Ga naar inhoud


Schotel schuin plaatsen inplaats van lnb's


all4sat

Aanbevolen berichten

Ik heb een triax 78cm schuin geplaatst, gekanteld dus, en daarop staan 4 lnb's, hotbird, astra1,2 en 3.

Ik heb dit geprobeerd omdat ik toch geen satellieten nodig heb op de westpositie.Ik heb hem gekanteld op maximum signaal op astra1.

Het resultaat is spectaculair, véél beter signaal.

Nog iemand die dit wil testen en bevestigen?

geholpen worden is leuk, iemand anders kunnen helpen leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Enkele jaren geleden had ik een 30 graden schuin opgestelde bisat, gericht op 53/62/68 oost.

Bij dergelijke "lage" satellieten is dat zeker een grote ontvangstverbetering, en zijn de LNB's ook makkelijker te monteren.

Of het veel verbetering geeft bij hoge satellieten zoals Astra/Hotbird betwijfel ik, maar slechter zal het er zeker niet op worden.

post-2897-1318260910,9636_thumb.jpg

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een ronde schotel (prime focus) zal het niets uitmaken. Ik kan me voorstellen dat het bij een offset vermoedelijk wel en bij een bisat of wave vrijwel zeker wat uitmaakt als je een andere sat dan rond de 6 oost als centrum neemt.

Zolang je niet op de evenaar woont is de raaklijn langs de clark belt vermoedelijk optimaal als richting voor zo'n schotel. Wel zal je altijd de "buiten-LNB's" scheef moeten zetten, hoe verder naar buiten hoe schever.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor (enkele dichtbij elkaar staande satellieten) kan dit i.d. winst opleveren.

 

Gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen foto van want hij staat op een balkon en ik kan er niet goed voor gaan staan om een foto te nemen.

Inderdaad moet je even aan de slag om de muurbeugel door te zagen en terug in de gekantelde positie te plaatsen.

De signaalwinst is echt spectaculair hoor.

En natuurlijk is de lnb's schuin zetten een stuk makkelijker.

Persoonlijk doe ik dan liever wat meer moeite om toch een nog beter resultaat te krijgen, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze.

 

geholpen worden is leuk, iemand anders kunnen helpen leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu, van een 78 naar een 98% op de signaalbalk van de ontvanger vind ik wel de moeite hoor, ik kan het nu natuurlijk niet laten zien want ik ga nu uiteraard de schotel niet terug rechtplaatsen.

Als ik het had geweten dat het zo'n winst zou opleveren zou ik er wel foto's van gemaakt hebben,

En meer zenders? Nee natuurlijk niet, wel veel meer regenreserve.

geholpen worden is leuk, iemand anders kunnen helpen leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele jaren geleden had ik een 30 graden schuin opgestelde bisat, gericht op 53/62/68 oost.

Bij dergelijke "lage" satellieten is dat zeker een grote ontvangstverbetering, en zijn de LNB's ook makkelijker te monteren.

Of het veel verbetering geeft bij hoge satellieten zoals Astra/Hotbird betwijfel ik, maar slechter zal het er zeker niet op worden. [/quote

 

Hallo Hvdh, ik heb wat vragen, wil er ook even mee expirimenteren heb nog een bisatschotel.

 

Op de foto heb je zoals je aangeeft de visiosat bisatschotel op 30 graden schuin geplaatst om 53/62/68 oost te kunnen ontvangen dat z.g. 30 gr schuin maken hoe reken je dat makkelijk uit?, was de ontvangstkwaliteit min of meer voldoende van deze genoemde oost- satellieten?

Pas je dan ook de skew aan vd LNBS of hangen zoals op de foto lijkt in dezelfde volgorde als normaal hotbird 13 oost, astra 19 +28 oost?

 

Mvg Wiljo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve dan dat het wel interessant staat, zie ik niet het voordeel van het schuin plaatsen.

Je kunt een schotel ook op zijn kop zetten en de reflecties zijn er niet meer en niet minder om.

 

(Ik ga er vanuit dat de skew goed staat, als de schotel recht staat en iedere LNC de juiste elevatie treft)

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Behalve dan dat het wel interessant staat, zie ik niet het voordeel van het schuin plaatsen.
Je kunt een schotel ook op zijn kop zetten en de reflecties zijn er niet meer en niet minder om.

(Ik ga er vanuit dat de skew goed staat, als de schotel recht staat en iedere LNC de juiste elevatie treft)


Hr IJzerbout,

Het gaat niet of het interssant staat, maar of je met het 30 gr. zetten van de bisat o.a. 62 oost(normaal 13/19/23/28 oost) kunt ontvangen zoals hdvd aangeeft dat zou ik uit willen proberen.

Mvg Wiljo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt niets uit hoe schuin de schotel staat.

Het reflekterend vermogen wordt er niet meer of minder door.

Door het schuin plaatsen van de schotel worden de LNC´s meegekanteld.

Je kunt ook de LNC´s individueel de juiste skew meegeven.

Nogmaals, ik ga ervan uit dat de LNC´s de juiste elevatie-voorinstelling hebben.

 

Als het inderdaad beter is om de schotel schuin te plaatsen, dan had de fabrikant hier wel rekening mee gehouden door een bevestiging aan te bieden waardoor de schotel gekanteld aangebracht kan worden.

 

Voor 13° oost tot 28,2° oost is een een segment van 15° nodig.

Voor 68,5° oost tot 53° oost is ook een segment van 15° nodig.

De elevatie van de LNC´s voor beide segmenten is hetzelfde als de schotel in het midden van het segment staat uitgericht.

Maar ik wil jullie er niet van weerhouden de schotel schuin te plaatsen. Beter is het de LNC´s de juiste elevatie en skew mee te geven.

Wat ik wil zeggen is dat door de schotel schuin te plaatsen er niet meer signaal verkregen wordt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

aaannk, ook ik had de visiosat bisat "over" sinds de montage van de T-90 die niet voorbij 42 oost ging.

 

De skew bij 53 en 68 oost is resp. 30 en 35 graden, dus vandaar dat ik de schotel 30 graden scheef wilde hangen.

De voornaamste reden is dat de LNB houders meer hoogteverschil nodig hebben dan ermee in te stellen is.

 

Eigenlijk is het principe hetzelfde als met de big bisat!

 

Later heb ik er nog 57 oost tussen gehad. Maar intussen is op zowel 57 als 62 oost nauwelijks meer iets te zien...

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hvdh
aaannk, ook ik had de visiosat bisat "over" sinds de montage van de T-90 die niet voorbij 42 oost ging.

De skew bij 53 en 68 oost is resp. 30 en 35 graden, dus vandaar dat ik de schotel 30 graden scheef wilde hangen.
De voornaamste reden is dat de LNB houders meer hoogteverschil nodig hebben dan ermee in te stellen is.

Eigenlijk is het principe hetzelfde als met de big bisat!

Later heb ik er nog 57 oost tussen gehad. Maar intussen is op zowel 57 als 62 oost nauwelijks meer iets te zien...


Hallo Hvdh,

Dank vd reactie, ik ga is even uitvogelen gewoon vd lol!!

Mvg Wiljo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: all4sat
Ik heb er geen foto van want hij staat op een balkon en ik kan er niet goed voor gaan staan om een foto te nemen.



@all4sat,

Als het niet goed mogelijk is om ervoor te gaan staan om een foto te nemen
is het dan wel mogelijk een foto van opzij, van achteren of van beneden te nemen?

Een tekening met daarbij specificaties van afmetingen en onder welke hoek
de schotel geplaatst is zou verhelderend kunnen werken.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Maar ik wil jullie er niet van weerhouden de schotel schuin te plaatsen.


Gelukkig maar , anders had ik al dat werk voor niets gedaan :D

Ik liep al langer met het idee , en had ook al wat materiaal verzameld om een schotel(tje) zo te laten draaien terwijl hij goed gericht bleef .
Nu is hij klaar en gericht op Astra 19.2º blijkt dat het signaal in de "normale" stand niet het hoogst haalbare is .
Op normale stand 6.3 dB /85 % ,
Feedarm op 9 uur 6.9 dB /87 %
Feedarm op 12 uur 5.8 dB /79 %
Feedarm op 3 uur 6.7 dB /88 %

uiteraard in al die standen az , el en skew nogmaals handmatig op max afgesteld .

Bij kontinue draaien blijft hij gewoon beeld geven zonder blokvorming , maar met het signaalmenu in beeld , zie je de sterkte wel variëren .
De positie van de lnb word via snaarpoelies op een as in de feedarm , min of meer recht gehouden maar doordat de snaren van rubber zijn en er 2 rubberslangetjes als kruiskoppeling zijn toegepast , gaat dit niet optimaal .

Ik heb in de tuin momenteel ook een 120 cm Echostar offset schotel staan waar ik dat ook wel mee zou willen proberen .
Helaas is de bovenstaande aandrijving daar te klein voor .
Die schotel is op het frame van de mount wel in die 4 standen te monteren , dat vereist wel een paar 2e handen (Sattaz ?)

post-368-1318260934,5005_thumb.jpg

post-368-1318260934,531_thumb.jpg

post-368-1318260934,5588_thumb.jpg

post-368-1318260934,5867_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...