik destijds van internet heb gehaald (zelf gedaan dus).

 

Ik hoop dat alles zal werken. Ik zal e.e.a. dus straks testen, nadat ik mijn popcorn en goede NAS (nog uitzoeken via smallnetbuilder) heb aangeschaft.

 

Het gaat me er dus met name om dat ik op een goede manier video van de nas naar de popcorn kan streamen.

 

Welke router/modem met draft N (300Mb wireless), gigabit LAN en viop/telefoon aansluiting kunnen jullie voor dit doel aanraden (met xs4all)? Liefst een model waar je ook op een fatsoenlijke manier (snel dus) een usb schijf aan kunt hangen.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: naze1975
Bij mij thuis eens een kleine test gedaan met 1gig verbinding met een cat 5 en cat 6 kabel. Waar ik achter kwam is dat de snelheid ongeveer gehalveerd word met een cat 5 kabel, ook zal er maar een 500 Mbit verbinding worden opgezet.

groet Robert

Mag ik vragen hoe je dat hebt getest? En hoe meet je de effectieve doorvoer snelheid??
Want als je 50% minder snelheid hebt dan heb je een probleem met errors etc... Dit aangezien de snelheid hetzij 100Mbit is of 1000Mbit. En 500Mbit kan je alleen krijgen op een 1000Mbit verbinding met veel errors...


De snelheid is met een geeikte legaal aangeschafte "du meter" gemeten

btw de 500 Mbit verbindig had ik toen ik aan een cat6 kabel een rj45 had gezet.

Groet robert

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Du meter is een leuke belasting voor je netwerk. Haalt je performance tig procent omlaag door de extra geïnstalleerde driver

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Origineel bericht van: winwiz
Du meter is een leuke belasting voor je netwerk. Haalt je performance tig procent omlaag door de extra geïnstalleerde driver


Schat zo een 50%? laugh


Durf het niet precies te zeggen, maar ik zag mijn download grafiek in newsleecher als een gek slingeren... deïnstalleer die hap en weer een strakke lijn. Dat is mijn ervaring ermee.

In Vista / Win 7 heb je mooie gadgets die het ook precies weergeven maar de boel niet beïnvloeden

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...