Ga naar inhoud


Een oplossing uitval CV wanneer Houtkachel wordt gestookt ?


hugogertie

Aanbevolen berichten

daar waar de ketel hangt de thermostaat neer hangen,daar het aantal graden instellen radiatoren in de woonkamer niet helemaal dicht en boven en op andere plaatsen de radiatoren open zetten.zo doe ik het hier ook,draad van de thermostaat komt onder in de ketel binnen,daar het draad doormidden knippen en de thermostaat er op aansluiten.

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: hugogertie
Zoals de titel al laat raden hebben we een Houtkachel in de woonkamer die de beneden verdieping prima kan verwarmen. De rest van het huis wordt daardoor niet meer verwarmt waardoor we leidingen bevroren hebben gehad. Dus met deze winter kan de houtkachel dus niet aan.
Ik heb dit voorgelegt aan een CV bedrijf en die geeft ons advies thermostaatkranen te laten monteren in combinatie met buitenvoeler en juiste kamerthermostaat voor Nefit Topline ketel (pas nieuw, die kl.te Blauwe Engel mad is weg).
Nu hoor ik veel onderweg en hoor ik stemmen dat dit niet echt lekker werkt.
Heeft iemand ervaring met de geboden oplossing of kan het ook anders ?


Nu ben ik iets belangrijks vergeten dat we op de BG ook vloerverwarming hebben dus wel belangrijk om te weten, tja stom van me om dit te vergeten te vertellen. blush

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurste in aanschaf maar het energie-zuinigste is ieder

vertrek een ruimtethermostaat die een radiatorklepje stuurt.

Ieder klepje een eindcontact (die allemaal parallel staan) en

de ketel een signaal geeft. (wel een voorziening voor de pomp

treffen). Nogmaals duur in aanschaf maar energetisch het juiste.

(tweede nadeel veel bekabeling, tenzij RF toegepast)

 

Het goedkope alternatief in aanschaf maar energetisch niet optimaal is

een weersafhankelijke regeling met iedere radiator een

themromstaatkraan (ook hier een voorziening voor de pomp treffen)

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een houtkachel in de woonkamer, dus ongeveer dezelfde situatie. Voordat ik de houtkachel had geplaatst hing de thermostaat in de woonkamer dus dat werkte niet omdat het dan in de rest van het huis te koud werd.

Dit opgelost door de thermostaat in de keuken te hangen en thermostaatkranen in de woonkamer. De radiatoren op de bovenverdieping zijn uitgerust met een by-pass systeem dus dat is een kwestie van eenmaal afstellen in de winter en klaar.

Dit werkt op zich prima, kan eenvoudig uitgevoerd worden.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Ou-Tannu


andere oplossing is een 2de thermostaat aansluiten welke in de bovenverdieping zit..

alleen als het dan goed komt met de modulerende ketels van tegenwoordig? :X



ik weet dat dit gaat werken.
alleen wel in combinatie met klepregeling.
deze laat ik ook monteren in mijn huis.
wanneer 1 van de thermostaten aanslaat, wordt de bijbehorende klep opengezet. en v.v.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Het duurste in aanschaf maar het energie-zuinigste is ieder
vertrek een ruimtethermostaat die een radiatorklepje stuurt.
Ieder klepje een eindcontact (die allemaal parallel staan) en
de ketel een signaal geeft. (wel een voorziening voor de pomp
treffen). Nogmaals duur in aanschaf maar energetisch het juiste.
(tweede nadeel veel bekabeling, tenzij RF toegepast)

Het goedkope alternatief in aanschaf maar energetisch niet optimaal is
een weersafhankelijke regeling met iedere radiator een
themromstaatkraan (ook hier een voorziening voor de pomp treffen)

HG CC


Dure optie gaat hier helaas niet werken inderdaad bekabeling moet dan op veel plaatsen worden aangebracht en zal dan met goot over de muur moeten en dan zijn het de vrouwen die ingrijpen. wink
RF kan hier helaas niet omdat ik een bedrijf aan huis heb waar ik veel HF afregel en nu al heel wat over de flos help als ik hier een beetje HF vermogen maak. Daar kunnen de meeste van dit soort componenten niet tegen is onze ervaring.(dect en dreambox gaan zelfs onderuit)
Dan wordt het denk in alle radiatoren voorzien van Thermostaatkranen en een buitenvoeler in combinatie met een Moduline 400. Laat alles door installateur maken en neem aan dat dit bedrijf er verstand van heeft. smile

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hugogertie

 

Misschien wat off-topic maar hoezo ben je blij dat je van de ATAG Blauwe Engel af bent? Ik heb er ook een en tot nu toe geen problemen.

 

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of je ook iets van een besparing merkt in je verbruik?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
@hugogertie

Misschien wat off-topic maar hoezo ben je blij dat je van de ATAG Blauwe Engel af bent? Ik heb er ook een en tot nu toe geen problemen.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of je ook iets van een besparing merkt in je verbruik?


Het is zo dat wij dit huis 3 jaar geleden hebben gekocht en er een nog lopend onderhoudscontract op zat. Onderhoud is uitgevoerd tot en met vorig jaar. Daarna is die Toko naar donder gegaan en nu had ik dus problemen met de ketel alleen maar wartaal en geen verwarming/warm water. Ander bedrijf gebeld en wat blijkt brander/warmtewisselaar had destijds preventief moeten worden vervangen maar nu was de ketel meer dan 10 jaar oud en dus eigen kosten brander/warmtewisselaar en nog veel meer defect tgv lekkage brander/warmtewisselaar. crazy Ze konden bij Atag precies zien wat er allemaal aan was gedaan maar een regeling zat er niet in. mad
Ook de opstart procedure wanneer er wat aan was gedaan baalde ik van. Na een stroomstoring duurde het 20 minuten voordat je weer warmwater had. crazy Ook wanneer ik hier op de TD wat met HF had gekloot stond de computer weer op een of andere error Reset en ja weer die wachttijd en altijd als je weg moest en nog even wilde douchen.
Op het bedrijf heb ik een Nefit die naast de Antenne's zit werkt altijd goed dus Atag daaaaaaaaaaag ! Heb ook het logboek nog nagekeken van de Atag maar wat een problemen heeft dat ding gehad in 12 jaar..... cry
Dus voor ons nooit meer een Atag. In mijn ander huis (staat nog steeds te koop) hangt een Nefit van 19 jaar en dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten. In december weer aangezet en werkt direct. :D Dus vandaar onze voorkeur voor dit Merk.
Het verbruik is minder dan de oude Atag maar dat is normaal. Ik verbruik liever iets meer als het dan werkt dan een enorme besparing in gas en die weer in het onderhoud moet terug betalen.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tipje
ik heb geen klep regeling
Alleen maar 2 thermostaten en allebei zonder tussenkomst aangesloten op de cv ketel.


hier ook 2 thermostaten (parallel) or/or regeling die cv ketel aansturen
1 In keuken i.v.m vloerverwarming (verder geen radiatoren).
1 in woonkamer hier zijn radiatoren en gesloten gashaard .

Indien haard brandt wordt het dusdanig warm in huiskamer dat de kamerthermostaat nooit aanslaat , en de rest van de woning ,niet wordt verwarmt
in dit scenario wordt dan thermostaat in keuken aangesproken.


werkt perfect
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
hier ook 2 thermostaten (parallel) or/or regeling die cv ketel aansturen

1 In keuken i.v.m vloerverwarming (verder geen radiatoren).

1 in woonkamer hier zijn radiatoren en gesloten gashaard .

 

het is wel belangrijk te vermelden of je "gewone" thermostaten of modulerende hebt.

 

De nefit heeft iig modulerende en die kan je niet zomaar parallel schakelen.

 

Een kwik thermostaat weer wel maar daar heeft de topic starter niks aan.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...