Ga naar inhoud


Drs. IJzerbout quizvraag #7


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Hier weer een nieuwe quizvraag uit de ondertussen legendarische Drs. IJzerbout quizvraag serie.

 

Voor satellieten uplinks, worden vaak ontzettende grote schotels, soms tot 19 mtr. doorsnede gebruikt.

Kijk maar eens bij de verschillende Teleports zoals Usingen en APS in Unterföhring.

Terwijl er ook met veel kleinere schotels kan worden ge-uplinkt. Met schotels vanaf 1-2 mtr. doorsnede is dit ook mogelijk.

 

De vraag is nu: "Waarom worden er zulke gigantische schotelmaten gebruikt voor het uplinken van een TV programma of andere dienst, terwijl dit ook met veel kleinere schotels zou kunnen gebeuren?"

 

Er zijn 2 redenen voor.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Er zijn 2 redenen voor.

1. Beter (nauwkeuriger) te richten
2. Meer (sterker) signaal

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed signaal van een grote schotel naar een sat. is belangrijk om het ook weer goed te kunnen downloaden zodat er een goed signaal te ontvangen is.

 

Een grote schotel is moeilijk te transporteren.

 

Gr, R@oul.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht:

-Een grotere schotel is juist moeilijker te richten dan een kleine. Waarom weet ik niet.

 

-Het voordeel van een grote schotel bij mijn ontvanger thuis is volgens mij alleen maar dat je onder extreme omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een flinke regen of sneeuwbui, je minder snel last hebt van slecht ontvangst.

 

Ik ga dus voor het tweede antwoord, een sterker signaal alhoewel in technische zin het signaal niet sterker is maar de ontvangst meer gerandeerd is.

VU+ Duo, dreambox 500s, Rebox 4000, Openbox, cccam, Wavefrontier 90 met 13,19,23,en 28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
het verschil zal in het up-link vermogen zitten

@roger4007: Dat is alvast goed. Wil je met een relatief kleine schotel, zoals op de foto in de bijlage een satelliet goed en betrouwbaar bereiken, heb je een HPA (versterker) van ca. 400 Watt nodig.
Terwijl je voor dezelfde veldsterkte naar de satelliet bij een schotel van zeg maar 19 mtr. doorsnede maar een vermogen van ca. 5 watt of nog minder nodig hebt.
Een HPA van 400 watt kost al gauw zo´n €uro 40.000,00 met duur onderhoud, terwijl een HPA van 5 watt maar een fraktie van die prijs kost met nagenoeg geen onderhoudskosten.
In deze business praat je over 99,99% bedrijfszekerheid en dat is met een HPA van 400 Watt bij 24x7 niet te halen.

Maar nu de 2e veel belangrijkere reden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit me net te bedenken dat ik vroeger wel eens "illegale" ontvangers heb gebouwd, die speelde op de energie van de zender.

 

Wat ik me dus kan voorstellen is dat het UP-vermogen gerelateerd is aan het DOWN-vermogen. Een satelliet is ook maar een repeater en de benodigde energie lijkt me niet voldoende om die van de zonnecellen te betrekken.

 

(Bedoel niet de energie van de stuurraketten, daar die een separate energiebron hebben, die uitputtelijk is)

 

Met een 400 Watts Up, minus verlies zou er dus bv een 200 Watts oid Down komen.

 

Is maar een gedachtespinsel, in mijn kromme hersens, maar moest denken aan de nog steeds verboden spanningsloze ontvangers.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de grote schotels zijn nog uit de tijd dat het

moeilijk was grote vermogens te maken ,dus moest

de versterking uit de schotel komen.

 

Verder werd in die tijd veel op 4 ghz gedaan en moest

je wel met grote schotels werken om een beetje gain

te krijgen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...