Ga naar inhoud


Drs. IJzerbout quizvraag #7


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Vwb ontvangen kan kleine schotel (grote openingshoek)signalen afkomstig van andere satellieten die zich in de buurt van de gewenste satelliet bevinden oppikken, waardoor deze storingen veroorzaken.

 

Zal met uplink dus wel net zo werken. Met een grotere schotel kun je preciezer richten, waardoor een groter deel van de bundel op de plaats van bestemming aankomt.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Met de hele grote uplink schotels is het veel moeilijker om als bijv. piraat de transponder "over te nemen" of te storen.

 

Desondanks lukte het Iran recent wel o.a. op de Hotbird VoA transponder, maar die zullen vast geen hobbyschoteltje gebruiken!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel heel raar dat een oplinkschotel aan een (vermoedelijk) oprit staat.

 

Een beetje tape voor de LNB en weg is het beeld.

 

R@OUL.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen zit goed mee te denken.

Maar tot nu toe nog geen goed antwoord.

 

Vanwege gevaarlijke straling die Sjaak(k) aangaf. Dat is inderdaad wel zo, die waarschuwingsborden en dergelijke staan er niet voor niets bij en je moet er dan ook niet met je klokkenspel uren lang voor gaan staan. De bundel gaat niet rechtvooruit maar onder een hoek naar boven. Dan kun je echt wel even in die bundel gaan staan. Er zal niets gebeuren.

Alleen bij langere exposure is dit niet aan te raden.

 

Ik was 3 jaar geleden in de Congolese Republiek en heb daar een 2 mtr. Ku-band uplink/downlink naar Intelsat 10 (68,5° oost) tijdelijk opgebouwd.

Die stond bij de Télédiffusion du Congo in Pointe Noire.

Vanwege de grote hitte heb ik dat midden in de nacht gedaan en het was behoorlijk improviseren geblazen met de bescheiden middelen die me ter beschikking stonden.

De foto´s zeggen genoeg en het resultaat mocht er wezen vond ik.

Vanwege het stralingsgevaar heb ik stokken en stenen in de grond eromheen geslagen en een oude VHS tape afgewikkeld om de nieuwschierige toeschouwers op een veilige afstand te houden.

De HPA was 200 Watt, eigenlijk te weinig om betrouwbaar naar deze satelliet te uplinken vanwege de tropische regenbuien.

Maar tijdens de voetbalwedstrijden is het beeld geen enkele keer uitgevallen.

post-51988-1318260937,3704_thumb.jpg

post-51988-1318260937,5326_thumb.jpg

post-51988-1318260937,679_thumb.jpg

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007

ga er maar niet van uit dat je aan de schotel zou kunnen komen neem een kijkje met streetview

 

http://maps.google.nl/maps?q=&num=1&t=h&vps=1&jsv=237a&sll=52.469397,5.509644&sspn=1.74015,3.735352&hl=nl&ie=UTF8&geocode=FbzFGgMd8nxBAA&split=0

 

als je de straat verder bekijkt zie je dat er veel aan de beveileging gedaan wordt daar

verder had ik toen ik de foto maakte meteen koppijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die eerste 2 foto's komen mij wel bekend voor toen ik medio 1990-1991 een 2-weg satellietverbinding had van een Duitse firma, geplaatst door een Nederlands bedrijf.

 

Eea zat aan een "buisje" (80 mm, 4 mm dik) aan de schuur met binnen in de schuur staalplaten omdat keilbouten te licht waren (dus tapeinden draad M10 door de muur heen)

 

Vermogen zou ik niet meer weten. Wel dat het niet goedkoop was (lees: installatie viel mee, maar het dataverbruik crazy )

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn gok:

 

 

zodat er door derden het uplink signaal makkelijk verstoort kan worden..?

 

want als je al een huge ass uplink schotel heb... en je hebt normaal maar een paar schammele wattjes nodig om je signaal door te pegelen..

 

en 1 of andere mongool gaat op jou uplink storen.. dan kan je er nog wat meer vermogen op draaien :?

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

redenen zijn gewoon te vinden op wikipedia smile

 

Citaat:
Satellite television, like other communications relayed by satellite, starts with a transmitting antenna located at an uplink facility. Uplink satellite dishes are very large, as much as 9 to 12 meters (30 to 40 feet) in diameter. The increased diameter results in more accurate aiming and increased signal strength at the satellite.

 

Kortom, signaal versterking (reden 1) en reden 2 is dus een nauwkeuriger straal richting de sat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De straal (beam) van zo´n grote schotel is inderdaad zo nauwkeurig dat je hem bijvoorbeeld maar op één van

de 4 co-gepositioneerde satellieten van de Astra vloot op 19,2° oost kan richten.

De positie van de schotel wordt ook continue gekorrigeerd om de drift van een satelliet te volgen.

Met een duidelijk kleinere schotel hoeft dit niet.

 

Eigenlijk is dit ook een goede reden, maar toch niet wat ik bedoelde.

 

Ik geef een kleine tip: bandbreedte

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout


Ik geef een kleine tip: bandbreedte


Wat ik kan vinden is;

Citaat:
Uplink/Downlink

We hebben gezien dat men een signaal op een andere frequentie naar de satelliet stuurt dan waarop de satelliet het signaal terugstuurt. De Uplink frequentie is meestal hoger dan de Downlink frequentie, en het verschil is meestal +/- 4 GHz. Bijvoorbeeld:

Uplink :14,480 GHz
Downlink :11,080 GHz
Deze waarden kunnen anders zijn, dat hangt af van de fabrikant van de satelliet en het soort transponder. Sommige transponders hebben een andere bandbreedte. Een veel gebruikte bandbreedte is 36 MHz, maar een bandbreedte van 72 MHz komt ook vaak voor. Er zijn echter nog meer mogelijkheden, het ligt helemaal aan wat de eigenaren van de satelliet hebben besteld bij de fabrikant. Indien men alleen geïnteresseerd is in ontvangst van satellietsignalen, dan heeft men alleen met de downlink frequentie te maken.



Auteur-nickname: ArnoldSat

Ja, en nu. Verhaal is duidelijk, maar ben bang dat het niet het antwoord is blush
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...