Ga naar inhoud


Ik wel een grondkabel aanleggen in de tuin, advies gewenst.


Neptunus

Aanbevolen berichten

even een vraag van een elektra leek. Ik ben bezig met aanleg van een nieuwe tuin. Nu wil ik in die tuin op twee plaatsen verlichting aanbrengen. Deze moeten tegelijk aan en uitgaan op een schakelklok in de schuur waar de kabel naar binnen gaat.

 

Verder wil er een waterpartij op aansluiten, deze dient apart te worden geschakeld en krijgt een eigen schakelklok.

 

Heeft er iemand advies of een stappenplan?

 

Huidige situatie is niet goed, er zijn nu twee lampen aangesloten maar dat is met een gewone huis- tuin en keuken zwarte kabel gedaan........foei Neptunus!! Ik weet het! blush

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is ook niet zo moeilijk, gewoon kabel van de schuur naar lamp 1 en doortrekken naar lamp 2

Voor de waterpartij ook even een kabel van de schuur naar de waterpartij.

 

Voor kabel moet je of echte grondkabel gebruiken (dus met een vlechtscherm) of kabel zonder vlechtscherm maar die moet je dan in slagvaste buis leggen (hostaliet)

Alle kabel dient met aarde te worden aangesloten ook al gebruik je kunststof verlichting.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval 2.5 mm2 nemen, dan kun je deze tot 16A belasten. Ik dacht eerst dat 1.5 mm2 ook wel genoeg zou zijn voor wat verlichting en vijverwerk, maar als je toch bezig bent, doe het dan meteen goed. Als je later een elektrische bbq of frietpan wilt aansluiten heb je in ieder geval geen problemen daarmee.

 

Indien mogelijk zou ik de waterpartij op een aparte groep aansluiten, het liefst nog met een aparte aardlek.

Ik heb een aantal jaar geleden meegemaakt dat midden in de nacht de vijverpomp kortsluting maakte en de aardlek eruit klapte.

Resultaat: ontdooid vlees, lauw bier en te laat op het werk omdat de wekker niet werkte...

 

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik leg een 5 aderige kabel met 2,5 mm kernen van de tuin naar de schuur wat een geaard stopcontact zit, maar wat dan? Er komt dus zo'n 2 cm. dikke kabel binnen, hoe krijg ik dat netjes verwerkt?

 

Die lampen zullen wel ergens een kroonsteentje hebben dus daar kunnen de aders zo in maar stel dat dat waterpartijtje een stekker heeft, hoe sluit je dat dan aan?

 

Zoals jullie al begrijpen: ik ben een leek!

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je in een doe-het-zelf zaak wel het nodige advies kan krijgen om dit klusje aan te pakken. Misschien heb je familie/vrienden/kennissen met een elektro achtergrond?

 

Als je niet precies weet waar je mee bezig bent zou ik er niet zelf aan beginnen.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
OK, ik leg een 5 aderige kabel met 2,5 mm kernen van de tuin naar de schuur wat een geaard stopcontact zit, maar wat dan? Er komt dus zo'n 2 cm. dikke kabel binnen, hoe krijg ik dat netjes verwerkt?

Die lampen zullen wel ergens een kroonsteentje hebben dus daar kunnen de aders zo in maar stel dat dat waterpartijtje een stekker heeft, hoe sluit je dat dan aan?


Waarom zou je 5 aderige kabel pakken?
Mijn inziens is dat niet nodig en extra duur of je moet de lampen ook afzonderlijk aan en uit willen doen en ook nog continu spanning willen hebben voor de electische BBQ oid.
Ik zou gewoon 3 x 2,5 pakken buis eromheen en klaar
Bij de 1e lamp plaats je een waterdichte lasdoos met:
- kabel in
- kabel uit (naar de volgende lamp)
- een aftakking voor de 1e lamp.

Voor de vijverpartij zou ik een waterdicht stopcontact plaatsen want inderdaad de meeste pompen ed. hebben een aangegoten stekker.(wel even een dakje oid. er boven zetten zodat hij niet vol in de regen komt te zitten want zo waterdicht zijn de meesten niet)

Binnen in de garage zou ik een wat groter kastje plaatsen met een railtje er in of er in maken.(er zijn kastjes met een doorzichtig en wegklapbaar deksel speciaal voor schakelklokken ed.)
Op dat rail klik je 2 schakelklokjes (1 schakelklok met 2 uitgangen kan ook maar is vaak duurder) geheel aansluiten en klaar.
Zo zijn je kabels netjes afgewerkt, ben je niet met kroonsteentjes ed. aan het prutsen en zul je er nog lang plezier van hebben.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt op iedere WCD een schakelklok zetten en kun je de

gebruiker separaat schakelen.

 

Luxer en wellicht eenvoudiger kun je op iedere WCD een klik-aan

klik-uit systeem zetten zodat je van binnenuit alles draadloos

kunt bedienen.

 

VMVK-as 3 x 2,5 is dan voldoende.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zitten je lampen en de vijverpartij vlak bij elkaar zodat het op die manier goedkoper kan worden om een 5 aderige kabel te gebruiken.

 

Om je een idee te geven

3 x 2,5 zonder afscherming kost ongeveer 2,86 euro per meter

5 x 2,5 zonder afscherming kost ongeveer 4,67 euro per meter

grijze hostalietbuis kost ongeveer 1,25 per meter

 

2 x 2,5 + as (met afscherming) kost rond de 4,75 per meter

4 x 2,5 + as (met afscherming) kost rond de 6,95 per meter

 

(dit zijn richtprijzen hé er is ook wel goedkopere kabel te vinden maar ook stukken duurdere kabel)

 

Voordeel van kabel zonder afscherming is dat deze dunner is, in standaard buis past en je vanuit de grond gewoon in buis door kunt werken om er een strak geheel van te maken.

Nadeel de extra kosten voor de buis.

 

Voordeel van kabel met afscherming is dat je het direct in de grond kunt graven.

Nadeel is dat deze vaak een stuk dikker is waardoor je dikkere (duurdere) buis nodig hebt (als je boven de grond er een strak geheel van wilt hebben), de afscherming lastiger is aan te pellen en veel zitten te hannesen met het aansluiten van dat soepele aardscherm. (als ze hem al niet weggeknipt hebben)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...