Ga naar inhoud


Voeding condensator berekenen


Hellum

Aanbevolen berichten

Ik probeer een 18 volt DC voeding te bouwen maar hoe ging het berekenen van de condensator ook al weer?

 

ik ga vanaf 24 volt AC met 4 diodes gelijkrichten, condensator, 7818 maar hoe bereken ik de benodigde condensator?

 

ik heb ook nog wel een bekerelco liggen van 3300uF als het niet anders kan maar het moet ook wel iets kleiner kunnen.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vuist regel is 2200uF/A (per Ampere dus). Dan zal je bij 50Hz ongeveer 5V rimpel krijgen.

Een 7818?? Ik wist niet dat ze die ook maakten...

Zowiezo is 24VAC veel te veel. Je krijgt dan een "DC" van 24V * wortel(2) = ~35V. Dat gaat die 7818 dan staan te dissiperen.

Ik zou zelf gaan voor een 15VAC trafo, een elko van +/- 3300uF/A en de regelaar. Niet vergeten aan de uitgang van de regelaar een 100nF keramisch condensatortje te zetten naar de (-), en ik adviseer ook om ongeveer 470uF/A aan de uitgang van de regelaar te zetten om de spanning beter te stabiliseren.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@big fellow: bedankt voor de tip met die codensatoren, maar het is toch bedoelt voor comparatoren dus veel maakt het niet uit. en ik zal even kijken wat ik nog meer kan krijgen. Ik ga dit gebruiken in een schoolproject dus dan zijn de onderdelen gratis wink

 

@hummiesat: Ik kan mij een formule met sinussen ed. deels herinneren van de lessen, niet erg simpel, is er nog een andere dan?

 

@steve: ik kan toch niet klakkeloos die 1000uF overnemen? het is toch ook afhankelijk van wat ik er aan hang?

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

De belangrijkste vraag is wat de max. uitgangs stroom gaat worden.

Daar hangt de waarde van de condensator vanaf, de grote van je koellichaam voor je 7818, de dimensionering van je diodes etc.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aan het dimensioneren van de componenten in een gelijkrichtschakeling zitten een paar haken en ogen.

 

De formule voor het berekenen van de bromspanning is

 

I load

_____________ = U rimpel.

 

C load.f load

 

 

Vuistregel bij de waarde van de condensator is, dat de rimpelspanning globaal 10% van de uitgangsspanning bedraagt.

 

Aangezien bij een grotere condensator de diodes steeds korter in geleiding staan, zal de energie in een steeds kleinere tijd bijgeladen moeten worden, waardoor de diodestroom steeds groter wordt.

 

Neem daarom de transformator en de diodes ruim bemeten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hellum
@big fellow: bedankt voor de tip met die codensatoren, maar het is toch bedoelt voor comparatoren dus veel maakt het niet uit.

Ik geloof niet dat je begrijpt waarom de 100nF aan de uitgang moet komen.... De 100nF zal mogelijke oscillatie van de regelaar onderdrukken/elimineren. Als de regelaar oscilleert dan zal je comparator vreemde dingen gaan doen... Dus het is heel belangrijk dat je een stabiele spanning hebt voor je comparator referenties...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
En niet te vergeten een diode in sper over de in en uitgang van de spanningsregelaar zetten shocked
Indien de regelaar evt kapot gaat blaast hij niet gelijk door overspanning de aangeloten device op wink

Leg eens uit hoe dit moet werken dan? Want als de regelaar kapot gaat en in een situatie komt dat de ingang direct met de uitgang wordt kortgesloten, dus de maximale spanning op de uitgang komt te staan, doet die diode helemaal niets...
Zover als ik weet is de diode om de uitgangspanning lager te houden dan de ingangspanning. Bij het uitschakelen onstaat namelijk de situatie dat de uitgang van de regelaar hoger kan wezen dan de ingang. Misschien dat "vroeger" die regelaars daar niet zo goed tegen konden, maar met de moderne versies heb ik nooit problemen gehad.. (Ik heb er nog nooit eentje opgeblazen vanwege het ontbreken van die diode!)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag even bezig geweest, het werkte eerst wel goed tot inderdaad spanningsregelaar doorfikte, ik heb de trafo vervangen door een model naar 18 volt en nu werkt het wel.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, Bigfellow,

 

Voor zover ik weet word de diode gebruikt bij bipolaire voeding zoals bij Op-amps omdat bij ongelijk ontladen van de twee voedingen er een inverse spanning kan komen op één van de voedingen. (Zit om dezelfde reden ook in enkele voedingen) Aan te raden is een zener-diode met behoorlijk wattage die net boven de voedingsspanning ligt en een zekering in serie als je wilt beveiligen op overspanning. Bij overspanning sluit de zener kort, en is dus meestal om zeep. Zekering springt maar alles is beveiligd...

 

Datasheet opvragen met Google: LM7818 (fairch)

TO220 uitvoering is altijd 1A max...

7818 Vin = 27V

 

En ja, ook de 7824 bestaat...

En de 7918 en de 7924 als je een negatieve voeding wil...

 

mvg

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Oh ja, niet goed gelezen in de datasheet: Line regulation 21 tot 33V. Maximum spanning = 33V.

 

Even opgezocht in de cursus Elektronica (Wolters):

 

Bij dubbelfazige gelijkrichting:

 

^V = Ib / 2fC

 

^V = rimpelspanning p/p

Ib = belastingstroom in A

f = frequentie = 50 Hz

C = capaciteit in Farad

 

Toegelaten rimpel:

 

Reken dat je toch een 2 V nodig hebt om de 7818 te laten werken. De minimumspanning is dus 18V + 2V = 20V.

Reken de piekspanning uit van de trafo. (X 1,414...)

Als je 1 A trekt verlies je toch 1V over een diode. Je hebt in een brug altijd 2 geleidende diodes. Dus trek 2 V van je piekspanning af. ^V = Vpiek - Vd1 - Vd2 - Vmin = Vpiek - 1 V -1V - 20V. De rest berteken je met het formuleke...

 

mvg

 

Eddy Vl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Hij verbruikt alleen de stroom afhankelijk van de afgenomen stroom.


???

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...