Ga naar inhoud


Auto invoeren van Nederland naar Belgie...Hoe?


Catalán

Aanbevolen berichten

Heb de wagen al gekocht in Nederland.

Ga die nu halen.

 

Klopt het dat een Nederlands gelijkvormigheidsattest in Belgie niet wordt aanvaard en dus bij volkswagen een europese moet aanvragen?

 

mvg

DM8000 HD - PLi - Cccam 2.3.0 - 500 Gb HDD
Tv Vlaanderen + Canal Digitaal
Samsung Plasma PS-50Q92
Triax 88 [13|19.2|23.5|28.2]

Link naar reactie
Delen op andere sites


In theorie heb je die niet eens meer nodig. Volgens (recente) Europese wetgeving moet je zó een B kenteken kunnen krijgen als er reeds een kenteken uit 1 van de andere eu landen op zit. Dat kenteken bewijst namelijk dat het voertuig voldoet aan de eisen.

 

Volkswagen levert het document (COC, Certificate Of Conformity) overigens normaliter standaard mee bij nieuwlevering, wellicht zit het nog in het handschoenkastje.

 

Van Frankrijk is bekend dat ze nog steeds een COC eisen, ondanks de eu wetgeving.

 

De Belgische versie van een apk (goed-)keuring zal vereist zijn wanneer de leeftijd van het voertuig dat vereist.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok stand van zaken:

 

- auto bij RDW uitgeschreven en exportplaat gekregen.

- bij douane in Belgie ingevoerd

- in Brussel de gelijkvormigheidsattest gaan halen

 

Nu moet ik in principe naar de keuring.

Met welke platen moet ik dat doen?

Met de Nederlandse exportplaten of mijn platen van mijn vorige wagen die verkocht is?

 

grtz

DM8000 HD - PLi - Cccam 2.3.0 - 500 Gb HDD
Tv Vlaanderen + Canal Digitaal
Samsung Plasma PS-50Q92
Triax 88 [13|19.2|23.5|28.2]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zo te lezen, heb je wel alles onvoorbereid gedaan.

Voordat je een auto koopt in het buitenland, zoek je normaal toch eerst van te voren uit, hoe het allemaal in elkaar zit.

Ik denk ook dat het meeste wel is te vinden, op de site van de belgiesche belastingdienst, of RDW of hoe dat in belgie ook mag heten.

En anders kun je volgens mij altijd even bellen, naar de genoemde instanties.

Lijkt me beter, als dit soort vragen hier te stellen.

Dan weet je meteen presies hoe het allemaal moet, en kom je later niet meer voor verrassingen of extra kosten te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Citaat:
Met welke platen moet ik dat doen?

 

Dat kan jij zelf niet doen, of je moet over een autoambulance beschikken.

 

Jij mag er in Belgie geen meter meer mee rijden.

 

Wat eventueel wel kan is naar een garage gaan en die de keuring voor je laten verzorgen. Die rijden dan met de garageplaten naar de keuring.

 

Heb ik zelf ook gedaan toen in mijn bakkie moest laten keuren.

 

Kosten: 65 euro. (lommel)

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Michel aangeeft, je enige optie is met garageplaten en in principe mag enkel een garagehouder ermee rijden dus zal je de klus door een garage moeten laten klaren.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zou het dan niet kunnen dat de belastingdienst er vanuit gaat dat die garage de wagen verkocht heeft en er dus een BTW-heffing en een winstmarge moeten geboekt zijn ?

Ik heb me zoiets laten vertellen door een garagist die zijn platen uitleende aan klanten voor keuring van 2de-handswagens die ze als particulier gekocht hadden .

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar kunnen garagisten dit doen via faktuur door een soort verhuur garageplaten aan te rekenen. Hij mag ze echter niet uitlenen en moet dus zelf naar de keuring rijden. Bij mij is dat dus zo gelopen voor keuring van een 2dehands bij particulier gekochte wagen.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Citaat:
Met welke platen moet ik dat doen?


Dat kan jij zelf niet doen, of je moet over een autoambulance beschikken.

Jij mag er in Belgie geen meter meer mee rijden.

Wat eventueel wel kan is naar een garage gaan en die de keuring voor je laten verzorgen. Die rijden dan met de garageplaten naar de keuring.

Heb ik zelf ook gedaan toen in mijn bakkie moest laten keuren.

Kosten: 65 euro. (lommel)

Mvg,

Michel




Origineel bericht van: PaulCl
Zoals Michel aangeeft, je enige optie is met garageplaten en in principe mag enkel een garagehouder ermee rijden dus zal je de klus door een garage moeten laten klaren.



Nou,beiden slagen hier de bal zwaar mis.
Vandaag ben ik met de NEDERLANDSE platen naar de keuring gegaan en de wagen is gekeurd!
Wat zeg je me daarvan?

Grtz

DM8000 HD - PLi - Cccam 2.3.0 - 500 Gb HDD
Tv Vlaanderen + Canal Digitaal
Samsung Plasma PS-50Q92
Triax 88 [13|19.2|23.5|28.2]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik zeg dat jij over de grens geen meter met die auto had mogen rijden.

 

Als je een ongeval had veroorzaakt had was je hoofdelijk 100% aansprakelijk geweest voor alle schade.

 

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het niet mag.

 

Jij mag als Belg niet met een Nederlandse export kentekenplaat rijden. Je bent dan niet verzekerd omdat je niet aan de wet voldoet.

 

Een Nederlander mag het voertuig wel met een geldige Nederlandse exportkentekenplaat naar Belgie rijden.

 

Mvg,

 

Michel

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Ik zeg dat jij over de grens geen meter met die auto had mogen rijden.

Als je een ongeval had veroorzaakt had was je hoofdelijk 100% aansprakelijk geweest voor alle schade.

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het niet mag.

Jij mag als Belg niet met een Nederlandse export kentekenplaat rijden. Je bent dan niet verzekerd omdat je niet aan de wet voldoet.

Een Nederlander mag het voertuig wel met een geldige Nederlandse exportkentekenplaat naar Belgie rijden.

Mvg,

Michel


Michel heeft gelijk, maar jouw probleem is nu opgelost ;-)

Indien je hem RWD uitschrijft is je kentekenplaat een stuk ijzer geworden en heeft de auto geen kenteken meer tenzij je daar een "export" plaat op hangt. (Had ik als NL-er ook). Ik heb zelfs mijn verzekeringspapieren / NL verzekering laten veranderen zodat deze overeenkwamen met het export kenteken.

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Ik zeg dat jij over de grens geen meter met die auto had mogen rijden.

Als je een ongeval had veroorzaakt had was je hoofdelijk 100% aansprakelijk geweest voor alle schade.

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het niet mag.

Jij mag als Belg niet met een Nederlandse export kentekenplaat rijden. Je bent dan niet verzekerd omdat je niet aan de wet voldoet.

Een Nederlander mag het voertuig wel met een geldige Nederlandse exportkentekenplaat naar Belgie rijden.

Mvg,

Michel


Als buitenlander mag je wel degelijk met export platen rijden. Ook over de grens. Kijk maar eens op een dinsdag op de A1 van Utrecht (auto handel) richting Hengelo. Het wemelt daar dan van polen, russen, roemenen, etc. in auto's met export platen.

Die kentekens zijn een bepaald aantal geldig. Wel moet je hierbij een persoonlijke verzekering afsluiten die ook maar voor paar dgen geldig is.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Poolse exportplaten kan je alleszins legaal een auto van in Polen naar België brengen. Kobe Ilsen heeft dit nog gedaan met een nieuwe VW Golf in een test om de Golf in de EU zo goedkoop mogelijk aan te kopen.

De hele klus werd geklaard met €60 verzekering + transitplaat 3 dagen + 2 cent registratierechten en inschrijving in België. (En bijna €4000 uitgespaard.)

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...