Ga naar inhoud


Een oplossing uitval CV wanneer Houtkachel wordt gestookt ?


hugogertie

Aanbevolen berichten

Zoals de titel al laat raden hebben we een Houtkachel in de woonkamer die de beneden verdieping prima kan verwarmen. De rest van het huis wordt daardoor niet meer verwarmt waardoor we leidingen bevroren hebben gehad. Dus met deze winter kan de houtkachel dus niet aan.

Ik heb dit voorgelegt aan een CV bedrijf en die geeft ons advies thermostaatkranen te laten monteren in combinatie met buitenvoeler en juiste kamerthermostaat voor Nefit Topline ketel (pas nieuw, die kl.te Blauwe Engel mad is weg).

Nu hoor ik veel onderweg en hoor ik stemmen dat dit niet echt lekker werkt.

Heeft iemand ervaring met de geboden oplossing of kan het ook anders ?

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites


thermostaat knoppen op de radiatoren in je woonkamer. en de kamerthermostaat verhuizen naar een ruimte die de zelfde warmte patronen kent als de woonkamer, waneer je dus niet stookt wink

 

andere oplossing is een 2de thermostaat aansluiten welke in de bovenverdieping zit..

 

alleen als het dan goed komt met de modulerende ketels van tegenwoordig? :X

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest goedkoopste oplossing is cv mee laten lopen

stel de houtkachel haalt op een rustige stand 20 gr dan de thermostaat op 21 zetten

zo verbruik je weinig extra en kunnen de leidingen niet bevriezen.

anders zou je al weersafhankelijk moeten gaan stoken

dit kan bv met een verdeelfles maar deze oplossingen zijn duur en werken in de praktijk niet optimaal omdat je met een vertraging zit tussen vraag en aanbod warmte

3e oplossing is overal automatische thermostaatkranen te zetten van honeywell en dan handmatig de keteltempratuur corrigeren

maar dit is ook niet echt goedkoop en omslachtig

misschien dat er nog een 4e mogelijkheid is (ben benieuwd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de ketel zit toch een vorst beveiligings thermostaat, eentje die aanslaat als de temp < 5°C komt? in combinatie met thermostaat kranen in de kamers die niet verwarmd worden en die instellen op de vorstbeveiliging, en de pomp continue laten draaien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu


andere oplossing is een 2de thermostaat aansluiten welke in de bovenverdieping zit..

alleen als het dan goed komt met de modulerende ketels van tegenwoordig? :X



dat gaat niet werken
stel 1e thermostaat slaat aan en 2e ook
dan is de pomp meteen weer uit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan warmtewisselaars voor je houtkachel, dan kan je houtkachel (met de afvalwarmte uit je rookkanaal) de rest van het huis gelijk meeverwarmen.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat inderdaad werken een tweede thermostaat. Had een tweede gemonteerd zitten in een tot kantoor omgebouwde garage. Als daar de temp onder de 10 graden kwam (als ik er dus niet was hoefde ik daar ook niet te stoken) schakelde de verwarming in.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een thermostaat in de kamer bij de allesbrander en een in de keuken.

wanneer ik mijn allesbrander laat branden gaat de thermostaat in de keuken omhoog en doe ik de thermostaat kranen in de kamer naar beneden.

zo is het in de keuken warm door de cv en in de kamer door de allesbrander.

Zijn allebei aangesloten op dezelfde cv ketel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dezelfde situatie; open haard/alles brander, en brandt deze is de hele bovenverdieping vrij koud.

Ook ga ik regelmatig langdurig weg naar het buitenland voor mijn werk, en ze de kanerthermostaat op 10 C.

 

Om de bovenverdieping en vooral zolder ijsvrij te houden, heb ik op boven de zoldertrap, dus op zolder, een tweede thermostaat gemonteerd, gewoon parallel aan die van de kamer.

Deze staat op 7 C.

 

hierdoor blijft gegarandeerd het hele huis ijs- en vorstvrij, als je de slaapkamer deuren openhoudt.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Om de bovenverdieping en vooral zolder ijsvrij te houden, heb ik op boven de zoldertrap, dus op zolder, een tweede thermostaat gemonteerd, gewoon parallel aan die van de kamer.

Deze staat op 7 C.

 

 

Gaat dat dan met een modulerende thermostaat?

 

Op de nefit kan je volgens mij wel op de ketel zelf een 2e thermostaat aansluiten.

Bijv op de mijne (smartline maar is bijna hetzelfde als topline) moet er een moduline 400 op. dat zou werken als er ind e andere kamer een moduline 300 zou zitten.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was het een Radson combi-ketel. Ben verhuisd en hier in dit huis hangt een Nefit HR©.

Bij deze ketel staat in de handleiding dat je in dergelijke gevallen (Antibevriezingsinstelling) de pomp moet zetten op een nadraaitijd van continu, zodat hij altijd draait. De laagste temperatuur die het water kan zijn is 9 graden. Komt het water hieronder, dan slaat ie aan.

 

Zie daar overigens wel een voordeel in. In je woonkamer met openhaard/allesbrander sta je natuurlijk ook de radiatoren "warm" te stoken en zal het watertemperatuur allicht iets omhoog gaan.

 

Zodra de schuur gebouwd is van de zomer moet daar ook buizen heen, dus kan ik wel wat info en tips halen uit deze thread.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sat-elite
@all ik wil dat wel eens zien als alle 2 thermostaten gelijktijdig warmte vraag hebben.


Als ze parallel staan (2-draads) dan is het gewoon 2x verbinding (closed).

Bij een gemoduleerde ketel zou ik het niet weten of dat gaat vechten. In ieder geval, laat ik de pomp draaien continu.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...