Ga naar inhoud


120 Fibo en nog geen Dream 2 op Nilesat


trust

Aanbevolen berichten

 

Een half jaar terug (of zoiets) , na het plaatsen van een omgebouwde Inverto BlackUltra lnb , kon ik DREAM 2 (11.843 H 27500 5/6) 's avond blokvrij ontvangen op mijn 120 cm Delta Star gregorian (Fibo) .

Bij een andere 120 cm Delta Star gebruiker hier in nijmegen (neerbosch) met dezelfde lnb toen en nu gewoon een blokvrij beeld op Dream 2

 

Nu bij mij op de Maxplus 2100 een level van 94% bij een kwaliteit van 66% maar geen beeld .

Vanavond de Dreambox 5620 er aan om de BER waarde te bekijken .

 

Aanvankelijk op bovengenoemde TP een BER wisselend van O tot over de 3000 bij een SNR van 61% en AGC 52% dus geen lock

 

Maar terwijl ik dit bericht zit te tikken heb ik een SNR van 82% AGC staat op 54/55% en de BER stabiel op 0 , bij lock en sync een vinkje .

Gauw een een scan laten doen , 272 services gevonden maar TP 11.843 zit er niet bij .

 

Vervolgens een handmatige TP scan gedaan op 11.843 en nu weer een BER wisselend van O tot over de 3000 bij een SNR van 61% en AGC 52% dus geen lock

 

Omdat de schotel ook signaal van naastgelegen satellieten ontvangt , heb ik geprobeerd of iets verdraaien verbetering brengt , helaas .

Ook verdraaien van de lnb levert niets op .

 

Het verschil met die schotel in neerbosch is dat die aan een 3 meter lange paal vrij op een plat schuurdak staat .

De mijne staat halverwege een schuin dak op een korte paal .

 

Zou het kunnen zijn dat de subreflector ruis op pakt van het dak en dat dat daardoor die BER waarde zo hoog is ?

 

Wel vreemd dat ik daar medio vorig jaar geen last van had , of zijn er bij die naastgelegen satellieten veranderingen gekomen .

 

Ik heb al eerder gezegd dat ik graag een vergelijk met een "gewone" 120cm offset zou willen maken , nou dat gaat gebeuren .

In het TK forum heb ik er een gevonden (120 Echostar)

Vooreerst gaat ie in de achtertuin daarna vervangt ie even de Fibo om te kijken of hij op die plaats hetzelfde presteert als in de tuin .

En misschien blijft hij daar wel staan en heb ik een 120 Fibo te koop crazy

 

 

post-368-1318260679,7283_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Mojo
Citaat:
en heb ik een 120 Fibo te koop


Verkocht!!


Heb je ook de inclinatie gecontroleerd?


Je weet de prijs nog niet sick

elevatie ? Yep , zelfs de lnb op de feedarm naar voor en naar achter gehad .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb een jaartje geleden ook in Nijmegen bij net zo'n probleem wat licht in de duisternis kunnen brengen.

 

Ook daar waren er soortgelijke problemen.

 

Met behulp van de spectrum analyser was het probleem snel boven tafel.

Het was inderdaad een nabuur satelliet, waarvan een transponder de ontvangst van bepaalde transponders onmogelijk maakte.

 

Door het spectrum in het oog te houden tijdens het manipuleren van de draagarm van de lnb konden we het brandpunt voor de gewenste transponder zo optimaliseren, dat het storende signaal geminimaliseerd werd.

Ook heb ik op het forum later bijdragen gelezen, waarin beschreven werd, hoe men met stukjes kunststof in de nabijheid van de lnb, de stoorinvloeden kon elimineren.

 

Echter is bij deze exercitie een spectrum analyser onontbeerlijk.

 

Wanneer je niet zelf beschikt over dit hulpmiddel, ben ik bereid, om je op een geschikt moment ter zijde te staan.

Ik kan je geen succes garanderen, maar je weet dan wel waar je aan toe bent.

 

Nijmegen ligt voor mij redelijk in de buurt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ceesv

Da's een mooi aanbod !

Maar ik wil eerst die 120 echostar opgesteld hebben zodat we ook daar kunnen meten .

Ook ben ik al met kunststof afscherming naast de lnb in de weer geweest , maar zoals je zegt , daarbij is direkte feedback van een spectrum analyser ononbeerlijk .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Laat maar weten wanneer je zover bent.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: trust

Een half jaar terug (of zoiets) , na het plaatsen van een omgebouwde Inverto BlackUltra lnb , kon ik DREAM 2 (11.843 H 27500 5/6) 's avond blokvrij ontvangen op mijn 120 cm Delta Star gregorian (Fibo) .
Bij een andere 120 cm Delta Star gebruiker hier in nijmegen (neerbosch) met dezelfde lnb toen en nu gewoon een blokvrij beeld op Dream 2

Nu bij mij op de Maxplus 2100 een level van 94% bij een kwaliteit van 66% maar geen beeld .
Vanavond de Dreambox 5620 er aan om de BER waarde te bekijken .

Aanvankelijk op bovengenoemde TP een BER wisselend van O tot over de 3000 bij een SNR van 61% en AGC 52% dus geen lock

Maar terwijl ik dit bericht zit te tikken heb ik een SNR van 82% AGC staat op 54/55% en de BER stabiel op 0 , bij lock en sync een vinkje .
Gauw een een scan laten doen , 272 services gevonden maar TP 11.843 zit er niet bij .

Vervolgens een handmatige TP scan gedaan op 11.843 en nu weer een BER wisselend van O tot over de 3000 bij een SNR van 61% en AGC 52% dus geen lock

Omdat de schotel ook signaal van naastgelegen satellieten ontvangt , heb ik geprobeerd of iets verdraaien verbetering brengt , helaas .
Ook verdraaien van de lnb levert niets op .



@trust,

De oorzaak is dat de FEC van transponder 11843 H in juni 2009 is veranderd van 3/4 naar 5/6.
Zie ook mijn posting op sat4all van 30-07-2009 cool
De verandering in FEC van 3/4 naar 5/6 maakt het (vooral bij toch al zwakke transponders) moeilijker om ontvangst te behouden.

Ontvangt de andere Delta Star Gregorian gebruiker in Neerbosch-Oost 24 uur per dag transponder 11843 H?
Ik vermoed dat er alleen ontvangst op bepaalde tijdstippen is zoals 's avonds, 's nachts en in de vroege ochtend.

Verder zou het goed kunnen zijn dat de beide Delta Star Gregorians, hoewel ze gelijk zijn qua merk/model/lnb,
om de een of andere reden niet exacte dezelfde signaalopbrengst hebben.
Dat valt niet zo op bij relatief sterke signalen maar naarmate de ontvangen signalen zwakker worden
zal steeds duidelijker blijken dat de ene schotel een betere ontvangst heeft dan de andere schotel.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sattaz , met die signaal sterkte en kwal. zou ik beeld moeten hebben op de Maxplus maar het signaal word verkloot (hoge BER)

Als Ceesv er geen bezwaar tegen heeft , nodig ik je uit bij die sessie (als je wilt en kunt)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: trust
@ Sattaz , met die signaal sterkte en kwal. zou ik beeld moeten hebben op de Maxplus maar het signaal word verkloot (hoge BER)
Als Ceesv er geen bezwaar tegen heeft , nodig ik je uit bij die sessie (als je wilt en kunt)


@trust,

De uitnodiging neem ik graag aan (onder voorbehoud van het tijdstip uiteraard).
Ik hoop dat die sessie ook de schotel in Neerbosch-Oost omvat.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik sta altijd open voor experimenteel schotel onderzoek, en heb geen enkel bezwaar tegen extra ondersteuning.

 

Alleen zou het weer eerst iets beter mogen worden. laugh

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zon?dag de 120 Echostar ( 132/122cm) offset in de tuin opgesteld en uitgericht .

Ontvangst van Turksat tot Hispasat , maar geoptimaliseerd op Nilesat met BlackUltra single lnb , ook skew en focus .

 

Eerder met de "Band scanner" in DVBEdit en de Nokia 9500 een relevant stukje band gescand .

Duidelijk is te zien dat naast 11.841 H ook een even sterk Hor. signaal staat op 11839 H .

Deze scanner maak alleen een moment opname , online kijken wat er gebeurt als je naast de lnb iets afschermt , gaat niet , maar dat wist ik .

 

Dinsdag avond (09-02-2010 ± 23.30) tamelijk helder weer (ik zie de sterren) wat pogingen gedaan om Dream (11.900 H) en Dream 2 (11.841 H) te ontvangen .

 

Resultaten 120 Fibo :

 

Dream 11900 V

maxplus 2100 : sign/kwal 95/69 blokvrij beeld

Dreambox 5620 : snr/agc 66/52 blokvrij beeld lock

BER wisselend tot 444

 

Dream 2 11841 H

Maxplus 2100 : sign/kwal 95/66 geen beeld

Dreambox 5620 : snr/agc 61/51 geen beeld geen lock

BER wisselend tot > 3000

 

Resultaten 120 Echostar

 

Dream 11900 V

maxplus 2100 : sign/kwal 97/69 lichte blokvorming .

Dreambox 5620 : snr/agc 66/52 lichte blokvorming , lock

BER wisselend tot > 700

 

Dream 2 11841 H

Maxplus 2100 : sign/kwal 97/66 geen beeld

Dreambox 5620 : snr/agc 60/52 geen beeld , geen lock

BER wisselend tot > 4000

 

Voorzichtig mag ik concluderen dat de 120 Fibo (hier) iets beter presteert .

 

Vanavond ga ik bij de eigenaar van die Fibo in Neerbosch langs en bij PaulvR , die woont bij het centraal station en heeft ook een 120 Fibo om te vragen of we daar ook mogen meten .

In beide Fibo's zitten ook BlackUltra's

 

Gezien het werk , denk ik dat hiervoor alleen een zaterdag in aanmerking komt , daarover moeten we maar via PM verder gaan .

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zaterdag is voor mij sinds vandaag ook de enige optie. smile

Vanaf volgende week heb ik ook weer een dagelijkse bezigheid!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond niet de deur uit geweest, morgen dan maar .

Dit weekend komen de kleinkinderen logeren dus heeft opa geen tijd voor schotels .

Volgend weekend ?

Overigens vergat ik te melden dat ik 7 november als test voor Nilesat hier een Laminas 120 cm offset schotel in de tuin heb gehad ook met een BlackUltra single lnb .

's Middags om 14.00h (bewolkt) diverse TP vergeleken met de fibo .

Op vrijwel alle geteste TP gaf de Laminas een signaal van 97% (maxplus) tegen 95% op de fibo .

Dat verschil zou ook door de gebruikte lnb's verklaard kunnen worden , helaas heb ik ze niet kunnen wisselen omdat die voor de fibo geen feedhoorn heeft .

Maar de kwaliteits waardes waren van de laminas vrijwel allemaal 1 a 2% lager .

's Avonds Dream 2 geprobeerd , geen beeld .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Mojo
Invacom testen?


Gek hé . heb ik vannacht ook aan gedacht, maar ik meen dat ik dat al eerder gedaan had .
Zal zaterdag eens met een handje lnb's aan de slag gaan .
Voor de 120 Echostar moet ik bij de invacom wel een feedhoorn zoeken .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...