Ga naar inhoud


Bij uitschakelen TL-lamp gaat aardlek en/of 16 ampere automaat eruit


mati

Aanbevolen berichten

Vraag voor mati; Zit er een condensator in met een metalen behuizing?

 

De condensator zit niet in een metalen behuizing.

Hij zit op het kroonsteentje van het armatuur en maakt geen kontact met de massa van het armatuur.

Hij is ca 3 x 2 cm en ca 6 mm dik.

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Ik ben het eens met boarder, als de schakelaar open staat kan je nooit geen sluiting aardlek krijgen. Alleen als het contact gesloten is. (je kan wel vonken krijgen maar de stroom is eerder beperkt bij een vonk).

 

Het enige zinnige dat er kan gebeuren is dat er bij het afschakelen onderbrekingen en terug "maken" optreden.

Daardoor krijg je stroomstoten en ook HF inductie, zodat de verliesstroom er ook kan uitgaan. (Verliesstroomschakelaars gaan er ook soms uit bij bliksem!)

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even dit draadje gelezen, maar wat betreft de 16 Amp. Er wordt hier steeds vanuit gegaan dat er verder niets op die groep zit wat gebruikt.

Als die groep al belast wordt met zeg 15 Amp. dan hoeft dat Armatuur uitschakelen maar een piek van een paar Ampère te geven en klapt de zekering eruit. Waarmee tevens verklaard kan zijn waarom het niet iedere keer gebeurd, dan is de groep minder zwaar belast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eddy VL


Het enige zinnige dat er kan gebeuren is dat er bij het afschakelen onderbrekingen en terug "maken" optreden.
Daardoor krijg je stroomstoten en ook HF inductie )

M.v.g.

Eddy Vl




Iets dergelijks gebeurt hier ook , als ik de TL bak in de schuur uitschakel , floept heel kort de buitenverlichting aan .
Deze zit op dezelfde voedingskabel , maar achter een sensor .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje voeding die wat kan opvangen, bedoel ik spanningspiek tussen fase en aarde. Je praat over milliseconden voor de aardlek er uit ligt.

 

Nu heb ik het gehele draadje weer teruggelezen, maar het gebeurd als het UIT wordt gezet.

 

Niks starter, buis, trafo, smoorspoel. Ik zou maar eens naar de schakelaar gaan kijken. En wat ook wordt gezegd, hoe zwaar wordt die groep al belast.....

 

Sluit er een "verhuisfitting" tijdelijk aan met een ordinaire 60 watt lamp erin en kijk of het gebeurd.

 

Ben eveneens benieuwd wat er kapot is in de voeding. Een plof moet schade laten zien en hoef je niet eens te weten hoe er een electronica werkt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
de C staat over fase en nul,heeft niets met de aardlek te maken,gewoon de Smoorspoel/travo is eigenlijk niet correct,vervangen.


en die c ligt aan aarde met de behuizing.

de aardlek meet alleen verschil tussen fase/nul, is dit meer als 30mA dan klapt hij eruit, en kan dus wel degelijk via c wegstromen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een aantal posters die het bij het juiste eind hebben.

De oorzaak is als het armatuur wordt uitgeschakeld bijna 95% de condensator.

Let wel er zijn in een dubbel armatuur altijd en een ontstorings condensator, deze zit zoals vermeld meestal bij het aansluitblokje (kroonsteen).

Deze kan defect zijn, en idd een aardlek doen triggeren.

Ook zit er een grote condensator in een dubbel armatuur.

De ene buis is inductief (zonder condensator)

De andere buis is capacatief (met condensator)

Nu is als de condensator defect is meestal het gevolg, dat de capacatieve buis het niet meer doet.

Dat kun je oplossen door de condendator door te verbinden.

Hierdoor zal de cosinus phi (blindstroom) inderdaad wat hoger worden, maar dat is minimaal voor 1 armatuur.

Dus

1 : knip de radio ontstorings condensator weg.

2 : probleem nog aanwezig verbind de grote condensator eens door.

Of de Vsa is defect en slaat door als hij te warm wordt, maar dat denk ik niet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je wel een heel oude armatuur,tegenwoordig zit er alleen een klein C van polyester in.Overigens zit die elco in serie met de spoel.Deze kun je er evt uit laten(wel even de draden door verbinden),echter wel een onstoor C over fase en nul zetten.Als je de lampen er uit laat of de starters,loopt er geen stroom door de TL,logies dat erdan niets gebeurd.Die zgn Elco's gaan zelden of nooit kapot, echter wel de smoor spoel,deze worden nogal warm,en kan zelfs in extreme gevallen brand veroorzaken,zeker al het armatuur op een brandbare ondergrond word gemonteerd,bijv PVC schrootjes,en Board plafond's.Een zwaardere smoor spoel mag ook, bv 1x 58W,of een elektronsche smoorspoel monteren,echter het laatste is duurder dan een nieuw armatuur.Neem dan beter een goede kwaliteit armatuur,dan is het risico op brand niet zo groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
Die zgn Elco's gaan zelden of nooit kapot, echter wel de smoor spoel,deze worden nogal warm,en kan zelfs in extreme gevallen brand veroorzaken,zeker al het armatuur op een brandbare ondergrond word gemonteerd,bijv PVC schrootjes,en Board plafond's.

Op mijn werk heb ik veel ervaring met verlichting installaties. (We hebben +/- 27000 armaturen, verdeelt als +/- 50% TL/PL en +/-50% halogeen, in gebruik). Ik kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat de condensatoren wel degelijk regelmatig kapot gaan. En de branden die ik in armaturen heb gehad waren nagenoeg altijd deze condensatoren. (Ze drogen uit, vallen uit elkaar etc. Dit allemaal vanwege de hitte opbouw binnenin het armatuur).
Dus de uitspraak "gaan zelden of nooit kapot" is vanuit mijn ervaring onjuist.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zo, zal IJzerbout dan even bevestigen dat het de condensator is?

Ik heb namelijk zelf precies hetzelfde probleem gehad bij twee armaturen met een neonlamp bij mij in de garage.

Die armaturen kocht ik ooit eens in een aanbieding bij een bouwmarkt en heb ze later aan het plafond geschroefd en aangesloten.

Na een tijd van een jaar of wat: bij het uitschakelen....pats een knal en ja hoor, de aardlek eruit. En soms ging de zekering van die groep ook mee.

Het gebeurde niet iedere keer maar wel met regelmaat.

Ik kon de fout ook niet vinden..tot op een gegeven moment ik het zo strontzat was dat ik die armaturen eraf geschroefd heb en op onderzoek uitgegaan ben.

En ja hoor, in beide armaturen waren de condensatoren in het kroonsteentje zwartgeblakert van de vonkenslagen. In één van de beide armaturen was de condensator regelrecht ge-explodeerd.

Het was kennelijk weer eens goedkope zooi uit een niet nader te noemen Aziatisch land.

Ik heb de condensatoren er gewoon uitgehaald en het probleem is nooit meer terug gekomen.

Die condensatoren zijn namelijk niet bestand tegen de tegen EMK die ontstaat door de spoel op het moment van uitschakelen. De doorslagspanning is niet hoog genoeg.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...