Ga naar inhoud


Bij uitschakelen TL-lamp gaat aardlek en/of 16 ampere automaat eruit


mati

Aanbevolen berichten

Ik heb in een droge ruimte een dubbel TL armatuur van 2 x 36 watt.

Deze hangt hier al 10 jaar zonder problemen.

Sinds kort gaat de aardlek en/of de 16 ampere automaat eruit bij het uitzetten van de lamp dmv wandschakelaar.

Als ik de TL lampen uit het armatuur haal is er niks aan de hand bij het aan en uit zetten.

 

Het armatuur is van het merk DAKS met intern 2 trafo's en 1 elco over de 220 volt aansluiting.

Vermoedelijk is één van deze componenten defect.

 

Heeft iemand een verklaring hoe het kan dat de aarlek en/of automaat eruit gaat bij het uitschakelen.

Dit kan toch geen piek van 16 ampere opleveren.

 

Gr

Marcel

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sowieso is die 16 Ampere traag. Je hebt ergens een dikke sluiting. Zou persoonlijk de moeite niet nemen om de trafo te onderzoeken of te gaan repareren gezien de kostprijs van een nieuw armatuur.

 

Gebruik iig die lamp niet is mijn advies. Als er een jotterende sluiting in zit wordt je bekabeling warm tot aan je meterkast, met alle gevolgen van dien. Hoeft de aardlek er niet eens uit te vliegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan geen sluiting zijn want ik kan de 2 TL-lampen gewoon aan doen. Ze branden normaal.

Pas als ik de lampen uit zet dmv de wandschakelaar gaat de aardlek of 16 ampere automaat of beiden eruit.

 

Als ik de 2 TL-lampen uit het armatuur haal, kan ik het armatuur onder spanning zetten dmv de wandschakelaar en vervolgens weer uitschakelen zonder dat de aarlek en/of automaat eruit gaat.

 

Ik ga uiteraard niks repareren want voor ca €20,-- heb ik een nieuw armatuur.

 

Ik zoek alleen een technische verklaring voor het probleem.

 

De voeding van mijn computer heeft het vandaag ook begeven.

Na het aanzetten hoorde ik na ca 30 seconden een plof en zag rook uit de kast komen op de plek waar de voeding zit.

De computer zit op dezelfde groep als het TL-armatuur.

Mogelijk heeft het een met het ander te maken.

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satencom
de trafo geeft dit probleem lek spanning naar de arde ik heb het wel eerder mee gemaakt


Maar als de aardlek niet gaat en je zekering van 16 Amp/traag moet het maar uitschakelen, dan is er niet een klein lekje. Denk dat de coating van de koperdraadwikkelingen aan het begeven is. Gaat dit in een vertraagd proces (jotterend) dan heb je warmteontwikkeling in je huisinstallatie.

Als je weet hoe een lastrafo reageert als je met de electrode vastzit dan weet je hoe warm de kabels worden, danwel niet wegsmelten (15 mm 2). Niks klapt er direct aan veiligheden uit.

Gebruik die lamp gewoon niet meer en haal morgen bij de bouwmarkt een andere. Zelfs als hier de buisjes op zijn na een 3 jaar dan komt er een heel nieuw armatuur, omdat 2 losse buisjes duurder zijn dan een compleet armatuur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die condensator is een ontstoringscondensator, en of een Cos fie verbeteraar.

Ik vermoed dat je bij het uitschakelen een opslingering van spanning krijgt (t-e.m.k), en dat die ontstoringscondensator dan doorslaat.

Haal die er eens van tussen en probeer de zaak, kan geen kwaad voor een test, maar mag niet blijvend weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Die condensator is een ontstoringscondensator, en of een Cos fie verbeteraar.
Ik vermoed dat je bij het uitschakelen een opslingering van spanning krijgt (t-e.m.k), en dat die ontstoringscondensator dan doorslaat.
Haal die er eens van tussen en probeer de zaak, kan geen kwaad voor een test, maar mag niet blijvend weg.


Ben ik van mening dat dit onderdeel geen invloed heeft op een aanwezige spanningslek naar de aarde (aardlek). Maar het testen kan idd geen kwaad.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mati

Ik zoek alleen een technische verklaring voor het probleem.


Kom je alleen achter door de trafo onder een vergrootglas af te demonteren en af te wikkelen. Ergens zie je het probleem. Heb op het analytisch lab iemand bezig geweest die ivm uitval van trafo's in een Honeywell, uren zat af te wikkelen (meters honderden) en iedere centimeter zat te bekijken. Puur om te kijken waarom en of de productie is te verbeteren.

In principe kan je dit ook thuis doen.

Origineel bericht van: mati

De voeding van mijn computer heeft het vandaag ook begeven.
Na het aanzetten hoorde ik na ca 30 seconden een plof en zag rook uit de kast komen op de plek waar de voeding zit.
De computer zit op dezelfde groep als het TL-armatuur.
Mogelijk heeft het een met het ander te maken.


Bij een sluiting als de 16 Amp eruit klapt is er sprake van sluiting fase/nul. Klapt de aardlek eruit dan is het fase/aarde. Die aardlek is best snel en een beetje voeding vangt hem op. Echter die geschakelde voedingen kunnen de geest geven. Maar check eens met een simpele spannigszoeker of er geen minimale spanning op de kast van je pc staat, ook als je de stekker er andersom insteekt. Begin ergens een beetje te twijfelen aan de kwaliteit van je aarde/aardpen.


Vandaar dat ik een veiligheidsdoos heb tegen overspanning (blikseminslag e.d.) waarin een Belkin UPS zit die mijn computers en monitoren een half uur in de lucht houden. Aangezien het een slimme UPS is trek ik uit deze een gegenereerde sinus met omvormer vanuit een accu die volgedruppeld wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Waarom zo ver gezocht, wat dacht je van een ordinaire mechanische neonbuis starter die kapot is. En gezien de leeftijd van het armatuur, zullen die er vast nog wel inzitten.


Hij is wel op leeftijd, maar nog nooit gehoord dat met zo'n starter 16 Ampere eruit knalt. Die starter moet dan minimaal gelanceerd worden in die bak. Hoe dik zou dat draadje van die neonbuis zijn 0,75 mm2 of 0,50mm2, misschien wel dunner. Aardlek wel, maar een normale zekering niet, never
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Origineel bericht van: mati
Ik zoek alleen een technische verklaring voor het probleem.
Kom je alleen achter door de trafo onder een vergrootglas af te demonteren en af te wikkelen. Ergens zie je het probleem. Heb op het analytisch lab iemand bezig geweest die ivm uitval van trafo's in een Honeywell, uren zat af te wikkelen (meters honderden) en iedere centimeter zat te bekijken. Puur om te kijken waarom en of de productie is te verbeteren.

In principe kan je dit ook thuis doen.

Kimble;
Je bent wel erg overtuigd van het falen van de smoorspoel! Het kan heel goed het doorslaan van een condensator wezen.
Vraag voor mati; Zit er een condensator in met een metalen behuizing?
Origineel bericht van: Kimble
Origineel bericht van: mati

De voeding van mijn computer heeft het vandaag ook begeven.
Na het aanzetten hoorde ik na ca 30 seconden een plof en zag rook uit de kast komen op de plek waar de voeding zit.
De computer zit op dezelfde groep als het TL-armatuur.
Mogelijk heeft het een met het ander te maken.

Hoogstwaarschijnlijk heeft het met elkaar te maken ja. Slechte onstoor condensatoren in je PC voeding in combinatie met een slechte condensator in je TL armatuur. (Het kan ook een slechte smoorspoel wezen...)
Origineel bericht van: Kimble
Bij een sluiting als de 16 Amp eruit klapt is er sprake van sluiting fase/nul. Klapt de aardlek eruit dan is het fase/aarde. Die aardlek is best snel en een beetje voeding vangt hem op.
Wat bedoel je met "een beetje voeding vangt hem op"? Als de aardlekschakelaar afschakeld dan is er echt geen vermogen meer in de groep....
Origineel bericht van: Kimble
Vandaar dat ik een veiligheidsdoos heb tegen overspanning (blikseminslag e.d.) waarin een Belkin UPS zit die mijn computers en monitoren een half uur in de lucht houden. Aangezien het een slimme UPS is trek ik uit deze een gegenereerde sinus met omvormer vanuit een accu die volgedruppeld wordt.
Welk model van Belkin is dat? Ik kan namelijk geen double conversion UPS'en vinden van Belkin. (Alleen maar standby UPS'en) Ik ben zelf namelijk op zoek naar een "goedkope" double conversion UPS, maar de kleinste / goedpkoopste zijn 2U rackmounts van >€1000 ... frown

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Waarom zo ver gezocht, wat dacht je van een ordinaire mechanische neonbuis starter die kapot is. En gezien de leeftijd van het armatuur, zullen die er vast nog wel inzitten.


Hij is wel op leeftijd, maar nog nooit gehoord dat met zo'n starter 16 Ampere eruit knalt. Die starter moet dan minimaal gelanceerd worden in die bak. Hoe dik zou dat draadje van die neonbuis zijn 0,75 mm2 of 0,50mm2, misschien wel dunner. Aardlek wel, maar een normale zekering niet, never

Met een 0.5mm2 laat ik wel een 63A automaat afschakelen hoor...
Ik heb video's gezien van een test van ABB waarbij ze 11kV/3200A schakelaars laten inschakelen op een sluiting die wordt gemaakt met een 1.5mm2 draadje. Resultaat is dat de schakelaar explodeert.. (Uiteraard geen beveiliging relais geinstalleerd)
Ik wil hiermee aangeven dat draad diameter niet uit hoeft te maken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...