Ga naar inhoud


Is het plaatsen van een modem/router in de meterkast wel verstandig?


renzie

Aanbevolen berichten

Ik heb van de week mijn kabelmodem/router/nas/apc verhuisd van de woonkamer naar de meterkast. voor mijn gevoel ben ik er op verzendsnelheid achteruit gegaan. Ik heb nu bijv. op de bovenverdieping (1hoog) een steeds wegvallende verbinding op 5Ghz terwijl ik daar voorheen nooit last van had. De afstand waar de router voorheen stond en nu is min of meer gelijk.

 

ik heb vandaag DD-WRT software in mijn Netgear 3700 router gezet en als ik voor de meterkast sta is de kwaliteit van mijn verbinding volgens de DD-WRT interface maar 49o/o. Dat is toch te weinig? als ik boven ben dan loopt dit terug naar 5o/o.

 

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Technisch gezien moet het niets uitmaken want de kans op belemmeringen zijn zowel in als buiten de meterkast even groot.

Tenzij de meterkast om welke reden dan ook afgeschermd is of daar een apparaat (verbruiksmeter) draait die storingen veroorzaakt.

 

Ik ken voldoende gebruikers die hun router in de meterkast geplaatst hebben en een probleemloze ontvangst hebben.

 

Het enige wat ik zo snel zou kunnen bedenken is om van kanaal te wisselen maar daar verwacht ik eerlijk gezegd weinig van.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk staat er in de handleiding dat je hem een halve meter van electraleidingen en ijzeren pijpen vandaan moet halen, en dat is in de meterkast vaak een probleem, tenzij je een walk in meterkast hebt. whistle

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
draadloos ?
dus die wordt beinvloed door wanden leidingen beton(staal - wapening)
ciao


Ja, draadloos. maar in de vorige opzet heb ik hier nooit "last" van gehad. ik heb een normale meterkast met hout/gipswanden. apparatuur staat op 50cm van de meterkast af. kan de DD-WRT software niet wat opgekrikt worden qua zendvermogen? ik kan zo gauw daar de instelling niet van vinden.

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: renzie
Origineel bericht van: Tonskidutch
draadloos ?
dus die wordt beinvloed door wanden leidingen beton(staal - wapening)
ciao


Ja, draadloos. maar in de vorige opzet heb ik hier nooit "last" van gehad. ik heb een normale meterkast met hout/gipswanden. apparatuur staat op 50cm van de meterkast af. kan de DD-WRT software niet wat opgekrikt worden qua zendvermogen? ik kan zo gauw daar de instelling niet van vinden.

renzie


Dat kan, maar je hebt 2 weg verkeer.... Je kunt dan beter een betere antenne nemen....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Ik heb een (nieuw) draadloos modem met ongeveer hetzelfde probleem, weinig ontvangst/vermogen. Maar omdat ik voorheen altijd een gewoon modem + router gebruikte, heb ik die situatie weer in gebruik genomen en de boel in de meterkast gedonderd.

 

Bij mij hangt er in de meterkast:

* modem

* router

* dect basis station

* X10 interface

 

Alles binnen 10/20cm van de groepenkast, levert geen problemen op. Zelfs bij de buren kan ik nog met veel signaal bellen en internetten.

 

Mogelijke oplossing voor jou is:

* zendvermogen van je modem/router opschakelen

* versterk-antenne(s) installeren

* range expander gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: renzie
...kan de DD-WRT software niet wat opgekrikt worden qua zendvermogen? ik kan zo gauw daar de instelling niet van vinden.

Ja, dat kan maar omdat ik nu voor beide routers i.p.v. DD-WRT de Tomato software gebruik kan ik nu niet nakijken waar precies.

Ik weet alleen dat in een van de laatste pagina`s ergens halverwege de pagina een invulveld staat waar het standaardgetal 70 is ingevuld, dus 70 Watt.

Je kunt dit getal tot iets boven de 200W verhogen maar ik heb niet de indruk dat dit iets oplevert.

Ik vroeg het al eerder, op welk kanaal staat jouw router nu afgesteld, misschien kun je het kanaal ook even wijzigen want het is immers niet uitgesloten dat iemand in de buurt ook op dezelfde kanaal met een hoger vermogen uitzendt waardoor jouw signaal weggedrukt wordt.
Maar het blijven allemaal speculaties.

Nog even een vraag, als je de router even uit de meterkast haalt heb je dan een duidelijke betere ontvangst?
Door dit te proberen sluit je in elk geval uit dat het aan de recent geïnstalleerde DD_WRT ligt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Origineel bericht van: renzie
...kan de DD-WRT software niet wat opgekrikt worden qua zendvermogen? ik kan zo gauw daar de instelling niet van vinden.

Ja, dat kan maar omdat ik nu voor beide routers i.p.v. DD-WRT de Tomato software gebruik kan ik nu niet nakijken waar precies.

Ik weet alleen dat in een van de laatste pagina`s ergens halverwege de pagina een invulveld staat waar het standaardgetal 70 is ingevuld, dus 70 Watt.

Je kunt dit getal tot iets boven de 200W verhogen maar ik heb niet de indruk dat dit iets oplevert.

Ik vroeg het al eerder, op welk kanaal staat jouw router nu afgesteld, misschien kun je het kanaal ook even wijzigen want het is immers niet uitgesloten dat iemand in de buurt ook op dezelfde kanaal met een hoger vermogen uitzendt waardoor jouw signaal weggedrukt wordt.
Maar het blijven allemaal speculaties.

Nog even een vraag, als je de router even uit de meterkast haalt heb je dan een duidelijke betere ontvangst?
Door dit te proberen sluit je in elk geval uit dat het aan de recent geïnstalleerde DD_WRT ligt.


\
Het kanaal staat nu op automatisch. zoekt hij dan niet automatisch een vrij kanaal op? Verder zou hij op 5Ghz toch geen last mogen hebben van andere netwerken?

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satdorus
Ik hoop dat je bedoelt 200mW smile


Uiteraard, wat een ontbrekende kleine letter toch een verschil kan maken. blush

Origineel bericht van: renzie

Verder zou hij op 5Ghz toch geen last mogen hebben van andere netwerken?

Je hebt helemaal gelijk, ik was even vergeten dat je 5GHz toepast, daarmee heb je inderdaad geen hinder van andere netwerken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat DDWRT op een Netgear wat slechter presteert met WiFi dan de fabrieks fimware is een bekend probleem. Men is druk bezig met een nieuwe draadloze driver en het is nog niet duidelijk wanneer die beschikbaar komt.

 

De wat slechtere performace met WiFi neem ik voor lief, want voor de rest vind ik het een enorme vooruitgang op de firmware van Netgear.

 

Welke versie heb je erin zitten?

 

Hieronder het toppic over DDWRT op een Netgear 3700 (179 pagina's!)

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=53016&postdays=0&postorder=asc&start=0

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...