Ga naar inhoud


Welke FM-zenders ontvang je?


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
fmyagi.jpg
Kan het zijn dat de antenne op die foto helemaal verkeerd in elkaar is gezet?

Ik heb er geen handleiding bij gekregen. Dus wie weet! Op deze manier leek hij te passen.
Citaat:
Het geval klopt volgens mij niet.
Dan zit ie ook veel te dicht op de dakgoot wat een goede werking al helemaal tegenwerkt.
Het is niet de eerste keer dat ik zoiets zie.

Tjah de ruimte op het dak is ook beperkt. Hij zit aan een mastje op een tegelvoet trouwens, er zit een strook plat dak voor de het dakpannendak.

Verder naar achteren gaat niet want de tegelvoet staat al haast tegen de dakpannen. Verder naar voren is onverstandig want dan zit het dak van de achter-overburen meer in de weg voor ontvangst. Meer naar links en de schotel (buiten beeld) zit in het ontvangstpad en meer naar rechts en hij staat achter een schoorsteen.
Origineel bericht van: Murdock
Citaat:
Kan het zijn dat de antenne op die foto helemaal verkeerd in elkaar is gezet?


Ik zat ook al te kijken, maar ga er vanuit dat dit een voormastmontage is?

Het is moeilijk te beoordelen of de reflectoren idd. langer zijn dan de directoren.

Zal morgen bij licht eens kijken. Heb net met mijn zaklamp gekeken, maar als er verschil is dan zijn de directoren langer. Was me niet eens opgevallen.
Citaat:
Daarnaast zit de dipool nogal raar geklemd, ik denk dat daar iets fout gaat, alhoewel dat niet veel invloed zal hebben op de werking.

Hoe zit die raar geklemd? Ik heb er wel een plastic zakje met tiewraps overheen gedaan tegen de regen, dat is dat stukje groen. Dat was voor de zekerheid omdat de antenne alleen voor horizontale opstelling lijkt te zijn ontworpen. De montage aan de mastklem kostte ook wat moeite omdat hij er horizontaal een stuk makkelijker inging. Maar hij zit nu best stevig.

Ik zal kijken of ik morgen misschien een betere foto kan maken.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Citaat:
Rond de 875 Mhz kan je lekker DX-en. Zit lekker vol met goeie muziek

 

De 35cm band is de nieuwe "piraten" band voor DX. Gewoon FM stereo, soms zelfs met RDS. Inderdaad erg leuk al vind ik het lang zo laagdrempelig niet als destijds DX op de FM omroepband.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luister met de Yeasu of de 785XLT, maar RDS en stereo. Nee dat niet.

Die "piraten" hebben overigens wel vaak Sam Broadcaster staan en zijn op internet wel in stero terug te vinden met MP3-Tag's en a RDS-look-a-like infobox.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, zo leer ik wel een beetje veel het Drenthse accent.

 

Er zitten er bij die Radio 3 volledig wegdrukken, maar wel gewoon keihard 15 km verderop in Drenthe zitten. crazy

 

Maar je hebt helemaal gelijk, zodra je van Hoogeveen naar Emmen rijdt dan loopt de band al aardig vol. Volg de dan de Hondsrug, dan overlopen ze elkaar.

 

In Brabant was een antenne op je dak kassa voor de toenmalige RCD, hier sterft het van antenne's.

 

Zit gewoon zo vol dat het niet meer uit te peilen is :D

 

Die goeie oude tijd, dat je gebeld werd door je luisteraars in het dorp dat er een peilwagen reed eek

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Huhh..dat is bovenin de UHF band Heb je daar fm stereo ontvangers voor met RDS

 

Tuurlijk, dat is op elke frequentie mogelijk, gewoon een converter maken die je voor een normale FM tuner zet.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat snap ik zelfs nog wel, maar weten die piraten eigenlijk wel wat een converter is

 

Ik vraag me soms meer af of de "radio amateur" met licentie wel weet waarmee hij bezig is. Zeker als je weer zo'n spetteraar hoort die op HF denkt dat filters overbodig zijn omdat hij toch een licentie heeft. Veel 35cm (of 23cm)amateurs hebben trouwens wel een licentie, maar dat gewauwel of gepiep doet ze niets.

 

Op de 35cm worden inderdaad converters ingezet die het signaal netjes terugzetten naar 100MHz. Standaard FM Tuner eraan, paar gestackte harken op je dak en luisteren maar.

 

Citaat:
al vind ik het lang zo laagdrempelig niet

Wat bedoel je daarmee?

 

Wat ik er mee bedoel is dat je al een converter nodig hebt om te kunnen luisteren.

Ook kijkt het met de antenne's en coax nogal kritisch. En dat is dan alleen nog maar de ontvangst. Wil je een zender bouwen en bouw je alleen maar na dan zal je toch je zelfbouw spulletje door iemand die een spectrum analyzer heeft af moeten laten regelen (zou de gemiddelde zendamateur met licentie wel weten wat zo'n ding is en wat het doet).

Ga je met eindtrappen spelen dan is een cavity filter min of meer een must, en natuurlijk weer de beruchte spectrum.

 

Vroeger op de FM omroepband was het een vrijlooposcillatortje met een paar trapjes en erachter een dikke lamp. Schematje van 2 meter omwerken naar 3 meter en toeteren maar.

 

Citaat:
Die goeie oude tijd, dat je gebeld werd door je luisteraars in het dorp dat er een peilwagen reed

 

Dat gebeurt og steeds. http://www.klompenboer.nl/

 

Geluk,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh...mensen, onderschat die piraten niet hé.

Er zitten erbij die wel degelijk weten wat ze doen. Met de hulp van elkaar en het www zijn die op een niveau aangekomen dat niet onderdoet voor een zendamateur met een licentie.

 

Ik luister hier iedere zondagochtend op de 48-49 mtr. en ontvang loeihard piraten uit NL met een perfekte (AM) geluidskwaliteit gebroederlijk naast de wereldomroep en ze doen niet voor elkaar onder.

Iedere avond hoor ik hier middengolfpiraten rond de 180 mtr (1600 - 1800 KHz) met zeer goed neembare kwaliteit.

Het is best wel lachen.

Wil je er meer over weten dan ga naar: http://www.am-forum.nl

Op de kortegolf ontvang ik ze zelfs in Canada (Montréal).

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat nergens geschreven dat ik er aan mee doe.

En er naar luisteren, dat mag toch hopelijk nog wel?

Dan kun je je afvragen wat nou leuker is...een plaatje dat door een piraat de ether in geslingerd wordt met doorgaans primitieve zelfgebouwde zenders, live vanuit een kippehok in de Achterhoek van Twente of het eindeloze ge-ouwehoer van 2 gelicenceerde amateurs met hun superdure, high-advanced, computergestuurde fabrieks apparatuur, want welke gelicenceerde zendamateur bouwt vandaag de dag nog wat zelf? Dat zijn alleen de rasechte "Die-Hards" een handje vol.

 

En kom nou niet met het argument van dat piraten storing veroorzaken. Moet je eens een AM bandscan doen van de lange golf tot de kortegolven. De plasma´s, geschakelde voedingen, computers, etc. hebben het frequentie-spektrum al zodanig verziekt met hun onmiskenbare storing...dan doet de ene of de andere AM piraat er ook al niet veel aan toe.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat snap ik zelfs nog wel, maar weten die piraten eigenlijk wel wat een converter is

Ik vroeg me alleen af of er voor die frequentie ontvangers zijn met RDS, ze gebruiken denk ik gewoon een scannertje.

 

Dit is wel erg kort door de bocht. Feit is dat veel amateurs op die band veel aan zelfbouw doen, een behoorlijke kennis over HF beschikken en de meeste zender/converter schakelingen zelf ontwerpen. Dat kun je van de meeste geregistreerde zendamateurs niet zeggen.

 

Trouwens, ik denk dat 90% van de amateurs op 35cm ook een N of F vergunning hebben.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is niet alleen bij zendamateurs zo.(zelfbouw en fabrieks apparatuur en zo.)

 

Vroeger was "video" ook nog een echt vak, met egalisatie, timing, burst fase, de 2T en 20T puls, en natuurlijk niet te vergeten de dif.gain en de dif.phase.

Ben geloof ik alleen nog de 8 field sequense vergeten.

 

Tegenwoordig...

Efin kijk maar eens een avondje TV...

 

Maar ik dwaal geloof ik af van het onderwerp.

 

Ik ontvang hie op mijn hotelkamer op dit moment vele fm zenders, maar ik kan er geen een verstaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was zojuist weer een lekkere Es opening hier in Nederland, misschien is dat wel weer leuk voor dit topic!

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zendamateurs, waarvan de roepnaam nog met PA0 begint (een met uitsterven bedreigde soort),hebben in ieder geval nog zelf toestellen in elkaar gesoldeerd, Heatkit was best populair.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad veel geleerd van PA0OCB uit Bergen op Zoom, die helaas overleden is.

Het vak zat dan ook in zijn bloed, waarbij zowat alles wat hij had zelfbouw was.

Zelf ben ik nooit aan zo'n cursus begonnen, vooral door de barrières (die weinig met elektronica te maken hadden) die opgeworpen waren.

 

@W3ird_N3rd : bedankt voor de lijst, ik woon ook in die buurt, maar ik ontvang een stuk minder met enkel een sprietantenne + antenneversterker.

Wel de moeite om eens `hogerop` te gaan.

Ik zal eens bij de nalatenschap van PA0OCB gaan zoeken.....

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...