Ga naar inhoud


Snap het even niet? (verschillende soorten inches?)


demesmaeker

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

 

Ik ga een hydrofoorinstallatie aanleggen in mijn huis, zodat ik met grondwater de wc door kan spoelen, de tuin kan besproeien , ..

 

Nu heb ik in mijn huis al een buis met als diameter 3,33cm

Nu zie ik dat de hydrofoorpompen op internet een ingang hebben van 1 inch.

 

Dus ik dacht..ik ga zoeken naar een slang of koppelstuk dat van 3,33cm , 2,54 cm (1 inch) maakt... Maar wat blijkt nu, ik kan die niet vinden omdat 1 inch kennelijk ook 3,33 cm kan zijn? En dat wordt dan ook wel G1 genoemd.

 

 

 

Ik heb gekeken of ik kon vinden hoe ze dit 1 inch kunnen noemen, maar kom er niet uit.

 

Kan iemand meer helderheid bieden?

 

Hoe kom je er dan achter of ze ergens met 1 inch 3,33cm bedoelen of 2,54cm bedoelen?

Zeker als je iets via internet gaat bestellen kan je niet de schuifmaat er bij halen.

 

Groeten,

Demesmaeker

Dreambox 7000 , T90, diseqc 8x1, 80Gb/5.400 Maxtor 4R080J0 HDD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
wikipedia:
Afmeting

Een inch is gelijk aan 25,4 mm (ofwel 2,54 cm), 12 inch is één foot. De inch is geen SI-eenheid (zie ook Tabel van niet-SI-eenheden) en het gebruik wordt daarom afgeraden. De lengte ervan werd in 1958 vastgelegd in de Imperial units (geldig vanaf 1 juli 1959 in de Verenigde Staten van Amerika, het Verenigd Koninkrijk en het Britse Gemenebest).


niet meer en niet minder.
als je fabrikant, producent of verkoop-kraam andere eenheden gebruikt hebben ze een slag van de molenwiek.


en sommigen bedoelen een inwendige diameter en anderen een uitwendige diameter, ook HUN probleem.
ciao

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Inch is in de installatiewereld de nominale doorlaat.

Dat is dus globaal de inwendige diameter, rekening houdend

met oneffenheden enzovoort.

 

En dan klopt het verhaal weer.

 

De uitwendige diameter van een pijp kan verschillende maten

hebben afhankelijk van de wanddikte.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan klopt het nog niet, of ik heb iets gemist.

 

Kijk maar naar de d-i van een draadpijp 1/2. Die is 16mm.

Bij mij is de helft van 25.4 toch echt wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Con ik ken dat probleem.

 

In Mexico was ik bezig met een nieuwe brandblusser en heb daar Nozzles laten maken.

 

Ik heb daar een maat opgegeven in Inches. Toen ik de sample kreeg voordat het spul in massa werd geproduceerd kreeg ik later in Nederland die Nozzle en het pastte hier gewoon niet en scheelde het aardig wat millimeters.

 

Nu moet je me er niet aan ophangen, omdat mijn spaans ook niet 100% is, maar het had te maken met met metric inches en nog een andere kreet.

 

Denk dat je nu hetzelfde probleem heb.

 

Die Nozzles heb ik uiteindelijk hier een sample van laten maken en daar is een gietvorm van gemaakt en toen is het uiteindelijk goedgekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- okay..als je de dikte van de rand er bij telt, dan komt er eventueel iets bij (verschil binnendraad en buitendraad)

- Ook zie ik dat een duim in het buitenland ook iets anders kan zijn..

 

 

Maar het verschil tussen 2,54 cm en 3,33 is aardig groot. Dat is niet de dikte van de rand meer.

 

Ik zie ook dat buitenlandse sites met hydrofoorpompen over 1 inch spreken en dan 33,3mm bedoelen. Heel raar.

 

Mijn pa zei dat hij er vaker van had gehoord, maar ook nooit door had gekregen hoe het precies zit, en dat hij de indruk heeft dat een aantal wikkelingen van schroefdraad er iets mee te maken heeft.

 

Gr,

Demesmaeker

Dreambox 7000 , T90, diseqc 8x1, 80Gb/5.400 Maxtor 4R080J0 HDD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Een Inch is in de installatiewereld de nominale doorlaat.
Dat is dus globaal de inwendige diameter, rekening houdend
met oneffenheden enzovoort.

En dan klopt het verhaal weer.

De inwendige diameter van een pijp kan verschillende maten
hebben afhankelijk van de wanddikte.

HG CC

Sorry, foutje gemaakt.

@ Dan klopt het nog niet, of ik heb iets gemist.
Kijk maar naar de d-i van een draadpijp 1/2. Die is 16mm.
Bij mij is de helft van 25.4 toch echt wat anders.

In de installatiewereld (nederland) wordt standaard Volgens
DIN 2440 gewerkt en dan gelden de inwendige diameters zoals
ik noemde.

Neem je nu de DIN 2441 (stoompijp) dan gelden andere binnendiameters;
1/2" di 14.8
3/4" di 20.4
1" di 25.6

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al deze verhalen komen er op neer dat ik niets via de webshop ga kopen en alles ga meten en pas betaal als ik zeker weet dat het past smile

 

En dat wordt leuk, want je moet naast een hydrofoorpomp ook een filter en terugslagklep kopen en die moeten wel allemaal op elkaar passen.

 

Ik denk dat de webshops die zeggen dat 1 inch 33,3mm is het mis hebben en per ongeluk de term "G1" verwarren met 1 inch.

 

In ieder geval wordt het een leuk projectje om mijn huis te voorzien van leidingen en kranen met grondwater :D

 

 

 

Dreambox 7000 , T90, diseqc 8x1, 80Gb/5.400 Maxtor 4R080J0 HDD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

G1 is hetzelfde als 1". 1", G1 zijn noemmaten voor uitwendig

33 mm.

 

Als je hulp nodig hebt meldt dat dan hier, zoek ik het wel uit.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de beste methode is gewoon al die vreemde inch maten ed. overboord te gaan zetten en in millimeters weer te gaan geven, probleem opgelost en iedereen (ook in het buitenland) weet precies waar ze het over hebben.

Want geloof maar dat er een bult misverstanden en fouten door die inch maten zijn gemaakt en nog altijd worden gemaakt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Instalatie wereld heet 1 inch > 1 duim voor pijpleiding en de bij behorende schroefverbindingen nippels bochten T stukken ed.De term 1Duim heeft oa betreking op de speciale schroefdraad voor Fittingen ed,deze is namelijk niet recht maar loopt taps.Dit heet Gas schroef draad,dus voor water/CV en Gas leidingen,is dus 33,7mm.(net even nagemeten)Dus als je naar een ijzer handel gaat en vraag naar 1 lengte duimse gas pijp weet men precies wat je hebben moet,echter heb je ook nog vlam en stoom pijp,bij de eerste is de wand dikte minder,deze buis word vaak voor konstruktie doeleinden gebruikt,voor deze toepassingen zijn ook buisen in mm verkrijgbaar, (speciale maten )en is niet geschikt om er schroefdraad op te snijden.De Gas en stoom pijp wel,de laatste heeft een keinere binnendiameter ivm de wand dikte,en is naadloos.Al het andere spul is gelaste buis.Echter de diameter kan wel eens 0,1 of 0,2 mm afwijken ,dit is echter geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...